Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@20:45:02 GMT

تاثیر واکسن کرونا بر افراد دارای نقص ایمنی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۵۰۸۰

تاثیر واکسن کرونا بر افراد دارای نقص ایمنی

متخصصان باور دارند که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افرادی که دارای نقص ایمنی هستند خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون به عنوان مؤثرترین روش مقابله با شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر دنیا شناخته شده است، دریافت دو دوز واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید این بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد، اما هنوز میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر افراد دارای نقص ایمنی مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا واکسن کرونا از افراد دارای نقص ایمنی محافظت می‌کند؟

افراد دارای نقص ایمنی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد قادر نیست با ویروس کرونا مقابله کند و مانع بروز مشکلات سلامتی شود. افرادی که به سرطان مبتلا هستند، پیوند اعضا انجام داده‌اند، از بیماری‌های متابولیکی یا خود ایمنی رنج می‌برند نیز جز این گروه از افراد در نظر گرفته می‌شوند و هنوز مشخص نشده است که واکسن‌های کرونا تا چه میزان بر سیستم ایمنی بدن آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

نحوه عملکرد واکسن‌های کرونا چگونه است؟

بیشتر واکسن‌هایی که در حال حاضر تزریق می‌شود حاوی موادی از ویروس است. زمانی که این مواد وارد بدن انسان می‌شود، به سلول‌های ایمنی دستور می‌دهد نوعی پروتئین بی خطر تولید کنند که شبیه ساختار ویروس است، سپس بدن ماده ژنتیکی واکسن را از بین می‌برد. بدن انسان ساختار پروتئین را در سلول‌های حافظه خود ذخیره می‌کند تا در آینده با ویروس عامل بروز بیماری کووید -۱۹ مقابله کند، اما سیستم ایمنی بدن افراد دارای نقص ایمنی به درستی عمل نمی‌کند و قادر نیست واکنش مناسبی به واکسن نشان دهد.

آیا واکسن کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را در میان افراد دارای نقص ایمنی کاهش می‌دهد؟

گروهی از محققان مطالعه جدیدی بر کسانی که عمل پیوند اعضا داشته‌اند، انجام دادند؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بدن آن‌ها پاسخ آنتی بادی ضعیفی به واکسن‌های کرونا نشان داده است. تنها در بدن ۱۷ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه دو هفته پس از دریافت دوز اول واکسن mRNA آنتی بادی تولید شد در حالی که بدن ۵۴ درصد افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا آنتی بادی تولید کرده بود.

محققان متوجه شدند افرادی که پیوند اعضا انجام داده‌اند به میزان قابل توجهی در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و حتی نوع شدید آن قرار دارند. البته این مطالعه به طور خاص افرادی را در نظر داشت که پیوند اعضا انجام داده‌اند و ممکن است پاسخ آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا در بدن افراد با نقص ایمنی متفاوت است.

آیا افراد دارای نقص ایمنی به دوز تقویت کننده واکسن کرونا نیاز دارند؟

متخصصان باور دارند که تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا به افرادی که دارای نقص ایمنی هستند خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. دوز سوم واکسن کرونا پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد تا بتواند با ویروس کرونا مقابله کند. به افراد دارای نقص ایمنی توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب دوری کنند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند یا ضدعفونی کنند.

کد خبر 521639

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ مبتلایان به کووید ۱۹ تشخیص کووید ۱۹ واکسن کرونا واکسن کووید ۱۹ تزريق واکسن کرونا واکسن تست آنتی بادی کرونا آنتی بادی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افراد دارای نقص ایمنی واکسن های کرونا بیماری کووید واکسن کرونا کاهش می دهد پیوند اعضا آنتی بادی نوع شدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!