Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، در سرمقاله خود نوشت: پس از سفر روز پنجشنبه شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به دوحه پایتخت قطر، به نظر می‌رسد قطار آشتی میان دو کشور قطر و امارات سرعت گرفته است.

شیخ محمد بن راشد حاکم دبی و نخست وزیر و نایب رئیس کشور امارات هم در حاشیه کنفرانس روز شنبه در بغداد تمایل زیادی داشت تا با شیخ تمیم بن حمد امیر قطر دیدار کند و این دیدار نیز انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در حساب توئیتری خود با انتشار تصویری از این دیدار نوشت، امیر تمیم برادر و دوست است و مردم قطر هم بخشی از ما هستند، سرنوشت کشور‌های خلیج فارس یکی بود و اینگونه هم خواهد ماند.

واضح است که امارات کاملا تمایل دارد پرونده اختلاف با قطر را ببندد و این ماموریت را به شیخ طحنون سپرد که چند روز قبل سفری به قطر داشت. این سفر نوعی تلاش برای دلجویی از مقامات قطری و به نوعی عذرخواهی رسمی از برخی رفتار‌هایی است که (مقامات اماراتی) علیه خاندان حاکم در قطر داشتند، تا جایی که این رفتار از سوی برخی مقامات اماراتی به مسائل مربوط به آبرو هم رسیده بود.

مسئله قابل توجه این است که در توافق آشتی که اوایل سال در کنفرانس العلا عربستان بر سر آن موافقت صورت گرفت و بر اساس آن اختلاف میان چهار کشور تحریم کننده قطر به پایان رسید، این توافق فقط برای عربستان و مصر اجرا شد، به همین دلیل روابط میان قطر و کشور‌های امارات و بحرین همچنان تیره ماند و حملات رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و حتی پیگرد‌های قانونی میان این کشور‌ها در دادگاه‌های اروپایی مثل گذشته ادامه داشت.

حرکت به سمت بازسازی روابط، آشتی و گفتگو موجب شد تا پس از حدود پنج سال اختلافات پرهزینه، تغییراتی قابل توجه در سیاست‌های حاکم بر این کشور‌ها ایجاد شود. این اختلافات در حوزه‌های مادی و معنوی هزینه‌های زیادی را برای این کشور‌ها به دنبال داشت و حتی موجب شده بود برخی طرف‌ها از جمله آمریکا و اشغالگران صهیونیست از این فرصت سوء استفاده کنند، چون آن‌ها با ماجراجویی و دامن زدن به افزایش اختلافات، در پی سود آوری بیشتر برای خود، رسیدن به توافقات تسلیحاتی بیشتر و عمیق‌تر کردن اختلافات میان ساکنان حوزه خلیج"فارس" بودند، ضمن اینکه جنجال‌های ناشی از اختلافات، کشور‌های دو طرف را هم خسته کرده بود تا به این نتیجه رسیدند که این روند بی فایده است و حتی نتایج معکوسی دارد.

نقش ترکیه در تلطیف روابط امارات و قطر

بسیاری از کارشناسان، آشتی میان قطر و امارات را نتیجه سفر ناگهانی شیخ طحنون به آنکارا و دیدار وی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، می‌دانند، این دیدار یک هفته قبل انجام شده بود. پس از این دیدار اردوغان از توافقات اقتصادی با امارات خبر داد و گفت، قرار شد امارات ده‌ها میلیارد دلار در اقتصاد ترکیه که به دلیل کرونا با مشکلاتی مواجه شده است، سرمایه گذاری کند.

صنعت گردشگری یکی از شاهرگ‌های اقتصادی ترکیه است که به دلیل کرونا با کاهش درآمد ۵۰ میلیارد دلاری در سال مواجه شده است، ضمن اینکه رکود سرمایه گذاری‌های اروپا وآمریکا در کنار چالش‌های ناشی از بار سنگین آوارگان سوری و افغانستانی نیز مشکلات اقتصاد ترکیه را بیشتر کرده است. برخی از کارشناسان می‌گویند رجب طیب اردوغان با هدف تلطیف شرایط میان امارات و قطر نقش میانجی را ایفا کرده است، زیرا ترکیه روابط بسیار خوبی با قطر دارد.

درست است که برخی مقامات دو کشور امارات و قطر، مثل انور قرقاش مشاور رئیس کشور امارات در توئیت‌هایی از تلاش برای همکاری و شکوفایی با دوستان خبر دادند و عنوان آشتی را بر این همکاری‌ها نهادند و درست است که قرقاش در این توئیت‌ها نوشت، امارات در پی عبور از اختلافات و نگاه به آینده مثبت است و همکاری‌های اقتصادی ستون فقرات اینگونه آشتی هاست، اما اهداف واقعی در نزدیک شدن امارات به قطر فراتر از حوزه اقتصاد است و ابعاد سیاسی، فردی و قومی را نیز شامل می‌شود، همچنین این اهداف شامل آرام کردن اوضاع (میان دو طرف) از طریق توقف حملات متقابل رسانه‌ای است که چیزی جز تلاش برای ضربه زدن به وجهه عربی و بین المللی یکدیگر نبود.

حال اختلافات میان قطر و بحرین است که در سلسله اختلافات کشور‌های حوزه خلیج "فارس" همچنان به حال خود باقی مانده است، تا جایی که مقامات بحرینی احساس می‌کنند برادران بزرگشان آن‌ها را تنها گذاشته و بدون منامه سوار بر قطار آشتی با دوحه شده اند. چه بسا غیبت پادشاه بحرین در کنفرانس العلا عربستان و همچنین گنجانده نشدن عربستان درسفر‌های او پس از این کنفرانس، یکی از بارزترین نشانه‌های ناراحتی بحرین در این زمینه باشد، اما منابعی در منطقه گفته اند پس از آشتی امارات و قطر آشتی میان بحرین و قطر هم چندان دشوار نخواهد بود.

رفع کدورت میان دوستان نیازمند بی توجهی به برخی اتفاقات است، انتظار می‌رود آن‌ها در آنچه که باعث بروز این کدورت‌ها شد بازنگری کنند، این اختلافات نه تنها برای شورای همکاری خلیج "فارس"، بلکه برای منطقه و جهان عرب هم دردآور بود و انتظار می‌رود با تکمیل آشتی‌ها بار دیگر شاهد تقویت اتحاد عمل در کشور‌های عربی باشیم تا شرایط منطقه به شرایط قبل از بروز اختلافات و قبل از تسلیم پذیری برخی از کشور‌های شورای همکاری خلیج"فارس" در قبال فشار‌های آمریکا و دروغ پراکنی‌های رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط برگردد، چون عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی)، دوستان را به دشمنان تبدیل کرد و این اتفاق می‌تواند برای مردم و ثبات منطقه خطر‌ها و زیان‌هایی را به دنبال داشته باشد، این خطر‌ها به ویژه پس از شکست آمریکا و ناتو در افغانستان و اقدام اهانت آمیز دولت بایدن در بی توجهی به هم پیمانان افغان، بیشتر نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امارات متحده عربی روابط قطر و امارات اجلاس بغداد امارات و قطر میان قطر آشتی میان کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد

ام فهد اینفلوئنسر عراقی سال گذشته به اتهام انتشار ویدئو‌هایی که «خلاف عفت» تشخیص داده شده بود به زندان محکوم شد. دو مقام امنیتی عراق که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که ام فهد در یکی از خیابان‌های بغداد به ضرب گلوله یک مرد موتورسوار به قتل رسید. 

این زن جوان در شبکه‌های اجتماعی «تیک تاک» و «اینستاگرام» صد‌ها هزار دنبال‌کننده (فالوئر) داشت. 

او در بسیاری از ویدئو‌هایی که منتشر می‌کرد در حال رقص با ترانه‌های خواننده‌های عراقی بود. 

دادگاهی در عراق در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ ام فهد را به دلیل انتشار ویدئو‌های «خلاف عفت» و «جریحه دار کردن عفت و اخلاق عمومی» به شش ماه زندان محکوم کرده بود. 

تصاویر ویدئویی طی ساعات گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که گفته می‌شود لحظه تیراندازی به ام فهد را نشان می‌دهد.

مقام‌های عراق از کاربران اینترنتی خواسته‌اند تا با مراجعه به یک پلتفرم ویژه، موارد «غیر اخلاقی» در شبکه‌های اجتماعی را گزارش کنند. شماری از ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی عراق از زمان معرفی این پلتفرم یا به زندان محکوم شده‌اند یا مجبور به عذرخواهی علنی بابت محتوای منتشرشده در حساب‌های خود شده‌اند. 

تاره فارس، مانکن و اینفلوئنسر عراقی پیش از این در سال ۲۰۱۸ به ضرب گلوله در بغداد کشته شده بود.

منبع: یورونیوز

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا