Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اعلام آمادگی اردوغان برای دیدار و گفتگو با رهبران طالبان، انفجار در یک مجتمع پتروشیمی در حیفا، تماس بلینکن با وزرای خارجه سعودی و انگلیس درباره افغانستان، پیام های ظریف و همتای چینی در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط سیاسی و ابراز نگرانی نخست وزیر اسرائیل از پیشرفت غنی سازی ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام آمادگی اردوغان برای دیدار و گفتگو با رهبران طالبان

رئیس جمهور ترکیه برای همکاری در تامین آرامش مردم افغانستان، رفاه هم‌تباران تُرک در این کشور و حفاظت از منافع ت اعلام آرکیهمادگی کرد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی مشترکی که به طور مستقیم از کانالKanal 7, Ulke TV, 24 TV, TVNET and TV 360 ، پخش شد ،. گفت : صرف نظر از این که چه کسی روی کار آید، ماندن کنار افغانستان در روزهای خوب و بد لازمه وفای به عهد و برادری است.

اردوغان در ادامه تاکید کرد: آماده هر گونه همکاری در زمینه تامین آرامش مردم افغانستان، رفاه هم‌تباران تُرک خود در این کشور و حفاظت از منافع کشورمان هستیم.

وی تصریح کرد: سربازان ما در افغانستان هرگز به عنوان نیروی جنگی خدمت نکرده‌اند. ما هرگز سربازان‌مان را به عنوان یک قدرت خارجی در آنجا ندیده‌ایم. حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت دولت جدید در عرصه بین‌المللی و تسهیل کار آن می‌شود.

اردوغان ضمن اشاره به اینکه پیش از این هم گفته بودیم که می‌توانیم با رهبران طالبان دیدار داشته باشیم امروز نیز بر همین عقیده هستیم، خاطرنشان کرد: از اظهارات معتدلانه رهبران طالبان استقبال می‌کنیم.

وی درباره وضعیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل، پایتخت افغانستان افزود: اکنون ما برنامه‌های خود را با توجه به واقعیت‌های جدیدی که در این زمینه ایجاد می‌شود، طراحی کرده و بر اساس آن مذاکرات‌مان ادامه دارد.

اردوغان تأکید کرد که اولویت ترکیه تامین صلح و امنیت ترک ها در افغانستان است و افزود که 552 شهروند ترکیه تا کنون از این کشور خارج شده اند.

رهبر ترکیه گفت احتمال دارد تا آخر هفته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگو کند.

انفجار در یک مجتمع پتروشیمی در حیفا

منابع عبری‌‌زبان، شامگاه روز (چهارشنبه)، گزارش دادند که در یک مجتمع پتروشیمی در حیفا صدای شدید انفجار به گوش رسیده است.

رادیو گلگلتز (رادیوی ارتش ژریم صهیونیستی) مدعی شد که این انفجار در پی نقص فنی در مجتمع «بزن» به وقوع پیوسته است.

این رادیو همچنین ادعا کرد برای چند ثانیه در محل انفجار دود رویت شده است و این حادثه هیچ خسارتی در پی نداشته است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روزنامه عبری‌زبان «معاریو» ساعاتی پیش گزارش داد که یک شناور نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی امروز در جنوب حیفا دچار حریق شده است.

طبق این گزارش، یک نظامی صهیونیست در پی این آتش‌سوزی به شدت مجروح شد و او را به بیمارستان «رامبام» در حیفا منتقل کردند.

طبق اطلاعاتی که روزنامه معاریو به آن دست پیدا کرده بود، شناور یادشده در پایگاه کماندوهای دریایی در «عتلیت» پهلو گرفته بود.

معاریو در گزارش خود اشاره کرده بود که ارتش در حال تحقیق درباره علت این حادثه است.

تماس بلینکن با وزرای خارجه سعودی و انگلیس درباره افغانستان

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به صورت تلفنی با «دومینیک راب» همتای انگلیسی و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بخش اعظم این گفت‌وگوها روی مسئله افغانستان و وضعیت این کشور پس از سقوط دولت کابل به‌دست گروه طالبان متمرکز بود.

در بیانیه این وزارتخانه درباره تماس بلینکن با راب آمده است: «آنها درباره تداوم هماهنگی‌ها در افغانستان از جمله راه‌هایی برای تشویق به پایبندی [طالبان] به الزامات بین‌المللی و همچنین ایمنی و امنیت تمام اتباع افغان و خارجی در این کشور رایزنی کردند».

وزارت خارجه آمریکا درباره گفت‌وگوی بلینکن با بن‌فرحان نیز توضیح داد: «آنها درباره افغانستان و روش‌هایی برای حمایت از مردم این کشور صحبت کردند. آنها همچنین دیگر اولویت‌های منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند».

پیام های ظریف و همتای چینی در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط سیاسی

محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سالگرد پنجاهمین سالگرد آغاز روابط سیاسی دو کشور پیام‌های تبریکی رد و بدل کردند.

ظریف در پیام خود به وزیر امور خارجه چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دو کشور عنوان کرد: امضای برنامه جامع راهبردی، مهر تاییدی بر نگاه بلندمدت ایران و چین به روابط دوجانبه زده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پیام خود به «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین این مناسبت را به وی، دولت و ملت متمدن چین تبریک گفت.

ظریف در پیام خود اضافه کرد: بسیار خرسندم که در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین؛ شاهد اندوخته‌ای از دستاوردهای پرثمری هستیم که بستری سترگ برای تعمیق همکاری‌های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورده است. اعتماد روزافزون بین دو کشور در مشارکت جامع راهبردی به خوبی جلوه گر شده است. امضای برنامه جامع راهبردی، مهر تاییدی بر نگاه بلندمدت ایران و چین به روابط دوجانبه و عزم جدی رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق همه جانبه عرصه‌های همکاری زده است.

ظریف در این پیام همچنین تاکید کرد: معتقدم در ششمین دهه روابط، وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور می‌توانند ضمن تقویت سازوکارهای مشورتی موجود با هدف ارتقای روابط، رایزنی نزدیک و همه جانبه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را در راستای تقویت صلح و ثبات جهانی در دستورکار قرار دهند.

* پیام وانگ یی به ظریف

 «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین نیز در پیام خود خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی، تصریح کرد: روابط چین و ایران در ۵۰ سال گذشته و بعد از برقراری آن از تداوم، پیشرفت و توسعه برخوردار بوده است.

وزیر امور خارجه چین افزود: دو کشور ضمن تعمیق مستمر اعتماد سیاسی و پربار کردن همکاری در زمینه های مختلف، در امور بین‌المللی و منطقه ای همکاری و هماهنگی تنگاتنگی داشته‌اند و در جریان مقابله با کرونا با حفظ وحدت و انسجام به یاری یکدیگر پرداختند و در این راستا دوستی بین دو ملت تعمیق شده است.

«وانگ یی» در پیام خود خاطرنشان کرد: آمادگی دارم با تشریک مساعی با شما و به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی ، دستاورهای جدیدی را برای مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به ارمغان بیاوریم.

ابراز نگرانی نخست وزیر اسرائیل از پیشرفت غنی سازی ایران

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه گفت که مسئله ایران، موضوع اصلی دیدار او با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

بنت طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «در روزهای پایانی ماه، قصد دارم اگر ویروس کرونا اجازه دهد به آمریکا بروم تا دیدار مهمی با رئیس‌جمهور بایدن داشته باشم. موضوع ایران، مسئله اصلی خواهد بود».

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: «ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه خود در غنی‌سازی [اورانیوم]‌ قرار دارد ولی ما هم نقشه‌ای برای مقابله با آن و حفاظت از امنیت اسرائیل داریم».

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس با تایید گزارش‌ها درباره اتمام بازبینی سیاست‌های تل‌آویو در قبال تهران، مدعی شد کابینه وی تهدیدهای ایران را در تمام جهات بررسی کرده و استراتژی جدیدی فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش، بنت در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما با تمرکز بالا به کاخ سفید می‌رویم، با رویکرد شراکت، رویکردی که با هدف متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای منفی ایران - ثبات‌زدایی و تروریسم آن - و جلوگیری از نزدیک‌شدن ایران به گریز اتمی است».

پیش از این وبگاه «آکسیوس» گزارش داده بود مقام‌های اسرائیلی درباره پیامی که بحران افغانستان درباره حضور آمریکا در منطقه صادر می‌کند نگران هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان تاسوعا اشرف غنی عاشورا کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات یمن تحولات عراق ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین افغانستان عربستان اسرائیل محرم افغانستان تاسوعا اشرف غنی عاشورا کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۴۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران امروز به دلیل حضور در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی راهی عربستان شد.   مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت دکتر محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود