Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:16:17 GMT

مشکلات ترخیص کالا از گمرک و راه‌حل‌های آن

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۸۷۰۳

مشکلات ترخیص کالا از گمرک و راه‌حل‌های آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، از مرحله خرید تا رسیدن کالا به دست مشتری یکی از پیچیده‌ترین مراحل پروسه ترخیص کالا از گمرک است. در مراحل چندگانه واردات وقتی کالا در یک‌قدمی خریدار قرار دارد می‌تواند به‌سادگی آب خوردن یا به‌سختی هفت‌خوان رستم باشد. در اینجا به بخشی از مشکلات و موانع ترخیص کالا و البته راه‌حل‌های رفع این مشکلات می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیرها و مراحل ترخیص

اینکه کالا پس از ثبت اطلاعات و درخواست ترخیص در چه مسیری قرار بگیرد، مشخص خواهد کرد که میزان سختی ترخیص چقدر خواهد بود. برخی کالاها تنها با پرداخت هزینه گمرکی وارد می‌شوند که در مسیر سبز قرار می‌گیرند. برخی هم باید توسط کارشناسان بررسی شوند. مجوزهای لازم را داشته باشند که در مسیر زرد قرار می‌گیرند. در طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین مسیر گمرکی که مسیر قرمز است. زمانی که اسناد و مدارک اظهار شده با بررسی گمرکی تطابق نداشته باشد یا کارت بازرگانی به‌تازگی شروع به فعالیت کرده باشد کالا در مسیر قرمز قرار می‌گیرد. البته مخدوش بودن مدارک و عوامل دیگری ممکن است یک کالا را وارد خط قرمز کند. طبیعی است که در پیچیده‌ترین مرحله واردات نمی‌خواهیم دچار بررسی دوباره و دوباره و چندباره شویم و همه مراحل را از ابتدا شروع کنیم.

به زبان دیگر شاید در تمام مراحل واردات از خرید و منبع‌یابی و حمل‌ونقل شاید شانس، نقش مؤثری داشته باشد ولی در ترخیص از گمرک هیچ‌چیز را نباید به شانس واگذار کرد.

هدف از این پیچیدگی هم قابل‌درک است. کالایی می‌خواهد به کشور وارد شود؛ اولاً باید واردات این کالا با قوانین اقتصادی کشور در تناقض نباشد. دوماً باید به‌عنوان واردکننده نسبت به کالایی که وارد می‌کنید شناخت کافی داشته باشید و این امر برای گمرکات مهم است که واردکننده را به‌عنوان شرکتی آشنا به امور بشناسد. سوماً باید حقوق و عوارض گمرکی به‌درستی پرداخت شود که لازمه آن اظهار قیمت دقیق به گمرکات است.

راه آسان ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل تکمیل اسناد و ورود اطلاعات به سامانه EPL، تأیید و دریافت اظهارنامه، دریافت کوتاژ و تعیین مسیر، کنترل و ارزیابی کالا، ارائه و در صورت نیاز دریافت مجوزهای متناسب با کالا، بررسی و پرداخت هزینه تعرفه گمرکی، انبارداری و مجوز بارگیری و نهایتاً خروج کالا از گمرک است. این هفت‌خوان رستم می‌تواند در برخی موارد مثل اخذ مجوز کار بسیار دشواری باشد. به همین جهت برخی از افراد و شرکت‌ها که نه نیروی متخصص در زمینه واردات را دارند و نه می‌توانند به‌راحتی کارت بازرگانی دریافت کنند از طریق شرکت‌های واسطه دست به واردات کالا می‌زنند. این شرکت واسطه در هر یک از موارد ترخیص یا در همه مراحل واردات می‌توانند کمک‌کار و همراه واردات کالا باشند.

شرکت بازرگانی سپاهان همراه همه این خدمات را بسته به نوع کالا و نیاز واردکننده ارائه می‌کند. سابقه سپاهان همراه در امر واردات و تسهیلگری به دو دهه می‌رسد ولی این تنها به معنی داشتن کارت بازرگانی نیست. نیروهای متخصص و مجرب سپاهان همراه در گمرکات کشور مستقر هستند و می‌توانند از صفر تا صد واردات و ترخیص را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند. گستره وسیع مشتریان این خدمات سپاهان همراه در سراسر کشور نشان‌دهنده سابقه درخشان و رضایت مشتریان از هزینه‌ها و سرعت خدمات سپاهان همراه حکایت دارد.

گمرکات اصلی کشور

گمرکات ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی، بندرهای ۱۰ گانه آبی، پایانه‌های مرز زمینی و بندرهای خشک مستقر هستند تا واردات به کشور و بارگیری به نقاط مختلف ایران به آسان‌ترین و کمترین هزینه ممکن انجام شود. بیش از صد گمرک در سراسر کشور از مناطق مرزی و آبی گرفته تا بندرهای خشک مناطق مرکزی کشور در حال فعالیت هستند.

در اینجا برخی گمرک‌های مهم ایران را معرفی می‌کنیم.

گمرک بندر شهید رجایی (هرمزگان)

کوتاه‌ترین مسیر آبی ایران به بزرگ‌ترین مبدأ وارداتی یعنی امارات در این بندر است. گمرک شهید رجایی در نزدیکی بندرعباس واقع شده است که اتفاقاً از بزرگ‌ترین مراکز ترانزیتی کشور است. بیش از نیمی از کل واردات کشور از نظر وزنی توسط گمرک شهید رجایی انجام می‌شود.

گمرک‌های آبی بیشترین سهم وزنی واردات کشور را به عهده دارند. زیرساخت‌های تقویت شده در بندرهای مهم دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر اجازه واردات سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین کالاها را از طریق خطوط بین‌المللی دریایی به کشور را فراهم می‌کنند.

برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی روی لینک کلیک کنید.

گمرک شهریار (تهران)

گمرک شهریار از مهم‌ترین گمرک‌های مرکزی کشور است. این گمرک به دلیل نزدیکی به دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای مرکز کشور و موقعیت جغرافیایی باعث شده است بسیاری از کالاها به‌صورت سنتی از این گمرک وارد کشور و خصوصاً تهران شوند. سابقه ۵ دهه فعالیت شهریار (گمرک غرب تهران) را به پایانه‌ای برای واردات تجهیزات صنعتی، برقی و الکترونیکی، موبایل و لوازم کامپیوتری، تجهیزات پزشکی، خودرو و بسیاری دیگر کالاها تبدیل کرده است.

گمرک فرودگاه امام خمینی (تهران)

مهم‌ترین گمرک هوایی کشور در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است. بسیاری از کالاهای سبک یا مسافری و پته از طریق هوایی به کشور وارد می‌شوند. سرعت روند ترخیص کالا از گمرک امام خمینی در مورد این کالاها برای واردکننده بسیار بااهمیت است. حجم وزنی واردات گمرک فرودگاه امام خمینی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در سال است و میزان ارزش این کالاها به ۱۵ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت سپاهان همراه با داشتن کادر مجرب در مهم‌ترین گمرکات زمینی، دریایی و هوایی کشور خدمات خود در امور ترخیص کالا را به همکاران گرامی عرضه می‌کند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5298186

منبع: مهر

کلیدواژه: ترخیص کالا گمرک تعرفه واردات گمرک کسب و کار گروه صنعتی ایران خودرو گروه خودروسازی سایپا مواد غذایی خرید آنلاین پلاستیک ایران خودرو راهسازی بانک تجارت غلامحسین محسنی اژه ای بسته بندی گوشی هوشمند لنوو بانک پارسیان ترخیص کالا از گمرک سپاهان همراه شهید رجایی امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق

ایسنا/کردستان مدیرکل گمرک باشماق مریوان، گفت: ترانزیت مبدأ به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدوداً ۶۵درصد رشد داشته است.

فرید حق‌پناه، امروز شنبه (۸ اردیبهشت ماه) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باشماق یکی از مرزهای رسمی و بین المللی کشور است که اکثر رویه های مرزی به جز ملوانی و دریایی در آن برقرار است و صادرات، ترانزیت و مسافربری هم از دیگر رویه های فعال گمرک باشماق است.

وی افزود: رویه های دیگری شامل ورود و خروج موقت خودروهای سواری، کامیون‌های باری و ورود موقت برای پردازش که این قسمت مهمترین بخش گمرک بوده از دیگر اقداماتی است که درمرزباشماق صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ باهمکاری سایر سازمان‌های متولی امرتجارت در مرز باشماق که به صورت پنجره واحد فیزیکی مستقر هستند، حدوداً یک میلیارد و ۱۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۳ میلیون دلار در مرز باشماق انجام شده است.

حق پناه تشریح کرد: از نظر وزنی تشریفات اظهاری کالا در این مرز ۳۴ درصد به نسبت سال قبل رشد داشته که عمده کالاهای صادراتی شامل کاشی، سنگ های ساختمانی، محصولات نفتی، میوه و تره بار بوده اند.

وی اظهار کرد: مرز باشماق جزء سه مرز عمده کشور در بحث ترانزیت کالا است که سال گذشته تشریفات ۲میلیون و ۵۸۰ هزار دلار از طریق این مرز انجام شده که غالباً محمولات نفتی و وسایل برقی بوده است.

مدیر کل گمرک باشماق مریوان تصریح کرد: سال گذشته مرز باشماق بعد از مرزهای شهید رجایی بندرعباس و پرویز خان قصرشیرین، رتبه سوم ترانزیت مبدأ را به خود اختصاص داده که با توجه به آمار سال ۱۴۰۱ رشدی در حدود ۵۹ درصد داشته است.

وی افزود: بیشترین کالاهای وارداتی به کشور از طریق مرز باشماق مربوط به مواد اولیه کارخانجات و واحد های تولیدی از جمله ضایعات فلزی، آلومینیومی، مسی و همچنین ضایعات کاغذ، باطری و پلاستیک است که کارهای تشریفاتی آنها که هزار تن بود، انجام پذیرفت.

حق پناه افزود: واردات مرز باشماق طی سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۸۰ درصد رشد داشته و از لحاظ ارزشی هم حدود ۳۵۲ میلیون دلار ارزش کالاهای وارداتی بوده است.

مدیرکل گمرک باشماق مریوان خاطرنشان کرد: فروردین امسال هم اقدامات تشریفاتی حدوداً ۱۲۹ هزارتن کالا در مرز باشماق انجام شده و در بحث ترانزیت مبدأ به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدوداً ۶۵ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲