Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:43:11 GMT

صرفه‌جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب در استان زنجان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۹۴۶۶

صرفه‌جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب در استان زنجان

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، از صرفه‌جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب از محل تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار خبر داد.

جواد تاراسی شامگاه دیروز (سوم شهریورماه) در جلسه شورای اداری زنجان، با اشاره به تامین امنیت غذایی مردم استان، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که به فکر کشاورزی پایدار باشیم و کارهای بهره‌ورانه‌ای که در این راستا در استان زنجان انجام شده، مثال‌زدنی و دارای رتبه‌های برتر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طی دو سال متوالی استان زنجان رتبه اول کشاورز نمونه را کسب کرده است.

وی افزود: تجهیز بیش از ۵۰ درصد اراضی مستعد استان به سامانه آبیاری نوین تحت فشار و صرفه‌جویی در مصرف آب، تامین آب اراضی شیب‌دار طارم برای توسعه زیتون در سال گذشته که رتبه اول کشور را داریم، تامین آب از سد آیدوغموش آذربایجان‌شرقی برای جبران خشکسالی امسال در طارم برای حفظ پایداری زراعت و باغات طارم که از اهمیت خاصی برخوردارند، از جمله این اقدامات است.

این مسئول با بیان اینکه از محل بهره‌وری حاصل از تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار، ۸۰ میلیون مترمکعب، برابر سد تهم، آب صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: با افزایش اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار، رفته‌رفته مازاد مصرفی که در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد به مرور کم و کمتر می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، تولید انواع محصولات کشاورزی استان زنجان را بیش از سه میلیون تُن اعلام کرد و گفت: بزرگ‌ترین گلخانه با تجهیزات پیشرفته در زنجان کلنگ‌زنی شده که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه ۷ زنجیره تولید طی سال‌های اخیر در استان فعال شده و مجموع زنجیره‌ها به ۱۹ مورد رسیده است.

وی گفت: ۱.۵ میلیون تُن یعنی ۵۰ درصد محصولات کشاورزی در استان فرآوری می‌شود که زنجان، رتبه برتر کشور را در این زمینه دارد ولی با توجه به حجم بالایی که تولیدات کشاورزی استان دارد، ایجاد صنایع فرآوری می‌تواند بر پایداری تولید و اشتغال بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری، ۱۴ طرح بزرگ صنعتی در این استان به بهره برداری می‌رسد، اظهار کرد: با تکمیل و راه‌اندازی این طرح‌های صنعتی در استان، پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال ۳۱۸۹ نفر در بخش صنعت استان فراهم شود.

ناصر فغفوری با اشاره به سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها، افزود: سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده این طرح‌ها بر اساس جواز تاسیس صادره، ۳۰۲۵ میلیارد تومان است که با به‌روزرسانی آن، میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در آن‌ها به ۷۴۷۴ میلیارد تومان رسیده است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر چهار طرح صنعتی در استان آماده افتتاح است که این طرح‌ها برای ۶۵۵ نفر شغل ایجاد کرده می‌کند و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این طرح‌ها بالغ بر ۱۱۳۵ میلیارد تومان بوده و این واحدها در شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرم‌دره مستقر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان شورای اداری استان زنجان کشاورزی استان سرمایه گذاری استان زنجان طرح ها صرفه جویی تحت فشار پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، مهدی سرخوش اظهار داشت: میزان واگذاری اراضی ملی و دولتی به مساحت ۱۹ هزار و ۴۵ هکتار و به تعداد یک‌هزار و ۲۰۳ مورد به متقاضیان واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های کشاورزی، وابسته و غیرکشاورزی در سطح کشور انجام شده است.

وی ادامه‌داد: از این میزان مساحت ۱۲ هزار و ۳۹۵ هکتار به تعداد ۹۱۷ مورد برای طرح‌های کشاورزی و وابسته به کشاورزی و تعداد ۲۸۶ مورد به مساحت ۶ هزار و ۶۵۰ هکتار برای طرح‌های تولیدی و صنعتی زمین واگذار شده است.

مدیرکل دفتر واگذاری و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: سال گذشته در راستای نظارت بر اراضی واگذار شده، تعداد ۳۷ هزار و ۹۲۷ مورد بازدید توسط عوامل نظارتی انجام شده که نتیجه آن تشکیل ۲۷۸ جلسه هیأت‌های نظارت ماده ۳۳ استانی بود که سه هزار و ۱۸۹ پرونده در این جلسات مطرح و درباره تمدید قرارداد مربوطه، تعیین مهلت برای اجرای طرح، یا فسخ قرارداد و استرداد زمین و سایر تکالیف مقرر در قانون و مقررات حاکم تصمیم‌گیری شده است.

وی تصریح کرد: درباره موضوع واگذاری باتوجه به تکلیف ابلاغی سیاست‌های سازمان متبوع، برنامه تکلیفی برای استان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط و عملکرد استانی مشخص شده و ابلاغ خواهد شد.

سرخوش ادامه‌داد: مقرر شده استان‌ها با استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی سازمان پیگیری لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: در راستای رفع نقایص موجود، اصلاح دستورالعمل نظارت بر طرح‌ها به انضمام فرم‌های مربوطه و ضوابط اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در دستور کار این دفتر قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • صدور اسناد تک برگ در گروه‌های مشاع به نام دولت
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد