Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حقوقی خبرگزاری فارس- پس از انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران شبهاتی در خصوص صلاحیت وی برای تصدی این سمت مطرح شد که علیرغم ظاهر منطقی و حقوقی‌شان بیشتر جنبه سیاسی و جناحی داشتند.

حالا پس از گذشت چند هفته از انتخاب شهردار جدید تهران، نامه آقای شاهنظری رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور بر صلاحیت کامل زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران تأکید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه تصریح شده: «وفق ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمره مدیران سیاسی اطلاق شده اند که بدیهی است با توجه به حوزه فعالیت و نقش سیاستگذاری، این سمت بالاتر از سطح مدیریت ارشد موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای (مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱) می باشد.» این بدین معناست که ایراد منتقدین به سابقه اجرایی زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران فاقد اعتبار حقوقی و قانونی است.

منتقدین معتقد بودند بنابر «آیین نامه اجرایی شرایط تصدی سمت شهردار»، یکی از شرایط شهرداری شهرهای دارای جمعیت بالا یک میلیون نفر ۹ سال سابقه «مدیریت ارشد» عنوان شده است و زاکانی با ۱۳ سال سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی فاقد سابقه مدیریتی ارشد است!

با این حال نامه رئیس امور مدیریت مشاغل نظام‌های پرداخت در پاسخ به جمالی‌نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور حاکی از بالاتر بودن مدیریت سیاسی نسبت به مفهوم مدیریت ارشد است و در نتیجه تصدی زاکانی بر شهرداری تهران همانگونه که از ابتدا نیز بر آن تأکید شده بود، فاقد هرگونه ایراد قانونی است.

نکته مهم دیگری که در این نامه به آن اشاره شده است، مصوبه هیئت وزیران در خصوص همترازی شهردار تهران با مقامات موضوع بند (ج) تبصره (۲) ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است.

بر اساس مصوبه مذکور شهردار تهران به صورت استثنایی همتراز با «وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس جمهور، معاونین قوه قضائیه و رئیس کل دیوان محاسبات» است و به تبع آن احراز صلاحیتش از شرایط احراز صلاحیت مدیران حرفه‌ای تبعیت نمی‌کند.

این موضوع بدین معناست که شرط «داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد» اصولا برای شهردار تهران لازم نیست، بلکه احراز صلاحیت شهردار تهران تابع شرایط احراز صلاحیت مقاماتی همچون وزراء، نمایندگان مجلس و معاونین رئیس جمهور است.

پیشتر نیز ایراداتی در خصوص شرط «مرتبط بودن» مدرک تحصیلی زاکانی برای شهرداری تهران مطرح شده بود که با توجه به محدود نبودن رشته‌های مرتبط برای تصدی شهرداری در آئین‌نامه مذکور و همچنین رویه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در افزودن رشته‌های متعدد به لیست «رشته‌های تحصیلی مرتبط»؛ این شبهه نیز از نظر قانونی بی اساس بود. (از اینجا بیشتر بخوانید)

با این حال با توجه به آن که ایرادات ایجاد شده درخصوص مدرک مرتبط برای تصدی سمت شهرداری تنها مختص شهردار تهران نبوده و در حال حاضر شهرداران کلانشهرهای دیگری مانند مشهد، اصفهان و شیراز نیز با این مشکل مواجهند، نیاز به اصلاح این آیین نامه ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر تهران مدیریت ارشد تصدی سمت شهردار شهرداری تهران شهردار تهران احراز صلاحیت مدیریت ارشد برای تصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند

استاندار کرمان با تحسین اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش «شهردار شو» با حضور دهه هشتادی‌ها گفت: انقلاب اسلامی از روز اول تکیه اصلی‌اش بر نسل جوان و نوجوان بود و این اقدام کار بسیار بزرگ و منحصربفرد و فراموش شده‌ای بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محمدمهدی فداکار امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان با تحسین اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش شهردار شو با حضور دهه هشتادی‌ها، اظهار کرد: انقلاب اسلامی از روز اول تکیه اصلی‌اش بر نسل جوان و نوجوان بود و این اقدام کار بسیار بزرگ و منحصربفرد و فراموش شده‌ای بود.

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی به عنوان اولین بحران کشور بعد از انقلاب که به قول شهید سلیمانی بهترین فرصت‌ها در آن فراهم شد، عمده رزمندگان همین نسل جوان بودند و افزود: مردم توقعات متعدد دارند شاید یک شهردار نتواند پاسخگوی همه انتظارات باشد، اما وقتی جمع زیادی مشارکت می‌کنند پاسخگویی بهتر می‌شود و پیامد تصمیماتشان را هم می‌پذیرند.

استاندار کرمان خطاب به دهه هشتادی‌ها حاضر آن‌ها را مدیران فردای جامعه دانست که شهامت به خرج دادند و مسئولیت شهردار محله را پذیرفتند و گفت: راه‌اندازی این پویش با محوریت مسجد اتفاق خوشایندی بود که موجب تقویت رابطه مسجد با نوجوانان و جوانان شد.

در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان که با حضور دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، استاندار کرمان در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، گروه سرود پسران سلیمانی به سرپرستی بلال حسنی به اجرای برنامه پرداختند و از رئیس و اعضای شورای شهر رفسنجان نیز به مناسبت روز ملی شوراها تقدیر شد.

مجید کهنوجی شهردار رفسنجان در این مراسم با تشکر از شورای شهر مردمی گفت: اگر شهرداری موفقیتی دارد، به خاطر نیت الهی و حمایت شورا از شهردار و شهرداری است.

کد خبر 748901

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟