Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:38:45 GMT

نذری چهار هزار کرونی از سوئد تا حسینیه زنجان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۱۸۶۳

نذری چهار هزار کرونی از سوئد تا حسینیه زنجان

به گزارش ایرنا، نذری دادن و قربانی کردن، بنا به اعتقاد، نیت نذر کننده و توان مالی اشخاص، شکلهای مختلفی دارد. از یک هزار تومان تا میلیون‌ها پول نقد گرفته و نذر صلوات و ...  اهدای مرغ و طیور و نیز گاو و گوسفند و شتر و البته تا آنجایی که دیده و شنیده شده، مرسوم است که، نذر هم اغلب، زمانی ادا می شود که نذرکننده، حاجت خود را از ائمه معصومین (ع) و یا اماکن متبرکه‌ای که به آنها متوسل شده، گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه همیشه هم اینگونه نیست و گاهی کاملاً برعکس بوده و هستند مواردی هم که شخص نذر دهنده، بدون هیچگونه نیت و یا داشتن مشکل خاصی، اقدام به دادن نذری و یا قربانی می‌کند، که در میان نذور  اهدایی مردم به اماکنی مانند حسینییه اعظم زنجان، هم کم نیست.

اما، شاید کمتر دیده و شنیده شود که نذور گاهی شکل دیگری هم به خود می گیرند و شخص حاجت‌مند، با داشتن مشکلات بسیار حاد، پیچیده و البته ناامید کننده، قبل از برآورده شدن حاجت و یا رفع مشکل، نذری  اهدا می‌کند و شاید بتوان اسم این نوع نذری را، پیش‌نذری، گذاشت که به امید برآورده شدن نیاز خود و با نیت ادای نذر اصلی پس از رفع مشکل،  نسبت به اهداء آن (پیش‌نذری)، اقدام می‌کند.

 اهدای چهار هزار کرون سوئد به حسینیه اعظم زنجان را شاید بتوان نمونه بارزی از این دست نذری‌ها عنوان کرد.

 این هدیه و به عبارتی پیش نذری، متعلق به شخصی است که بیش از ۱۰ سال از اقامت وی در سوئد می گذرد، پس از بیماری سخت و صعب العلاج و پیش‌رونده، و به قول خودش  دست شستن از همه پزشکان، دل در گرو حسینیه اعظم زنجان می بندد و...

 وی که خواست نامش فاش نشود، به امید شفا، با خود و صاحب اصلی حسینیه زنجان، خلوت کرده و بعد از آن بود که پاکتی حاوی چهار هزار کرون سوئد و یک شاخه گل رز، به حسینیه اعظم زنجان به عنوان پیش‌نذری، اهدا می‌کند، با این نیت که پس از  بهبودی، نذری اصلی خود را به حسینیه اهدا کند.

 به گفته او پس از این اقدام، حالش رو به بهبودی است و پیشروی بیماری اش نیز متوقف شده است.

 مواردی از این دست کم نبوده و هستند کسانی که حتی نمی‌خواهند هیچ اسمی از  نذر و نیتشان در میان باشد چرا که آن را کرامات امام حسین(ع) می دانند و نمی‌خواهند بازگو کنند.

این موضوع را مجتبی شهامی، مسئول روابط‌عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، تایید کرد و گفت: موارد بسیاری از دریافت نذور  هموطنان مقیم خارج از کشور، از گذشته تا کنون داشته ایم.

وی به مورد مصداقی در این خصوص هم اشاره کرد و افزود: حتی یک بانوی همشهری زنجانی مقیم کالیفرنیا که قبل از کرونا به صورت حضوری در دسته عزاداری هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان، حضور داشت، می‌گفت سفر به ایران را به‌گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنم که هر سال در آغاز محرم، با سفر به ایران  و حضور در آیین عزاداری  هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان، عرض  ارادت خود را نشان دهم.

ادای نذر از راه دور از طریق واحد "نذر نیابتی" حسینیه اعظم 

مسئول روابط‌عمومی حسینیه اعظم زنجان، همچنین به  واحد "نذر نیابتی"  این حسینیه، در راستای تسهیل ادای نذر مردم به ویژه ساکنان سایر شهرهای کشور و نیز دیگر کشورها، اشاره کرد و گفت: با وجود این واحد، به خصوص در شرایط کرونایی و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت های رفت و آمد به ویژه از سایر شهرها و کشورها، مشکلات نذرکنندگان حل شده است.

 شهامی در خصوص علت شکل‌گیری واحد "نذر نیابتی" حسینیه اعظم زنجان، هم گفت: چون عده‌ای، امکان حضور در آیین‌های محرم حسینیه اعظم زنجان، به ویژه در دسته عزاداری روز هشتم را نداشتند و نذور خود را به صورت تلفنی و یا نیابتی، اهدا می‌کردند، هیات امنای حسینیه اعظم، مصمم شدند تا سازماندهی و تشکیل واحد "نذور نیابتی" را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه حتی گاهی برای خود همشهریان زنجانی هم، تهیه به موقع قربانی و اهدای آن به صورت حضوری در مسیر دسته و عملی کردن نیت نذر کننده، سخت  است ، افزود: با تشکیل  این واحد کار افرادی که تمایل دارند، نذرشان را  به صورت غیرمستقیم و در اسرع وقت ادا کنند، به راحتی انجام می‌شود.

مسئول روابط‌عمومی حسینیه اعظم زنجان، با اشاره به اینکه نذرکنندگان از سراسر دنیا در طول سال نیز می توانند برای ادای نذر نیابتی اقدام کنند، گفت: مراجعه به دفتر نذور حسینیه اعظم زنجان، تماس با شماره ۳۳۳۲۳۰۳۰- ۰۲۴ و یا پرداخت اینترنتی در سایت حسینیه، شیوه‌های بهره‌مندی از انجام نذر نیابتی، است.

نذور دهه محرم امسال حسینیه زنجان  بیش از ۴۵ میلیارد و ۹۰۱ میلیون ریال است

به گفته شهامی بر اساس گزارش‌های تجمیعی کمیته مالی ستاد دهه محرم ۱۴۰۰ حسینیه اعظم زنجان، میزان نذور امسال حسینیه اعظم زنجان، به بیش از ۴۵ میلیارد و ۹۰۱ میلیون ریال رسیده است.

وی در تشریح جزئیات نذور دهه محرم امسال هم  اظهار داشت: بر این اساس ذبح قربانی تحویلی و نیابتی به یک هزار و ۲۳ راس شامل ۱۶ راس دام بزرگ و بقیه گوسفند و بز، تحویل دام زنده ۲ هزارو ۳۹۷ راس شامل گوسفند و بز، نذر قربانی به صورت پرداخت نقدی یک هزار و ۵۷۴ راس با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال رسید.

مسئول روابط‌عمومی حسینیه اعظم زنجان، میزان نذور نقدی در جایگاه‌های جمع‌آوری نذور را ۱۰ میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۱۱ هزار ریال اعلام کرد و گفت: مبلغ حاصل از فروش ۲ هزار و ۱۱۱ راس دام به مبلغ ۱۹ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و مبلغ حاصل از فروش آلایش و طیور زنده هم ۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون و ۳۲۳ هزار ریال است.

شهامی گفت: تعداد ۴۱۹ راس قربانی نیابتی (انفرادی) و ۵ راس دام بزرگ نیابتی(مشارکتی) ،با مبالغ واریزی توسط صاحبان نذر تهیه و ذبح شده است که مبلغ آن ۱۵ میلیارد و ۷۴۴ میلیون ریال، است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین مبلغ پرداخت شده برای هر قربانی، هشت میلیون و ۹۵۹ هزار ریال است، افزود: متوسط مبلغ به ازای هر دام نیز ۹ میلیون و ۸ هزار و ۳۸۵ ریال است.

با وجود کرونا ارادت همچنان باقی است

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اهداء این حجم از نذور به حسینیه اعظم زنجان، در حالی است که  امسال نیز  با وجود کرونا، برای دومین سال متوالی، بزرگترین آیین  اجتماع عزاداران حسینی در هشتم محرم  زنجان موسوم به "یوم‌العباس" (ع) برگزار نمی‌شود. با این همه اما، خیل عظیم عاشقان سیدالشهدا و محبان حضرت ابوالفضل(ع)  با اهدای نذور نقدی و قربانی ، ارادت خود را به این خاندان در بالاترین درجات، به ظهور رساندند.

گفتنی است به علت تعداد زیاد احشام ذبح شده در مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، این شهر به دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در  شهر مکه، مشهور شده است.

توزیع گوشت متبرک حسینیه اعظم زنجان هم هر ساله به ‌صورت دوره‌ای، توزیع می‌شود و به گفته مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، عادلانه ترین روش توزیع هم همین است چون نذری فقیر و غنی نمی‌شناسد و از این رو، مسئولان حسینیه، در توزیع گوشت نذری حسینیه اعظم، مناطق کم‌برخوردار و اعیان‌نشین زنجان را، از هم جدا نمی‌کنند.

 آنها بر این باور هستند که قطعا همه تمایل دارند از گوشت متبرک متنعم شوند و از این رو، حتی مناطق برخوردار شهر که شاید یک بسته گوشت 500 گرمی، از نظر قیمت، برایشان اصلا مهم نباشد، اما به خاطر نذری و متبرک بودن آن، تمایل  دارند که حتما دریافت کنند.

شهامی تعداد گوشت متبرک  توزیعی امسال حسینیه اعظم زنجان را به صورت تخمینی بیش از ۴۰ هزار بسته اعلام کرد و افزود: علاوه بر آن نزدیک به ۱۰ هزار بسته نیز، به کسانی که گوسفند قربانی و یا نذوراتی با مبالغ بیش از ۳۰۰ هزار تومان، به حسینیه اعظم زنجان، اهدا کرده اند، تعلق می‌گیرد.

وی گفت: هریک از این افراد، مانند سایر شهروندان، فقط یک سهم( یک بسته) از گوشت متبرک را  دریافت می کنند.

 حق آب و گل همسایگی برای ساکنان محله  حسینیه محفوظ است

البته ناگفته نماند که محله‌های اطراف حسینیه، به رسم همسایگی ، هر سال بدون نوبت‌بندی، گوشت متبرک دریافت می‌کنند، این را شهامی گفت و اظهار داشت: اهالی اطراف حسینیه به خاطر اینکه به عناوین مختلف درگیر برگزاری آیین‌های دهه محرم  و نیز رفت و آمدهای متفرقه ای هستند که تا اربعین و حتی در طول سال، از نقاط دور و نزدیک، انجام می شود، در دریافت گوشت نذری متبرک، حق آب و گل دارند که رعایت آن برای متولیان حسینیه الزامی است.

 وی یادآور شد: بیش از ۵۰۰ خادم افتخاری، در پروسه "از کشتارگاه  تا سفره مردم"، در مراحل ذبح، قطعه بندی، بسته بندی، توزیع حواله و گوشت متبرک حسینیه اعظم زنجان، فعالیت می‌کنند.

گفتنی است، سنگ‌ نوشته‌ای که بر روی دیوار مسجد قدیمی حسینیه اعظم زنجان، نصب شده است، نشان می دهد که این  حسینیه، در سال ۱۲۶۱ قمری، بازسازی و با توجه به سایر اسناد موجود، قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.

برچسب‌ها عاشورای حسینی نذری حسینیه اعظم زنجان نذر خون عزاداری ها زنجان قربانی کردن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی نذری حسینیه اعظم زنجان عاشورای حسینی نذری حسینیه اعظم زنجان نذر خون عزاداری ها زنجان قربانی کردن حسینیه اعظم زنجان میلیون ریال گوشت متبرک نذر نیابتی هزار ریال دهه محرم پیش نذری ادای نذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، زن سوئدی و کشیش کلیسای «جید سندبرگ» دیروز (جمعه) در منطقه «اسکارهولمن» استکهلم پایتخت سوئد، یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

در همین رابطه ده‌ها نفر از شهروندان سوئدی در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم تجمع کرده و شعارهایی را بر ضد هتاکان و رد نژادپرستی و تنفر سردادند.

این زن سوئدی در حالی که نسخه‌ای قرآن کریم را می‌سوزاند، گفت: من در طول سال‌ها اسلامی شدن جامعه سوئد را دیده‌ام. شما می‌توانید ببینید که چگونه مسلمانان در همه صحنه‌ها از حافظان امنیت کرده تا کارگران نظافت و کارکنان حمل و نقل و در همه سطوح سیاسی حضور دارند.

وی افزود: من به عیسی مسیح ایمان دارم و مسیح و کتاب مقدس را راهنمای خودم می‌دانم. من معتقدم که آنچه باید بر سوئد و کشورهای شمال اروپا حاکم باشد، انجیل و مسیح است. اسلام و مساجد آن و هرچیزی که به آن نسبت داشته باشد در سوئد جایگاهی ندارد.

پیش از اهانت به قرآن کریم در روز جمعه، مدیر یکی از مدارس اسکارهولمن نامه‌ای را والدین دانش‌آموزان ارسال کرده و از آنها خواست که فرزندان خود را از تظاهرات دور نگه دارند. همین طور از حضور دانش‌آموزان در فضای باز ممانعت به عمل آمده و از فعالیت دانش‌آموزان به منظور جلوگیری از حضور آنها و کارمندان در تظاهرات کنسل شد.
 

دیگر خبرها

  • خاخام صهیونیست: ما جلوی موشک‌های ایران را گرفتیم!
  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان + فیلم
  • سهم چهار درصدی موتورسواران از تصادفات استان زنجان
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • اولویت اولم ادامه همکاری با ملوان است/ قهرمانی حق انزلی‌چی‌ها بود
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟