Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@07:32:07 GMT

دلیل افزایش قارچ سیاه در پاندمی کرونا چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۸۱۸۵

دلیل افزایش قارچ سیاه در پاندمی کرونا چیست؟

ایسنا/اصفهان در ماه‌های گذشته که جهش چندباره ویروس کرونا در هند و تغییر شکل گسترش و نحوه متفاوت بیماری منجر به مرگ هزاران تن شده، اعلام گسترش بیماری «قارچ سیاه» در بین مبتلایان به کووید ۱۹، بحران را ترسناک‌تر از قبل کرده است.

گویی بحران کرونا تمام شدنی نیست؛ از آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی که ویروس مرگبار کرونا سایه شومی بر جهان انداخت، تا همین امروز که حدود ۲۰ ماه از همزیستی‌ ما با این ویروس می‌گذرد، تغییر چهره آن بارها کار دست کشورهای مختلف داده و مرگ و میر بالایی به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما از زمانی که شیوع گسترده کرونا دلتا در هند و در پی آن شناسایی موارد ابتلا به قارچ سیاه اعلام شد، نگرانی مقامات بهداشتی دوچندان شده است.

قارچ سیاه چیست؟

معمولا عفونت‌های قارچی می‌تواند ویرانگر باشند. "موکورمایکوزیس" یا همان قارچ سیاه عفونتی بسیار نادر است که در اثر قرار گرفتن در معرض کپک مخاطی ایجاد می‌شود که معمولاً در خاک، گیاهان، کود و میوه‌ها و سبزیجات در حال پوسیدگی یافت می‌شود. متخصصان معتقدند این عفونت در همه جا یافت می‌شود؛ در خاک و هوا گرفته تا حتی در بینی و مخاط افراد.

این بیماری بر سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد و به سرعت از آنجا به صورت، فک، چشم‌ها و مغز گسترش می‌یابد. قارچ جریان خونی را که بافت عفونی از آن می‌گذرد، مسدود می‌کند و این بافت مرده است که به جای خود قارچ باعث تغییر رنگ پوست افراد می شود.

افراد در معرض خطر قارچ سیاه

قارچ سیاه ممکن است در افراد دیابتی و یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران مبتلا به سرطان یا افراد مبتلا به HIV/AIDS تهدید کننده زندگی باشد.

قبل از همه گیری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) میزان مرگ و میر در اثر قارچ سیاه را ۵۴ درصد گزارش کرده بود و اکنون میزان شیوع بالای آن در هند گزارش شده، البته چند کشور دیگر نیز مواردی از این بیماری داشته اند. 

دلیل شیوع قارچ سیاه در پاندمی کرونا

پزشکان دلیل شیوع گسترده این بیماری در پاندمی کرونا را استفاده از داروهای ضد التهاب در بیماران مبتلا به کووید اعلام کرده اند.

استروئیدها التهاب ریه ها را در بیماری کووید -۱۹ کاهش می‌دهند و به نظر می رسد آسیب هایی که ممکن است هنگام مبارزه با ویروس کرونا در سیستم ایمنی بدن ایجاد شود، متوقف کنند. اما این دارو ایمنی را کاهش می دهد و سطح قند خون را در بیماران دیابتی افزایش می دهد. تصور می شود این افت ایمنی می تواند باعث ایجاد مواردی از موکورمایکوزیس شود.

دیابت سیستم دفاعی بدن را کاهش می دهد، ویروس کرونا آن را تشدید می کند و سپس استروئیدهایی که به مبارزه با کووید -۱۹ کمک می کنند مانند سوخت به آتش عمل کرده و عاملی در بروز قارچ سیاه است. به عبارت دیگر، دیابت نه تنها خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید را در فرد افزایش می دهد، بلکه شرایطی نیز فراهم می کند که در آن عفونت های قارچی می توانند رشد کنند. بدتر از این استروئید و دگزامتازون ایمنی را سرکوب می کنند.

نحوه انتقال قارچ سیاه

چندین نظریه در مورد منبع عفونت های موکومایکوزیس در حال انتشار است که بسیاری از آنها بی اساس است.

نکته مهم این است که موکورمایکوزیس نمی تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بنابراین نیازی به جداسازی افراد نیست. منبع عفونت محیطی است، رشد قارچ ها در آب، سیلندرهای اکسیژن، مرطوب کننده ها رخ می دهد. برخی از صاحب نظران به این نتیجه رسیده اند که قارچ ها باید در آب کثیف در کپسول های اکسیژن بیمارستان یا دستگاه های مرطوب کننده رشد کنند. با این حال، هیچ شواهدی مبنی بر این که این اتفاق می افتد وجود ندارد و قارچ شناسان اشاره کرده اند که قارچ ها نمی توانند در مایع اسپور تولید شوند. علاوه بر این، اکسیژن خالص ذخیره شده در سیلندرها به احتمال زیاد برای رشد انواع میکروارگانیسم ها جای خوبی نیست.

ماسک های صورت حاوی قارچ سیاه نیستند؛ هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماسک صورت می تواند قارچ ها را در خود جای دهد.

افراد از طریق تماس با هاگ های قارچی در محیط دچار قارچ سیاه می شوند. به عنوان مثال، فرم های عفونی ریه یا سینوسی می تواند پس از استنشاق هاگ ها از هوا رخ دهد. عفونت پوستی می‌تواند پس از ورود قارچ به پوست از طریق خراش، سوختگی یا سایر انواع آسیب های پوستی ایجاد شود. اجتناب از تنفس هاگ های قارچی دشوار است زیرا قارچ هایی که باعث ایجاد قارچ سیاه می شوند در محیط شایع هستند.

درمان قارچ سیاه

هیچ واکسنی برای جلوگیری از قارچ سیاه وجود ندارد. برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده است، ممکن است راه هایی برای کاهش احتمال ابتلا به قارچ سیاه وجود داشته باشد. تنها درمان های اثبات شده جراحی برداشتن بافت و داروهای ضد قارچ است.

قارچ سیاه اغلب با تزریق داخل وریدی داروهای ضد قارچ به مدت حداقل چهار هفته درمان می‌شود. 

به همان اندازه که درمان دارویی مهم است، به پزشکان توصیه می‌شود که علل زمینه ای نقص ایمنی، به ویژه دیابت مدیریت نشده و استفاده بیش از حد از استروئیدها را بررسی کنند. نکته مهم این است که با کاهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هند، پزشکان امیدوارند که شیوع قارچ سیاه نیز کاهش یابد و این خبری امیدوار کننده است که با فروکش کردن بیماری در منطقه بتوان از شر این قارچ در امان بود.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس قارچ سیاه ویروس کرونا قارچ سیاه قارچ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران