Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایده حل بحران‌های منطقه با همگرایی منطقه‌ای بدون دخالت‌های فرامنطقه‌ای در حالی به نقطه مشترک کشور‌های منطقه مبدل شده است که ملت افغانستان نیز با آگاهی از ماهیت واقعی اشغال کشورشان، تنها راه نجات را همگرایی داخلی با تکیه بر حمایت‌های منطقه‌ای یافته‌اند.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش نورنیوز، هم‌زمان با تسلط طالبان بر کابل، افغانستان وارد دوران جدیدی از تحولات خود شده و آینده این کشور در سر خط اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان یکی از مهمترین دغدغه‌های محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی را آینده روابط افغانستان با کشور‌های منطقه تشکیل می‌دهد.

در همین چارچوب «تونی بلر» نخست وزیر سابق رژیم سلطنتی انگلیس، خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را محکوم کرده و آن را غیرمعقول خوانده است. او گفته؛ روسیه، چین و ایران از این وضعیت استفاده خواهند کرد.

همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده؛ کشور‌های غربی نباید اجازه دهند کنترل افغانستان به دست چین و روسیه بیفتد.

در همین حال برخی رسانه‌های غربی نیز با بیان مواضع طالبان که گفته‌اند از افغانستان تهدیدی علیه کشور‌های همسایه صورت نخواهد گرفت و آماده همکاری با همسایگان هستند، تسلط طالبان بر افغانستان را به نفع کشور‌هایی مانند ایران، روسیه و چین عنوان کرده‌اند.

حال این سوال مطرح است که چرا غربی‌ها از نقش‌آفرینی کشور‌های مذکور در تحولات افغانستان هراس دارند؟ نگاهی به سیر تحولات هفته‌های اخیر افغانستان بیانگر دو اصل مهم است:

نخست؛ بسیاری از مناطق و ایالت‌های افغانستان بدون هیچ مقاومتی از آمدن طالبان استقبال کرده‌اند و به حمایت از آن پرداخته‌اند. حقیقت امر آن است که هر چند مردم افغانستان بر حقوق اساسی و آزادی‌های اجتماعی خویش تاکید و انتقاد‌های جدی به برخی سیاست‌های طالبان دارند اما، آن‌ها خروج اشغالگران و اداره کشورشان به دست افغان‌ها را اصلی اساسی و مهم می‌دانند و لذا پذیرش طالبان را که شعار پاک‌سازی افغانستان از آمریکا و ایادی آن را سر داده مقدمه‌ای برای تحقق این مهم می‌دانند.

دوم؛ آمریکا و ناتو در حالی ۲۰ سال افغانستان را به اشغال در آورده بودند که ثمره این حضور، ساختار سیاسی و اقتصادی فاسد و غیر مردمی در کنار موجی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در کنار تقلای غرب برای هویت‌زدایی از مردم افغانستان بوده است. در نقطه مقابل ملت افغانستان بار‌ها شاهد بوده‌اند که کشور‌های همسایه برای تحقق صلح و ثبات و آزادی این کشور از سیاست‌های بحران‌ساز اشغالگران تلاش کرده‌اند که نمونه آن میزبانی اخیر جمهوری اسلامی از گروه‌های مختلف افغانستان برای نزدیک کردن دیدگاه‌های آن‌ها جهت رسیدن به وفاق سیاسی بوده است.

در همین حال کشور‌هایی همچون ایران، روسیه و چین ابتکار‌های مشترک منطقه‌ای متعددی را برای پایان دادن به بحران افغانستان صورت داده‌اند.

ایده حل بحران‌های منطقه با همگرایی منطقه‌ای بدون دخالت‌های فرامنطقه‌ای در حالی به نقطه مشترک کشور‌های منطقه مبدل شده است که ملت افغانستان نیز با آگاهی از ماهیت واقعی اشغال کشورشان، تنها راه نجات را همگرایی داخلی با تکیه بر حمایت‌های منطقه‌ای یافته‌اند و لذا همواره از ابتکار‌های منطقه‌ای برای حل بحران کشورشان و به ویژه رسیدن به راهکاری برای خروج اشغال‌گران استقبال کرده‌اند.

این مطالبات در حالی از اصول محوری خواسته‌های ملت افغانستان شده است که طالبان که پس از ۲۰ سال با ادبیات سیاسی جدیدی وارد عرصه قدرت شده، به این امر واقف شده است که راهکار کسب و تثبیت قدرت توجه به مطالبات مردمی است.

بر این اساس طالبان برای کسب رضایت مردم در عرصه سیاست داخلی و خارجی در کنار تاکید بر پایان واقعی حضور و تسلط اشغال‌گران بر افغانستان نیازمند رویکرد منطقی و همگرایانه به کشور‌های منطقه است، کشور‌هایی که همواره برای صلح و امنیت در منطقه ظرفیت‌هایشان را به کار گرفته‌اند و گام‌های بسیاری نیز برای تحقق صلح و پایان اشغال افغانستان برداشته‌اند.

غربی‌ها که الگوی همگرایی منطقه‌ای بدون اتکا به نیرو‌های فرامنطقه‌ای را به معنای کوتاه شدن دستشان از این منطقه می‌دانند اما؛ با هوچی‌گری به دنبال تحریف حقایق و ظرفیت‌های موجود منطقه برای حل بحران‌ها از جمله افغانستان هستند تا شاید با این حربه از گسترده‌تر شدن ابعاد رسوایی فرارشان از افغانستان بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخبار منتشر شده درباره تحولات افغانستان را اینجا بخوانید

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تحولات افغانستان طالبان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تحولات افغانستان طالبان کشور های منطقه ملت افغانستان حل بحران منطقه ای بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۶۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟