Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، محبوبیت جو بایدن، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان  کاهش یافت و به نازل‌ترین سطح در دوران هفت‌ماهه ریاست جمهوری او رسید.  بر اساس گزارش شبکه ایندیپندنت، کاهش محبوبیت بایدن از ماه ژانویه آغاز شده بود و به تدریج در ماه‌های اخیر بیشتر شد تا آنجا که در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری‌که تنها ۴۶ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا نسبت به عملکرد جو بایدن، ابراز رضایت کردند. این در حالی است که میزان رضایت‌مندی از عملکرد او در نظرسنجی پیش از آن ۵۳ درصد اعلام شده بود
.کاهش محبوبیت بایدن در روزهای اخیر نیز به دلیل خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان بود که در پی آن طالبان شهرهای مهم افغانستان و کابل را تصرف کردند. در بحران اخیر افغانستان، هزاران غیرنظامی از خانه‌های خود آواره شدند.

نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه پژوهشی آیپسوس  در روز جمعه (۱۴ اوت) نشان داد که ۵۳ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که ورود طالبان به کابل، نتایج دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان که نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه داشت را از بین برد.با این حال برخی پاسخ‌دهندگان نیز با تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان موافق بوده‌اند. نظرسنجی موسسه آیپسوس  در روز دوشنبه (۱۶ اوت) نیز نشان داده است که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها از عملکرد دیپلماتیک و نظامی بایدن در افغانستان دفاع کرده‌اند. در این نظرسنجی، عملکرد او نسبت به سه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا «بدتر» ارزیابی شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش به تلاش ناامید کننده برای خروج غیرنظامیان و دیپلمات‌ها از کابل ادامه می‌دهند درحالی‌که هزاران افغانستانی، برای فرار از دست طالبان در فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند.

بخش دیگری از یافته های موجود در این نظرسنجی نیز در نوع خود جالب توجه است! یافته‌های نظرسنجی آیپسوس  حکایت از آن دارد که ۷۵ درصد آمریکایی‌ها از اعزام نیرو به افغانستان جهت  سرکوب طالبان حمایت کرده‎‌اند. نیمی از پاسخ‌دهندگان نیز خواستار خروج افغانستانی‌هایی شدند که به آمریکا و متحدانش کمک کرده بودند.باوجوداین اغلب آمریکایی‌ها از ادامه جنگ ناراضی هستند ولی اکثر افراد ۱۸ تا ۶۸ ساله که در نظرسنجی شرکت داشتند، تاکید کرده‌اند که دولت‌ بایدن و متحدانش باید با برنامه خروج نیروهای خود را از افغانستان کامل می‌کردند. ۵۱ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که آمریکا باید حداقل یک‌سال دیگر در افغانستان می‌ماند. همچنین ۵۱ درصد نیز عملکرد باراک اوباما و دونالد ترامپ را در جنگ افغانستان تحسین کردند! با این حال، نزدیک به نیمی از دیگر شهروندان آمریکایی معتقدند که شکست در افغانستان، محصول رویکرد 20 ساله ایالات متحده در این کشور بوده و همه روسای جمهور ایالات متحده، بازندگان این میدان بوده اند.

ماجرا اکنون برای  همراهان بایدن جدی تر شده است!اکنون اصلی ترین نگرانی دموکراتها معطوف به دو انتخابات تعیین کننده پیش رو در ایالات متحده است. اگر دموکراتها در انتخابات میاندوره ای کنگره( تحت تاثیر شکست رسمی در افغانستان) ، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، کار برای بایدن و همراهانش در کاخ سفید شدیدا دشوار می شود. در این صورت، احتمال شکست نهایی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیز افزایش خواهد یافت. قطعا جمهوریخواهان در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، از افغانستان به عنوان نقطه آسیب سیاست خارجی دولت بایدن یاد خواهند کرد. حضور احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده ، این رقابتها را قطعا در نزد شهروندان آمریکایی حساس تر کرده و عمق و دامنه انتقادات طرفین ( نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه) از رویکرد داخلی و بین المللی یکدیگر را افزایش می دهد.اکنون، دموکراتها با نگرانی بیشتری نسبت به قبل ( قبل از خروج رسمی آمریکا از افغانستان و بروز تحولات اخیر در این کشور)،معادلات انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2022 میلادی را رصد و تحلیل می کنند. شکست در این انتخابات، می تواند به مقدمه ای برای شکست نهایی دموکراتها در سال 2024 تبدیل شود! از سوی دیگر، ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و دیگر رقبای بایدن سعی خواهند کرد تا از فضای انتقادی شدید موجود در جامعه آمریکا در قبال فرار نیروهای آمریکایی از افقغانستان، نهایت استفاده را در جهت خلع قدرت دموکراتها در کنگره و سپس کاخ سفید ببرند. در این میان، احتمالا شاهد افشاگری هایی از سوی بایدن و دیگر دموکراتها، در قبال سیاستهای ترامپ و جمهوریخواهان در افغانستان ( در بین سالهای 2017 تا 2021 میلادی) خواهیم بود.افشاگری هایی که با هدف سهیم ساختن جمهوریخواهان در شکست افغانستان و در نهایت، جلوگیری از کاهش تاثیرگذار آرای دموکراتها در دو انتخابات میاندوره ای کنگره و ریاست جمهوری آمریکا صورت می گیرد.

سعید سبحانی/جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: افغانستان آمریکا بایدن پاسخ دهندگان ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا

به گزارشقدس آنلاین، به‌دنبال خروج یک دستگاه قطار باری حامل سوخت از ریل در ایالت آریزونای آمریکا و وقوع حریق، شاهراه کلیدی آریزونا-نیومکزیکو مسدود شد.

تصاویر و ویدئوهای اولیه که در فضای مجازی منتشر شده است، واگن‌های له‌شده این قطاری باری را به تصویر می‌کشد که بالای آن دود غلیظی نیز به چشم می‌خورد.

سخنگوی شرکت «خط آهن بی‌ان‌اس‌اف» اعلام کرد که در این حادثه هیچ‌کس مصدوم یا کشته نشده است. به گفته وی، تیم اعزامی به محل در حال پاکسازی بقایای واگن‌های سوخته هستند.

دلیل خروج قطار از ریل هنوز مشخص نشده است. این قطار حامل گاز بی‌بوی «پروپان» بود و ۶ واگن آن طعمه حریق شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه