Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ آذربایجان‌غربی استانی مستعد برای کشاورزی است و شغل بیشتر مردم این استان کشاورزی و باغداری بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند بنابراین گرانی کود، سم و ادوات کشاورزی و مشکلاتی از این قبیل تهدیدی برای آنان محسوب می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازارومیه، آذربایجان‌غربی استانی مستعد برای کشاورزی است و شغل بیشتر مردم این استان کشاورزی و باغداری بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند بنابراین گرانی کود، سم و ادوات کشاورزی و مشکلاتی از این قبیل تهدیدی برای آنان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های اخیر کشاورزان استان از کمبود کود‌های کشاورزی گلایه دارند چرا که حتی برخی کودها که تولید داخل کشور هستند نیز قیمتشان افزایش چندین برابری داشته است و حتی کود اوره که به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شود، این روز‌ها کمبود آن محسوس است.

گرانی چندین برابری کود و سموم کشاورزی امسال موجب شد تا با افزایش سرجمع هزینه‌های تولید برای کشاورزان، دیگر فعالیت آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و حتی بر اساس گفته کشاورزان با فروش محصولات کشاورزی نه تنها ته مانده‌ای هم برای کشاورز ندارد بلکه دستمزد کارگران نیز به زور تامین می‌شود.

کشاورزان استانی سالانه هزینه‌های زیادی را برای تهیه کود، سم، هرس، کارگر و آبیاری محصول پرداخت می‌کنند، اما زمان فروش و برداشت محصول مجبور هستند با نرخ بسیار پایینی محصولاتشان را به فروش برسانند و بیشتر آنها معتقد هستند که از کود یارانه‌ای سهمی دریافت نکرده‌اند اما بر اساس گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی امسال در مجموع برای کشت‌های پاییزه و بهاره به مقدار 12 هزار و 609 تن انواع کود و 21 هزارتن بذور اصلاح شده اختصاص یافته است.

گرانی کود‌های شیمیایی و نبود مدیریت از سوی مسئولان مشکل اصلی کشاورزان استانی است

حسین بری یکی از کشاورزان نمونه استانی در خصوص گرانی کود و سموم و مشکلات پیش‌روی کشاورزان اظهار داشت: امسال نزدیک به سه تن آلو از باغات این محصول برداشت کردم که متاسفانه بازار قابل قبولی نداشت.

وی افزود: اواخر تیر، فصل برداشت این محصول بود که متاسفانه به علت اشباع بازار از آلو، نصف بیشتر این محصول در میدان تره‌بار فاسد شد و بی تردید اگر مدیریت درستی از سوی مسئولان مربوطه صورت می‌گرفت چنین مشکلاتی گریبان‌گیر کشاورزان نمی‌شد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان: دولت برای تأمین سم و کود کشاورزی از محل هدفمندی یارانه‌ها به کشاورزان سوبسید بدهدچالش کود کشاورزی در ایران|بازار پرالتهاب کود شیمیایی ‌در قبضه دلالان / کشاورزان ‌"کود" را به چا‌ه‌های عمیق می‌ریزندچالش کود کشاورزی در ایران|بازار پرالتهاب کود شیمیایی ‌ارومیه در قبضه دلالان / اینجا کشاورزی دیگر معنایی ندارد + فیلم

بری بیان کرد: در طول سال حداقل سه بار باید این محصول را سم‌‌پاشی کنیم که سموم کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌ است به طوری که قیمت هر لیتر سم نیز حدود پنج‌ برابر شده، مثلا سمی که تا همین سال گذشته لیتری 60 هزار تومان بود، در حال حاضر 400 هزار تومان شده است.

وی عنوان کرد: فصل تابستان، فصلی پرکاری برای کشاورزان است خستگی آنان تنها با دریافت دست‌رنجشان بیرون می‌رود که با این اوضاع بازار و افزایش قیمت‌ کود و سم محال ممکن است سودی حاصل کشاورزان شود.

این کشاورز در خصوص بیمه کشاورزی بیان کرد: بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بخش کشاورزی است اما چون صندوق بیمه کشاورزی نه پرداختش به موقع است و نه رقم پرداختی آنها متناسب با خسارت است بنابراین کشاورزان رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود را ندارند.

سموم داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند

محمد جهانی یکی از سم فروشان کشاورزی در ارومیه در خصوص گرانی سموم کشاورزی بیان کرد: قیمت‌های سم و کود هر روز گران‌تر از دیروز است سموم داخلی کیفیت لازم را ندارد و سموم خارجی قیمت‌های نجومی را دارد و متاسفانه کشاورزان نیز توانایی خرید نداشته و این امر نیز باعث کاهش فروش اجناس ما نیز شده است.

وی افزود: قیمت برخی کودها و سموم کشاورزی حدود 200 برابر افزایش داشته و بذری که تا 6 ماه پیش قیمت آن 70 هزار تومان بود در حال حاضر قیمت آن به 400 هزار تومان رسیده است.

جهانی بیان کرد: قیمت برخی کودهای خارجی به حدی افزایش یافته است که حتی ما نیز به عنوان نماینده در کل استان، توانایی خرید آن را نداریم.

وی بیان کرد: کودهای وارداتی نه چندان با کیفیت توسط شرکت خدمات کشاورزی با سود کم به کشاورزان فروخته می‌شود اما این کودها جوابگوی برخی آفت‌های کشاورزی نیست.

انتهای پیام/7548/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان غربی سموم کشاورزی هزار تومان گرانی کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداو سیمای استان لرستان؛گردهمایی کارشناسان،کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی لرستان در گرامیداشت روز مزرعه دانه های روغنی در روستای الماس آباد سلسله برگزار شد .
 روز مزرعه آسان ترین روش برای انتقال دانش فنی و تجربه کشاورزان پیشرو است .
امسال در شهرستان سلسله یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختص اص یافته که 25 درصد کل سطح زیر کشت دانه های روغنی استان است .
۶ هزار هکتار دانه روغتی در استان  کشت شده ۳ هزار و ۵۰۰ کلزا کشت شده است.میانگین برداشت کلزا در استان و کشور سه تا سه و نیم تن است. 
 کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان یش بینی می‌کنند امسال ۸ هرار تن انواع  دانه‌های روغنی در استان برداشت شود که هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه