Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «کاهش فروش کالا‌ها با افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات صنایع فولاد»، «مسیر سخت استفاده از معافیت حق بیمه قرارداد‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان»، «تولید مبدل‌های کاتالیستی که از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند»، «بومی سازی محصولی که جراحی عمل قلب باز را کم خطر کرد»، «اشتغال زایی مهم‌ترین مزیت استارتاپ‌ها برای کشور است» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش فروش کالا‌ها با افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات صنایع فولاد

مجتبی شهدوست مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد:  قیمت محصولات فولادی بر روی قیمت مسکن و سایر صنایع وابسته تاثیرگذار است؛ چرا که قیمت‌ها و در نتیجه تورم از جمله توقعات اصلی صنعتگران است.

شهدوست افزود: همچنین در شرایط فعلی اقتصادی به ویژه تحریم ها، انتظار می رود تا تصمیمات اخذ شده در جهت تشویق تولید و صادرات صنایع فولادی باشد که موجب ارزش افزوده بیشتر و ورود ارز به کشور شود. همچنین، مسئول نالایق بر سر کار نباشد تا موجب اذیت و سنگ اندازی بر سر راه صنعتگران و بازرگانان نشود.

او با اشاره به موانع و مشکلات گفت: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه فعلی تورم بوده که این مشکل در صنعت فولاد و محصولات این حوزه وجود دارد و تاثیرات مخربی بر این صنعت بر جا می‌گذارد. افزایش بیش از ۲۵ درصدی قیمت محصولات صنایع فولادی در سه ماهه اخیر موجب کاهش فروش کالاهای این حوزه شده که به طبع بر روی صنایع وابسته و پایین دستی این حوزه نیز تاثیر گذار بوده است.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان بیان کرد: مشکل بعدی در این حوزه ضعف سیاستگذاری، تغییرات زیاد و عدم ثبات در دستورالعمل‌ها و مصوبات است که با هر تغییر شک جدیدی به این کسب و کار‌ها وارد شده و به جای روان سازی امور مربوط به تولید صنایع فولاد خود باعث توقف این صنعت می‌شود. ارائه مصوبات و آئین نامه‌های کارشناسی شده و ثبات در تصمیمات اخذ شده، کنترل تورم و ثبات در قیمت‌های بازار با سیاست گذاری و اقدامات موثر، بکارگیری مدیران و نیرو‌های متخصص و لایق در حوزه‌های مرتبط با صنایع و سایر حوزه‌ها پیشنهاد‌هایی است که دولت سیزدهم می‌تواند به این حوزه کمک کند.

مسیر سخت استفاده از معافیت حق بیمه قرارداد‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان

معافیت حق بیمه قرارداد‌ها در دو سال اخیر برای قرارداد‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد، اما این بخشنامه به درستی اجرا نمی‌شود.

تولید مبدل‌های کاتالیستی که از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند

آسیابی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: محصول تولیدی شرکت ما یک قطعه مصرفی در صنعت خودرو بوده  است که نقش بسیار مؤثری در کاهش آلاینده ‏های تولیدی آن دارد. کاتالیست‌ها تا ۹۰درصد گاز‌های سمی را بی ‏اثر کرده و هیدروکربن‏‌های نسوخته‏‌ای را که از موتور خارج می‏ شوند به آب و دی اکسیدکربن تبدیل می‌کند. کاتالیست خودرو قطعه‌ای است که درطراحی خودرو، در مسیر خروج دود اگزوز نصب می‌شود و با این کار میزان آلایندگی خودرو کاهش می‌یابد.

او افزود: از سال ۱۳۸۴ خودرو سازان داخلی موظف به نصب کاتالیست روی خودور‌های تولیدی شدند که صنعت خودرو سازی بازار هدف محصولات تولیدی شرکت ما هستند. یکی از الزامات اصلی افزایش استاندار‌های خودرو و کاهش آلایندگی آن است بنابراین خودرو سازان باید از بروزترین و جدید‌ترین کاتالیست‌هایی استفاده کنند که با موتور و ECU محصولات تولیدی آن‌ها مطابقت فنی داشته باشد؛ درواقع شرکت ایران دلکو با بومی سازی تکنولوژی ساخت و فرمول سازی کاتالیست، صنعت خودرو سازی رو از وابستگی و واردات این قطعه بی نیاز کرده است. بخش زیادی از مبدل‌های کاتالیستی تولیدی شرکت ما در بازار یدک داخلی و کشور‌های همسایه مصرف می‌شود.

آسیابی ادامه داد: کاتالیست روی خروجی موتور نصب شده و عملکرد کاتالیست توسط دو سنسور اکسیژن در ورودی و خروجی کاتالیست پایش می‌شود و اگر کاتالیست ماشین خراب شده باشد، خودرو دچار اختلالات الکتریکی شده و باعث افت شتاب، بالارفتن مصرف سوخت و افزایش آلایندگی و روشن شدن چراغ چک می‌شود. کشور‌هایی نظیر آمریکا، آلمان، چین، هند و فنلاند از تولید کنندگان بزرگ مبدل‌های کاتالیستی در دنیا محسوب می‌شوند.

او گفت: مهمترین مزیت‌های رقابتی مبدل‌های تولیدی شرکت ما در مقایسه با رقبای خارجی مزیت کیفیت، قیمت و دسترسی آسان به این مبدل‌هاست. محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان از نظر کیفی با نمونه های خارجی کامل برابری دارد؛ یکی دیگر از مزیت‌ها، مزیت قیمت بوده که در سطح کیفی برابر قیمت ما حداقل ۱۵ الی ۲۰ درصد نسبت به نمونه‌های خارجی ارزانتر و در دسترس‌تر است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: شرکت دانش بنیان ما در ابتدای شروع کاری دلکو تولید می‌کرد، اما با انژکتور شدن خودرو‌ها سیستم دلکو منسوخ شده و مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا این قطعه را که یک محصول محیط زیستی هم است، تولید کنند.

او با اشاره به اینکه مبدل‌های کاتالیستی در صنعت خودرو‌های بنزینی و دیزل، موتورسیکلت،  پتروشیمی قابل استفاده است،  اظهار کرد:  با تولید این قطعه، در سال حدود ۷ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است که این عدد می‌تواند با قطع واردات به ۲۰ میلیون دلار برسد. ظرفیت تولید این شرکت دانش بنیان در سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار مبدل کاتالیستی است که متاسفانه به دلیل واردات بی رویه آن با یک سوم ظرفیت مشغول به کار هستیم.

بومی سازی محصولی که جراحی عمل قلب باز را کم خطر کرد

محمد تقی پوریان کارآفرین حوزه پزشکی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کیت ACT به عنوان یک کیت تشخیصی در حوزه عمل‌های قلبی و عروقی است و کار کرد آن‌ها مانیتورینگ داروی ضد انعقادی هپارین است؛ در واقع بعد از تزریق داروی هپارین به بیمار به وسیله این کیت می‌توان میزان اثر بخشی دارو را اندازه گیری کرد.

او افزود: این کیت در عمل‌های قلب باز و ریوی کاربرد دارد، زیرا در این عمل‌های جراحی ایست قلبی را خواهیم داشت و گردش خون در پمپ قلب و ریه مصنوعی انجام می‌شود بنابراین استفاده از این کیت‌ها به جراح این اطمینان خاطر را می‌دهد که لخته شدن و آمبولی در مسیر گردش خون بیمار ایجاد نخواهد شد. در واقع عدد نشان دهنده کیت مجوزی برای شروع جراحی و ادامه عمل قلب باز خواهد بود.

تقی پوریان گفت: این دستگاه منحصراً از ایالات متحده آمریکا وارد ایران می‌شد که مصرف بسیار زیادی را داشته است، اما خوشبختانه موفق به بومی‌سازی و تولید این محصول در داخل کشور شده ایم که کاملاً مشابه و برابر با نمونه‌های خارجی آن است. این محصول به دلیل مشکلات و تبادلات مالی با کشور صادر کننده این محصول بسیار سخت تامین می‌شد.

او در خصوص تمایز این محصول با نمونه خارجی گفت: محصول ما از لحاظ عملکرد کاملاً مشابه بهترین برند آمریکایی است و در تست‌های مفصل بالینی همبستگی بسیار بالایی داشته و استاندارد‌های لازم را پاس کرده است همچنین  مجوز‌های اداره کل تجهیزات پزشکی را نیز دریافت کرد؛ همچنین تمایز ما نسبت به برند آمریکایی این است که ما در هر لحظه و به هر تعداد امکان ارسال محصولات را خواهیم داشت. درحالی که تا قبل از آن به دلیل کمبود واردات این محصول به صورت سهمیه بندی در اختیار بیمارستان و مرکز درمانی قرار می‌گرفت.

او گفت: بهترین مراکز درمانی در سراسر کشور نه تنها مراکز مورد تایید تجهیزات پزشکی این کیت را تهیه کردند بلکه مراکز درمانی تهران، شیراز، مشهد، کرمان، سمنان و یزد محصولات ما را خریداری کردند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: حدود دو سال و نیم تحقیقات فناورانه و بالینی به صورت متوالی روی این محصول انجام شده و بیش از ۴۰۰ کیس عمل قلب باز با این محصول تست شده است. در نهایت توانستیم محصولی را مشابه با نمونه آمریکایی تولید کنیم و پس از آنکه تاییدیه‌های بالینی اتفاق افتاد؛ توانستیم پروانه ساخت و مجوز تجهیزات پزشکی را دریافت کنیم تا فروش محصول را امکان پذیر کنیم.

اشتغال زایی مهم‌ترین مزیت استارتاپ‌ها برای کشور است

الهام زیبافر کارشناس سرمایه گذاری مرکز نوآوری یک استارتاپ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان استارتاپ‌ها از برخی تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری بهرمند می‌شوند، اما ابتدا باید تفاوت میان استارتاپ با شرکت دانش بنیان مشخص شود. هدف شرکت دانش بنیان تولید کالا و هدف استارتاپ ارائه یک خدمت جدید است. باتوجه به فرایند‌های اخذ مجوز دانش بنیان، یک شرکت دانش‌بنیان حتما نیازمند یک ایده فناورانه پیشرفته است، اما استارتاپ لزوما نیازی به یک ایده با پیچیدگی فناوری بالا ندارد. همچنین یک ویژگی مهم استارتاپ ها، مقیاس پذیری آن‌ها است که باعث کاهش هزینه‌ها در افزایش تولید می‌شود، اما این ویژگی برای یک شرکت دانش بنیان لزوما صدق نمی‌کند.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات دولتی زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار هستند مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، حمایت از کالای ساخته شده توسط آن ها، معافیت پرداخت حق بیمه، حمایت از صادرات و تعدادی حمایت دیگر مانند معافیت سربازی، وام کم بهره و حمایت از ورود به بورس، اما استارتاپ‌ها طبق شرایطی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و بیمه ای، استخدام کارورز و استفاده از فضای اشتراکی برخوردار باشند که این شرایط شامل حداکثر سرمایه و حداقل درآمد سالانه اعلام شده از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری خواهد بود؛ پس همه استارتاپ‌ها چنین مزایایی ندارند.

زیبافر بیان کرد: از طرفی دولت برای شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین مفصلی تصویب کرده و منابع مالی مخصوصی تعیین کرده، اما برای استارتاپ‌ها بطور عام، حمایت‌ها محدودتر است.

او گفت: علت اهمیت استارتاپ‌ها برای کشور و معاونت علمی، اشتغال زایی است که طبق گفته‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تا سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵۰۰ شرکت مبتنی بر فناوری، شناسایی شدند که این شرکت‌ها سالانه ۱۲ میلیارد دلار، گردش مالی داشته اند و سبب ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم جدید شده‌اند. با توجه به آمار سال ۱۳۹۹ که تعداد ۲۴۷ مرکز نوآوری،۱۴۴ شتابدهنده، ۶۰۰۰ استارتاپ جدید، ۱۴۰۰ شرکت خلاق و ۵۶۸۴ شرکت دانش بنیان موجود است میتوان روندی صعودی برای گردش مالی شرکت‌های نوآورانه در کشور در نظر گرفت.

او در خصوص المان‌های لازم برای استارتاپ‌ها برای سرمایه گذاری گفت: به صورت کلی از دید سرمایه‌گذار یک کسب و کار از جهات مختلفی از جمله تیم تشکیل دهنده، توانایی و سابقه کاری و تحصیلی بررسی می‌شود. بررسی ایده، چگونگی پاسخ به ایده ها، مشخص کردن بازار هدف، اندازه بازار و میزان فروش از دیگر مسائلی است که باید به آن‌ها توجه شود. پس اگر سرمایه گذار تیم را در تحقق ایده توانا ببیند و نیاز مطرح شده را نیازی واقعی و قابل حل تشخیص در صورت توافق بر میزان سرمایه مورد نیاز و درصد واگذاری سهام، اعطای سرمایه و عقد قرارداد انجام می‌شود؛ بنابراین شناسایی سرمایه‌گذار مناسب که علاوه بر آورده نقدی، برای تیم استارتاپی بستر رشد را نیز فراهم کند نکته حائز اهمیتی است.

او با اشاره به شکست بسیاری از استارتاپ‌ها و ناتوانی در جذب سرمایه تصریح کرد: صرف نظر از عوامل محیطی هر کشور و میزان فراهم سازی بستر رشد کسب و کار‌ها که خود یک عامل مهم و تاثیرگذار است، میتوان علت شکست را در داخل استارتاپ‌ها نیز جست و جو کرد، از جمله این عوامل میتوان به نیاز و مسئله کسب و کار اشاره کرد، در واقع بعضی از کسب و کار‌ها به دنبال حل مشکلی هستند که در واقعیت یا آن مشکل اساسا وجود ندارد و یا به طور دقیق‌تر، بازار در آن مقطع تقاضایی برای حل آن مشکل ندارد و تیم استارتاپی در مسیری غلط برای حل یک موضوع گام نهاده اند، پس مهمترین دلیل شکست را می‌توان به عدم توجه به تقاضای بازار دانست که همین امر باعث عدم توانایی در جذب سرمایه از سرمایه‌گذار و کمبود نقدینگی که یکی دیگر از عوامل مهم شکست استارتاپ‌ها است نیز می‌شود. البته کمبود نقدینگی بدلیل عوامل دیگری نیز ممکن است رخ دهد. از دیگر موارد می‌توان به نداشتن تیم مناسب، شکست در مواجه با سایر رقبا، قیمت گذاری نامناسب و بازاریابی ضعیف، محصول از رده خرج شده، بروز اختلاف بین اعضای تیم و یا سایر سهامداران و عدم توجه به مسائل قانونی اشاره نمود. وجود حتی یکی از این عوامل میتواند احتمال شکست یک کسب و کار را بالا ببرد و یا باعث طرد از طرف سرمایه‌گذاران شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری و فضا بومی سازی عمل قلب مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان برای شرکت های دانش بنیان گفت وگو با خبرنگار شرکت دانش بنیان مبدل های کاتالیستی استارتاپ ها تولیدی شرکت ما ۲۰ میلیون دلار قیمت محصولات معاونت علمی سرمایه گذار حوزه فناوری صنایع فولاد عمل قلب باز صنعت خودرو بومی سازی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

استاندار مازندران گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، استاندار مازندران با همراهی بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، مهدی داودی فرماندار گلوگاه، رییس جهاد کشاورزی شهرستان و دیگر مسوولان از مراحل مختلف کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ در مجموعه تولیدی ساوانا شهرستان گلوگاه بازدید کرد.

یوسف نوری استاندار مازندران  ضمن تبیین و تقدیر از جایگاه کارگران در عرصه‌های تولیدی اظهار داشت: مجموعه‌های تولیدی به واسطه ایجاد زنجیره تامین، ارزش آفرینی بسیار خوبی داشته‌اند و در مازندران نیاز به گسترش مجموعه‌های ارزش آفرین داریم.

نوری با اشاره به شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد:  مجموعه تولیدی در گلوگاه 40 هزار تن در سال تولید دارد و امسال با مشارکت مردم نیز 60 هزار تن هدف گذاری تولیدی کردند . 

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص مجموعه‌های تولیدی افزود: با جدیت و پیگیری مدیران و با برنامه‌ریزی، زنجیره تأمین بصورت کامل در گلوگاه ایجاد شده و تا انتهای زنجیره حتی از پساب برای ورود به زنجیره بعدی بهره گیری می‌کنند.
  
استاندار مازندران با بیان اینکه صنعت دام و طیور از اهمیت بالایی در اقتصاد مقاومتی برخوردار است افزود: با توجه به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، این مجموعه هم مواد اولیه جوجه یک روزه، خدمات بهداشتی، خوراک دام مورد نیاز و خرید تضمینی را از تولیدکننده اصلی و بخش مردمی تأمین می‌کنند. 

استاندار مازندران با اشاره به موانع پیش روی گفت: قیمت‌های دستوری و صادرات برای مجموعه‌های تولیدی وجود دارد که باید بطور جد پیگیر باشیم تا زمینه صادرات این مجموعه‌ها فراهم شود و استانداردها و معیارهای کنترل کیفیت جهانی را دریافت کند، و زمینه را فراهم نماییم و همچنین در بحث نیازهای ارزی و دریافت ارز برای خرید تجهیزات اقدام سریع داشته باشند.

وی اظهار کرد‌: گسترش مجتمع‌های دام و طیور اهمیت دارد و با مشارکت مجموعه‌ها، تلاش می‌شود تا در صنعت دام و طیور که در حال حاضر استان مازندران رتبه اول و تأمین کننده است، نقش بهتری داشته باشیم.

نوری با برشمردن ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشاورزی استان و قابلیت صادرات گسترده محصولات تولیدی مازندران به خارج از کشور، خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق شعار سال همراه با رفع موانع تولید و تسهیل در امر جهش تولید محصولات کشاورزی استان و نیز جهش در صادرات محصولات کشاورزی استان شد.

استاندار مازندران همچنین به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز