Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:55:56 GMT

تحولات افغانستان؛ وعده طالبان برای تشکیل دولت فراگیر

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۵۸۵۶

تحولات افغانستان؛ وعده طالبان برای تشکیل دولت فراگیر

به گزارش ایرنا، «شیرمحمدعباس استانکزی» از اعضای بلندپایه گروه طالبان و عضو دفترسیاسی این گروه در قطر اعلام کرد که گروه طالبان در حال رایزنی برای تشکیل دولت فراگیر متشکل از تمام اقوام این کشور است.

وی گفت که طالبان دولت اسلامی را تشکیل خواهند داد که نماینده تمام  اقوام مردم افغانستان و زنان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانکزی همچنین گفت زنان می تواند در دولتی که تشکیل می شود  فعالیت سیاسی، اقتصادی، مدنی داشته  باشند و به تحصیلات خود هم ادامه دهند.

وی همچنین از تمام نیروهای سابق که در چارچوب وزارت دفاع، کشور و امنیت ملی فعالیت می کردند، خواست که در دولت آینده در وظایف قبلی خود حاضر شوند و  آنها بعنوان نیروی با تجربه کار گرفته خواهند شد.

این مقام طالبان همچنین از کارمندان بخش های فنی نیز خواست که وظایف خود  را انجام دهند و در تشکیل دولت آینده همکاری کنند.

وی  خواستار همکاری روسیه و هند در دولت آینده افغانستان شد و گفت که  نسبت به نقش مثبت روسیه در کمک به دولت آینده خوشبین است .

استانکزی همچنین به همسایه های افغانستان اطمینان داد که طالبان روابط خوبی با انها خواهد داشت .

در روزهای گذشته شماری از افراد طالبان در نشستی با علمای شیعه افغانستان که در هتل «اینترکانتیننتال» کابل برگزار شد در باره  تشکیل دولت آینده  رایزنی کردند.

در این نشست مولوی فاضل و احمدالله وثیق از اعضای دفتر دوحه طالبان و محمداکبری، سیدحسین عالمی بلخی، نعمت الله غفاری و عبدالله افضلی از علمای شیعه افغانستان حضور داشتند اما جزئیات این گفت وگوها اعلام  نشده است.

بیانیه ویدئویی عباس استانکزی در حالی منتشر شده است که سخنان ضد و نقیض از ورود طالبان به  پنجشیر گزارش شده است.

سمنگانی یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان مدعی شده است که نیروهای طالبان از چند مسیر وارد استان پنجشیر شده و تاکنون بدون هیچ مقاومتی در این استان پیشروی کرده اند.

اما افراد تحت امر احمدمسعود این ادعای طالبان را رد کرده گفته است که در هیچ منطقه پنجشیر طالبان وارد نشده اند و گفته است که گفت وگو برای حل مسالمت آمیز موضوع ادامه دارد.

"حاجی الماس زاهد "از فرماندهان سابق جهادی و عضو شورای امنیت دولت سابق افغانستان نیز دیروز شنبه اعلام کرد که قرار  است در دو روز آینده بازهم نشستی بین هیأت اعزامی احمدمسعود و طالبان برگزار شود و ابراز امیدواری کرد که بتوانند به نتیجه ای مثبت برسند.

وی نیز وارد شدن طالبان به پنجشیر را رد کرد و گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد احتمال گسترش جغرافیای جنگ وجود خواهد داشت و بازهم فرصت برای مداخلات خارجی برای ادامه جنگ در این کشور مساعد خواهد شد.

در این حال وضعیت امروز افغانستان بویژه کابل پایتخت بشدت نابسامان است و قیمت مواد غذایی و مایحتاج ضروری مردم به شدت افزایش یافته و مردم برای خرید نیازهای خود با مشکل مواجه هستند.

بسته بودن بانک ها ،قطع کمک های جهانی و خالی بودن خزانه ،نگرانی ها را از آینده کشور بیشتر کرده است.

برچسب‌ها قطر کابل طالبان تحولات افغانستان محمد اشرف غنی پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر کابل طالبان قطر کابل طالبان تحولات افغانستان محمد اشرف غنی تشکیل دولت دولت آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم