Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فاز سوم شرکت صنعتی دوده فام که هفته گذشته با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی افتتاح شد اهمیت بالایی در افزایش توان تولیدات داخلی و بی نیازی کشور از یکی از محصولات مهم در صنعت لاستیک دارد.

دوده فام در تولید تایر مهم است این ماده باعث می‌شود تا مقاومت لاستیک‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش افزایش یابد، همچنین پارامتر‌هایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شکست را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوده یکی از قدیمی‌ترین محصولات تولید شده از سوی بشر است. تاریخچه استفاده از آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد یعنی زمانی که چینی‌ها و هندی‌ها از این ماده به عنوان رنگدانه در جوهر استفاده می‌کردند. گرچه پس از قرن شانزدهم با گسترش صنعت چاپ، اهمیت این ماده افزایش یافت.

اصطلاح کربن بلک یا دوده صنعتی، در واقع به گروهی از محصولات گفته می‌شود که از اتم کربن تشکیل شده اند. اما دوده صنعتی با دوده معمولی متفاوت است. دوده صنعتی تحت شرایط کنترل شده و برای مصارف خاصی تولید می‌شود و بیش از ۹۷ درصد از ترکیب آن، عنصر کربن می‌باشد در حالی که دوده معمولی یک فرآورده جانبی نا خواسته است.

کربن بلک ماده‌ای است که نه تنها مورد توجه کسانی قرار دارد که با صنعت دوده سر و کار دارند، بلکه توانسته است نظر بسیاری از محققان و دانشگاهیان را در سراسر دنیا به خود معطوف نماید. این محصول کاربرد زیادی به عنوان فیلر برای تغییر خواص مکانیکی، الکتریکی و عبور دهی نور در محیط‌هایی دارد که به آن‌ها افزوده می‌شود و در نتیجه نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ، جوهر و لاستیک دارد.

افزایش تولیدات به ۶۰ هزار تُن در سال

از همین رو افتتاح چنین کارخانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و امیر غلامی مدیر کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول در گفتگو با خبرنگار ما این شرکت را چهارمین تولید کننده عمده دوده صنعتی کشور عنوان کرد که از سال ۸۶ کلنگ زنی و کار ساخت آن آغاز شد سپس در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰ هزار تُن به بهره برداری رسید.

فاز دوم کارخانه نیز در سال ۱۳۹۲ با گنجایش تولید ۲۰ هزار تن در سال افتتاح شد و مجموع فرآورده‌های آن به ۴۰ هزار تن در سال رسید که با راه اندازی فاز ۳ در انتهای تیرماه امسال تولیدات شرکت صنعتی دوده فام دزفول به ۶۰ هزار تن افزایش یافت.

صادرات بیش از ۵۰ درصد از محصولات دوده فام دزفول

مدیر کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول در خصوص کیفیت این محصولات نیز بیان کرد: ۹ گرید طبق استاندارد‌های بین المللی در این کارخانه تولید می‌گردد که محصولات آن نیز به ۱۴ کشور با کیفیت مطلوب صادر می‌شود؛ ترکیه، پاکستان، هندوستان، ویتنام، فیلیپین از جمله بازار‌های صادراتی ما هستند و حتی برخی کشور‌های آفریقایی جنوبی نیز جز اهداف صادراتی به حساب می‌روند.

او افزود: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ میلیون دلار صادرات از کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول انجام و پیش تولید آن آغاز شد که با راه اندازی این فاز ۵۰ درصد تولید کارخانه افزایش داشت.

غلامی همچنین مدعی شد که ۵۵ درصد محصول تولید شده در این کارخانه پس از راه اندازی فاز سوم صادر شد که ۶۰ درصد از سهم صادرات کربن بلک کشور نیز در اختیار همین شرکت است.

اشتغالزایی صد‌ها نفری و رکورد در راه اندازی فاز سوم

این مدیر ارشد در زمینه اشتغالزایی در این کارخانه گفت: در حال حاضر ۱۵۰ نفر کارکنان شاغل در مجموعه صنعتی دوده فام مشغول هستند که با راه اندازی فاز سوم حدودا برای ۶۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و در حین اجرای پروژه نیز ۴۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال یافتند، زیرا در روند ساخت این مجموعه ۹ کارگاه صنعتی نیز در سطح استان خوزستان برای نصب و راه اندازی تجهیزات با شرکت ما همکاری داشتند.

امیر غلامی احداث فاز سوم کارخانه را افتخاری دانست که ساخت آن در مجموعه صنعتی دوده فام تنها ۹ ماه طول کشید در حالی که در سایر موارد ۱۸ ماه به درازا کشیده شد و از این رو رکوردی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: چین برای کپی و بومی سازی این تکنولوژی که آمریکایی است یک شرکت ملی بین المللی عریض و طویل را تأسیس کرد تا بتواند تکنولوژی آن را بومی سازی کند، اما ما توانستم با تعدادی جوان این خط تولید را بومی سازی نماییم و نصب آن را انجام دهیم که با این حساب بیش از ۶۰ درصد قطعات فاز ۳ داخل کارخانه ساخته شده و با استفاده از توانایی کارکنان ما به نصب رسید، علاوه بر آن باعث شده حدود ۵/۸ یورو صرفه جویی ارزی به دنبال داشته باشد.

۷۵ درصد تجهیزات فاز سوم بومی سازی شد

مسئله بومی سازی این خط موضوعی است که پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور نیز بر آن تاکید کرد و در حاشیه آیین گشایش فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خط یک و ۲ این کارخانه که در سال ۹۱ و ۹۲ افتتاح شد تقریبا به صورت کامل وارداتی بود، اما فاز سوم آن نه تنها مدرن‌تر و با فناوری پیشرفته‌تر ساخته شده بلکه ۷۵ درصد آن نیز ساخت داخل است.

او همچنین تاکید کرد: اگرچه ۲۵ درصد تجهیزات فاز سوم نیز وارداتی بود، اما قطعات فاز چهارم (در صورتی که پالایشگاه‌ها وعده تامین مواد اولیه کارخانه را تقبل نمایند و ساخت آن شروع شود) به صورت کامل ساخت ایران خواهد بود.

استقبال خوب از محصولات دوده فام دزفول

همچنین سنجری مدیر شرکت دوده فام دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این مجموعه یکی از بزرگترین تولید کنندگان «کربن بلک» در ایران است، اظهار امیدواری کرد که با تلاش مدیریت و پرسنل این محل به اوج خودش برسد و ظرفیت تولید آن از کارخانه‌های رقیب بالاتر برود.

او افزود: ۴ مورد از گرید‌های لوله صنعتی تولیدی ما دانش بنیان هستند؛ یکی از گرید‌ها که در هیچ جا تولید نمی شود گرید ۲۳۴ است که به اوج شکوفایی خود به لحاظ کیفیت و کمیت رسید؛ این دوده قدرت استحکام کششی و لغزشی خیلی خوبی دارد و قدرت سایشی آن بالا می‌رود تا عمر تایر را افزایش دهد.

سنجری بیان کرد: تاکنون استقبال خوبی از محصولات صورت پذیرفته ضمن آنکه با تولید ۳ گرید دوده نرم که خواهان زیادی هم دارند، به خارج از کشور ارسال می‌شود؛ این دوده نرم بیشتر در لایه‌های درونی تایر استفاده می‌شود و استحکام دینامیکی تایر را از لحاظ کشسانی‌های پیوسته‌ای که در تایر است استحکام می‌بخشد و برای ماشین‌های سنگین کارایی دارد.

تولیدات صنعتی و بومی سازی آن‌ها در خوزستان افتخاری است که نصیب مردمان آن شده است، اما حالا و با توجه به مسائل پیش آمده در حوزه محیط زیستی استان، اهمیت این مولفه بیش از پیش نمایان شده که آیا صنایع به تعهدات خود در قبال محیط زیست پایبند خواهند ماند یا خیر، زیرا هم اکنون ساخت صنایعی که آلودگی ایجاد می‌کنند رو به فزونی گذاشته و این مسئله مشکلات جدی تنفسی برای انسان‌ها و دشواری‌های زیستی برای جانداران ایجاد کرده است.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوده صنعتی ساخت لاستیک شرکت صنعتی دوده فام دزفول راه اندازی فاز دوده صنعتی بومی سازی کربن بلک فاز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۱۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس- امیرعباس فرنودی، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صادرات خودرو به کشور روسیه، عنوان کرد: این برنامه در چند مرحله اجرا شده است، در سال گذشته و در مرحله نخست توانستیم بخشی از زیرساخت‌های صادرات به روسیه را فراهم کرده و بخشی از قطعات مربوط به خدمات پس از فروش را به این کشور ارسال کنیم. در مرحله دوم نیز به زودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارایه خدمات پس از فروش از قطعات کافی برخوردار باشند.
وی با بیان این‌که فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد هم‌چنان در جریان است، بیان کرد: در صورت اخذ گواهی‌نامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو با اشاره به این‌که در سال گذشته پذیرای شرکت‌های بزرگی از کشور روسیه بودیم و مذاکرات فنی بسیار دقیقی را با آن‌ها هم در زمینه صادرات خودروهای فعلی و هم صادرات تولیدات آینده پیش بردیم، گفت: در این مذاکرات به تفاهماتی دست یافتیم و با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی و طرف روس می‌توانیم برنامه‌های همکاری بلندمدت خود را نهایی کنیم.
به گفته فرنودی، برنامه‌های صادراتی با جدیت هرچه تمام‌تر پی‌گیری می‌شود، اما باید در نظر داشت که اولویت‌های هر دو کشور در وهله اول تامین بازار داخلی است.
وی با بیان این‌که بازار روسیه از خودروی تارا استقبال خوبی کرده است و در سال جاری بخش اعظم صادرات به این خودرو اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: فعالان بخش خودرویی روسیه از خودروی ری‌را نیز استقبال خوبی کرده‌اند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول، در نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پی‌گیری خواهیم کرد.
صادرات سودآور در سال ۱۴۰۳
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو در ادامه، با اشاره به برنامه‌های این گروه صنعتی در راستای سودآوری صادرات، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست اصلی در سال‌های اخیر دنبال می‌شود و فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است و همواره تلاش بر این بوده که محصولات صادراتی بتواند سبدی سودآور باشد.
فرنودی تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب به عنوان یکی از درآمدهای جانبی از محل صادرات، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد و با تاکید بر اهمیت ارز حاصل از صادرات، گفت: عوامل یاد شده به عنوان بهای تمام شده محصول صادراتی در ارزیابی عملکرد صادرات می‌تواند تعیین کننده باشد.
وی با اشاره به این‌که تنوع بخشی به سبد صادراتی گروه و ایجاد سیاست صادراتی یکپارچه در گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر به صورت جدی تری دنبال شده است، گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو سابقه صادرات گروه های مختلف کالایی از جمله قطعات ریخته‌گری را دارد که با توجه به مزیت‌های رقابتی مناسب در ایران برای تولید و صادرات قطعات ریخته‌گری، سودآوری نسبتا قابل توجهی را در سنوات گذشته به همراه داشته است.
فرنودی یادآور شد: قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی را می‌تواند کسب کند. هم چنین، در سال‌های اخیر گروه‌های دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیر ریخته‌گری به سبد صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو افزوده شده است. این‌ها مواردی هستند که می‌تواند یک سبد سودآور از صادرات را برای گروه صنعتی ایران خودرو رقم بزند.

دیگر خبرها

  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • (تصاویر) کارخانه عضله سازی هادی چوپان افتتاح شد!
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • جلسه رفع موانع تولید استان در واگن های زرند
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس