Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@04:15:17 GMT

کاخ تاریخی «شهرستانک» احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۹۴۴۹

کاخ تاریخی «شهرستانک» احیا می‌شود

زهرا اشرف‌زاده-همشهری آنلاین:

آب و هوای مطبوع روستای «شهرستانک» در دل البرز، ناصرالدین شاه قاجار را هم وسوسه کرد تا زمانی را درآن ماندگار شود. حدود ۱۴۲ سال قبل به دستور شاه عمارتی بزرگ دراین روستا ساخته شد؛ عمارتی که روزگاری از مشهورترین کاخ‌های ییلاقی دوره‌ قاجار بود، اما پس از ترور ناصرالدین‌شاه و پایان سلطنت وی، به‌حال خود رها و با انقراض سلسله قاجار، وضعیت کاخ ناصری با مرور زمان به مراتب بدتر شد و آن عمارت زیبا با پنجره‌های ارسی‌اش، ویران و دیوارهای عمارت به دفتر خاطرات گردشگران تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه کاخ ناصری در شهرستانک ۲۴ سال قبل ثبت ملی شد و می‌توانست به یکی از قطب‌های گردشگری استان  تبدیل شود، اما با وجود اینکه در دوره‌هایی حتی به بخش‌خصوصی واگذار شد تا مرمت و بازسازی شود، وضعیت عمارت نه‌تنها تغییری نکرد، بلکه تخریب بیشتر شد.

اما امسال به همت اداره‌کل میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور، سرمایه‌گذار جدیدی مرمت را برعهده گرفته‌است و خبرهای خوبی از احیای مجموعه به گوش می‌رسد. امید می‌رود این‌بار به همت سرمایه‌گذار جدید، اداره‌کل میراث فرهنگی البرز و همراهی مردم منطقه شهرستانک، بتوان کاخ را به دوران شکوهش بازگرداند و درجهت رونق گردشگری استان از آن بهره گرفت.

احیای کاخ تا ۲ سال آینده 
مدیر طرح بازسازی و مرمت کاخ ناصری علاقه شخصی به میراث فرهنگی و تاریخی را ازجمله دلایل سرمایه‌گذاری دراین بخش عنوان می‌کند و به‌خبرنگارهمشهری می‌گوید: بیش‌از ۱۵ سال است که در منطقه شهرستانک اقامت دارم و بیشتر علاقه شخصی به این اثر فاخر که در گذشته شکوه و عظمت داشته و اکنون تخریب شده، باعث شد دراین طرح سرمایه‌گذاری کنم. از طرفی این مجموعه ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دارد.

«امیرحسین شیرازی» درباره آخرین وضعیت بازسازی این مجموعه اظهار می‌کند: کار مرمت از اردیبهشت‌ماه آغاز و دیوارکشی‌های داخلی و بیرونی انجام شده‌است و تا قبل از فصل سرما سقف‌های اصلی اجرا می‌شود. زمان‌بندی اجرای طرح ۳۶ ماهه است، اما اگر مشکل خاصی پیش نیاید، امیدواریم ۲ ساله بتوانیم عملیات عمرانی را به پایان برسانیم.
 

وی ادامه می‌دهد: مجموعه با رویکرد فرهنگی، درمانی، اقامتی و پذیرایی ساخته خواهد شد و ما به‌دنبال این هستیم که عمارت به دوران شکوه و عظمت خود بازگردد، اما دراین مسیر نیازمند همراهی بخش دولتی و مردم محلی هستیم و اگر این همراهی اتفاق نیفتد، امکان موفقیت طرح وجود ندارد.

شیرازی عنوان می‌کند: خوشبختانه بخش دولتی مانند استانداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور همراهی خوبی با ما داشته‌اند، اما جامعه محلی نقش مهم‌تری دارد. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران قبلی هربار ساخت مجموعه را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، مردم دید مثبتی نسبت به این موضوع ندارند.

وی می‌افزاید: از طرفی این منطقه فقط یک مسیر دسترسی دارد و برخی گمان می‌کنند احیای مجموعه به باغ‌ها و وضعیت روستا ضربه می‌زند، اما باید تلاش کنیم به این باور برسند که این یک طرح ملی و محلی است و احیای مجموعه زمینه‌ساز رونق روستا خواهد شد و می‌تواند روستای خالی از سکنه شهرستانک که در گذشته ۳ مدرسه و ۳ مسجد داشت را به دوران رونق خود بازگرداند و سبب اشتغال‌زایی در منطقه شود.

شیرازی درباره اینکه امکان بازدید از مجموعه وجود دارد یا نه، اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه بنا سست است و امکان ریزش وجود دارد، فعلا این امکان وجود ندارد. البته علاقه‌مند بودیم مردم بیایند و روند مرمت را نیز ببینند، اما تا زمانی که امنیت گردشگران تأمین نشود، نمی‌توان این اجازه را داد.

تبدیل کاخ شهرستانک به مجموعه اقامتی
مدیرکل میراث‌فرهنگی البرز نیز درباره آخرین وضعیت کوشک ناصری یا کاخ شهرستانک می‌گوید: کاخ ناصری پس از دوره قاجار رها شده و سقف طبقه دوم آن در دوران پهلوی فرو ریخته است تا اینکه درسال ۱۳۴۸ در اختیار سازمان تربیت‌بدنی قرار گرفته و از آن برای اردوهای کوهنوردان استفاده شده‌است که آنها برای استفاده طبقه دوم را کامل تخریب کرده‌اند و سقف محافظ روی آن اجرا می‌کنند.

«فریدون محمدی» می‌افزاید: درسال ۱۳۷۷ این اثر در فهرست آثارملی قرار می‌گیرد و میراث فرهنگی کار احیا و آواربرداری آن را آغاز می‌کند و قسمتی از مجموعه آواربرداری می‌شود، اما کار نیمه‌کار می‌ماند.

وی اظهار می‌کند: حدود یک دهه پیش کاخ ناصری ازسوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شد، اما پیمانکار این بخش نتوانست به تعهدهای خود عمل کند. بنابراین برکنار شد و سال‌گذشته طی مناقصه‌ای،  سرمایه‌گذار جدید طرح را به‌دست گرفت تا اقدام‌های لازم برای بهره‌برداری مناسب از این فضای تاریخی به‌عمل آید.

فرایند بازسازی
محمدی ادامه می‌دهد: کاخ ناصری از زمانی که در فهرست آثارملی ثبت شد، ۲ مرتبه مرمت شده اما با توجه به اینکه حجم تخریب بالاست، نمود نداشته‌است. اکنون دوباره برنامه بازسازی کاخ آغاز شده و حداکثر تا ۲سال آینده ۷۰ تا ۸۰درصد بنا در قالب یک مجموعه اقامتی و گردشگری کشور احیا می‌شود. واگذاری بنا به بخش‌خصوصی مدت زمان محدودی دارد و همیشگی نیست و همه اقدام‌ها با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.  

وی تصریح می‌کند: حدود ۸۰درصد از کاخ ویران شده و تنها قسمتی از بنای میانی باقی مانده‌است. همچنین سقف شیروانی مجموعه کاخ ناصری، قاجاری نیست و باید تعویض شود. قسمتی از برج و باروی اطراف کاخ نیز باقی مانده، اما حمام‌ها تخریب شده‌اند و از ۷حوض هم تنها یک حوض سالم مانده‌است.

محمدی اضافه می‌کند: بخش‌خصوصی براساس نقشه و طراحی قدیمی، در ابتدا ۷حوض ناصری را مرمت خواهد کرد. در ادامه ۲حمام بزرگ، سپس دیوان‌خانه و در پایان اصل کاخ بازسازی می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهیم پس از پایان مرمت کاخ ناصری، به یکی از زیباترین مجموعه‌های گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

کد خبر 625290

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی بهره برداری بخش خصوصی کاخ ناصری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: فراخوان ایده‌ها در هفته فرهنگی اصفهان اعلام شده است و شهروندان می‌توانند پیشنهادات خود را برای معرفی بهتر مجموعه تخت‌فولاد و رونق‌بخشی آن در حوزه گردشگری با شماره‌گیری ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ مطرح کنند.

ابراهیم عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: فرارسیدن این هفته بهانه‌ای شد تا ظرفیت‌های گردشگری و زیارتی تخت‌فولاد را به‌عنوان گنجینه ارزشمند و معنوی در مناسبت‌های مختلف معرفی کنیم.

وی با اشاره به یکی از رویدادهایی که به‌طور مستمر در مجموعه تخت‌فولاد برگزار می‌شود، افزود: «نشست در محضر» یکی از این رویدادها است، در هفته فرهنگی اصفهان ما در محضر آیت‌الله سید محمدباقر درچه‌ای هستیم که یکی از شخصیت‌های بارز در مجموعه تخت‌فولاد است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه دو نشست تخصصی در هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: نشست بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی آیت‌الله سیدمحمد باقر درچه‌ای در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و اساتید حوزه و دانشگاه حول شخصیت این فرد با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، همچنین نشست دیگری حول محور بررسی ابعاد کلامی و اعتقادی آیت‌الله سیدمحمد باقر درچه‌ای در خیابان عبدالرزاق، بازار نیماورد در مدرسه نیماورد برگزار شد.

عمرانی با اشاره به رویداد ایده‌کاپ در بعد گردشگری تخت‌فولاد ادامه داد: تخت‌فولاد ظرفیت ایده‌پردازی بالایی دارد، ما سعی کرده‌ایم با مشارکت شهروندان در هفته فرهنگی اصفهان فعالیت این مجموعه را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: زمانی که شهروندان ما را با خلاقیت‌های خود را در ایده‌پردازی برای مجموعه تخت‌فولاد یاری کنند، ما در شرایط بهتری این سرمایه عظیم را معرفی می‌کنیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اضافه کرد: مجموعه تخت‌فولاد برای تشویق مشارکت شهروندان در ایده‌پردازی، علاوه‌بر جوایز ویژه، آن‌ها را برای تحقق آن ایده حمایت می‌کند.

وی گفت: فراخوان ایده‌ها در هفته فرهنگی اصفهان اعلام شده است و شهروندان می‌توانند پیشنهادات خود را برای معرفی بهتر مجموعه تخت‌فولاد و رونق‌بخشی آن در حوزه گردشگری با شماره‌گیری ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ مطرح کنند.

عمرانی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم بیست‌وششم خرداد به‌مناسبت «روز نکوداشت تخت‌فولاد» ایده‌های برتر را معرفی و اختتامیه ایده‌کاپ را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: یک رویداد دیگر به‌عنوان «تکیه‌گرد» در تخت‌فولاد برگزار می‌شود که تکیه‌های این مجموعه در آن معرفی می‌شود، همچنین به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان روز سیزدهم اردیبهشت، شهروندان می‌توانند در تکیه خاتون‌آبادی حضور پیدا کنند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: خاتون‌آبادی از تکیه‌های کمتر دیده شده در مجموعه تخت‌فولاد است که مدت‌ها درِ آن به روی شهروندان بسته بود، اما به‌تازگی بازگشایی شده است، همچنین شهروندان می‌توانند از عناصر گردشگری و زیارتی این مجموعه استفاده کنند.

کد خبر 748141

دیگر خبرها

  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان