Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تجزیه و تحلیل یک تصویر ماهواره‌ای گزارش کرد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه پاتریوت خود را از پایگاه هوایی عربستان سعودی خارج کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، طبق تصاویر ماهواره‌ای که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، ایالات متحده آمریکا در هفته‌های اخیر و در پی تشدید عملیات‌ پهپادی نیروهای یمنی علیه اهداف سعودی، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همچنین سامانه‌های پاتریوت را از عربستان خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای که توسط شرکت سهامی خاص آمریکایی «پلانت لبز» تهیه شده است، گزارش کرد که این یک تصویر از منطقه‌ای از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی گرفته شده است که زمانی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت با سامانه پیشرفته ضدموشکی «تاد» در آن جا مستقر شده بود و روز جمعه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریورماه) خالی شده بود.

آسوشیتدپرس ادامه داد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در هفته‌های اخیر از عربستان سعودی خارج کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد که انتقال سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در خارج از ریاض در حالی صورت گرفته است که همپیمانان عرب حاشیه خلیج‌ فارس ایالات متحده با عصبانیت و نگرانی نظاره‌گر خروج آشفته نظامیان آمریکایی از افغانستان بودند.

طبق این گزارش، پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، واقع در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی ریاض از سال ۲۰۱۹ میزبان چندین هزار نظامی آمریکایی بوده است.

بر اساس این گزارش، یک تصویر ماهواره‌ای که در اواخر ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) به مشاهده خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده بود، نشان می‌داد که برخی از سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از منطقه پایگاه هوایی شاهزاده سلطان خارج شده است که البته در آن زمان فعالیت‌ها و خودروهایی در محل همچنان مشاهده می‌شدند.

با این حال، عکس ماهواره‌ای جدید پلانت لب که روز جمعه با وضوح بسیار بالا گرفته شده بود، نشان می‌دهد که سکوی پرتاب گردان سامانه دفاع موشکی آمریکا در سایت خالی بود و هیچ‌گونه فعالیت محسوسی مشاهده نمی‌شد.

طبق این گزارش، ماهها است که شایعاتی درباره خروج سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از پایگاه هوایی ریاض پخش شده است و بخشی از آن به واسطه تمایل ایالات متحده به مقابله با آن چه که آمریکایی‌ها «درگیری قدرت‌های بزرگ» با چین و روسیه می‌خوانند، است.

در خردادماه امسال رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده بودند که پنتاکون قصد دارد هشت سامانه موشکی پاتریوت خود را از کشورهای عراق، کویت،، اردن و یک سامانه ضدموشکی «تاد» را از عربستان سعودی خارج کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش کرده بود که ایالات متحده در حال بررسی کاهش سایر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی است.

این خبر در حالی منتشر شده است که اخیراً رسانه‌های عربی از عملیات موشکی بالستیک نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی در عمق خاک عربستان علیه اهدافی در جنوب و شرق این کشور خبر دادند.

صنعاء تاکنون بارها با تأکید بر این امر که توانایی‌های موشکی و هوایی یمن پیشرفت زیادی داشته، اعلام کرده‌ که  تمامی تأسیسات حیاتی از جمله تأسیسات نفتی، فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی در تیررس حملات آن قرار دارد.

عربستان سعودی در حالی مدعی مواففت با ایجاد آتش‌بس در یمن است که همچنان یمن را هدف حملات بی‌امان خود قرار داده و از محاصره همه جانبه این کشور دست نمی‌کشد.

مقامات دولت نجات ملی یمن بارها تاکید کردند تا زمانی که ائتلاف سعودی جنگ علیه یمن را متوقف نکرده و محاصره را برندارد، طرح پیشنهاد آتش‌بس بی‌فایده است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی آسوشیتدپرس ایالات متحده آمریکا پاتریوت پایگاه هوایی شاهزاده سلطان سامانه های دفاع موشکی سامانه دفاع موشکی دفاع موشکی آمریکا پایگاه هوایی عربستان سعودی ایالات متحده ماهواره ای یک تصویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد