جکی چان ؛ از کتک خوری تا ستاره شدن در هالیوود
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۲۳۶۶
«بیپدر و مادر و در رنج بزرگ شد و سالهای طولانی نه والدینش را دید و نه حتی خبری از آنان داشت. بعدها که مشهور شده بود، گویا بیسروصدا دنبالشان گشت و میگویند فهمید که هر دو، هم پدر و هم مادرش قاچاقچی و خلافکار فراری بودند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «با اولین فیلم از مجموعه فیلمهای «ساعت شلوغی» بود که جکی چان رسما هالیوودی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او بعد از نخستین فیلم «ساعت شلوغی» با فیلمهای دیگری مثل «ظهر شانگهای» (۲۰۰۰)، قسمت دوم «ساعت شلوغی» (۲۰۰۲)، «تاکسیدو» (۲۰۰۳)، «مدال» (۲۰۰۳)، «شوالیههای شانگهای» (۲۰۰۳) و «دور دنیا در هشتاد روز» (۲۰۰۴) به یکی از چند ستاره چشمبادامی هالیوود تبدیل شد و بارها عکسش روی جلد مجلات آمریکایی از جمله تایمز رفت. البته یادم هست که جکی چان حتی پیش از ورود به سینمای آمریکا - و بدون بهرهگیری از تبلیغات پرسروصدای آن نظام خاص تولید و توزیع فیلم - چهره سینمایی مشهوری بود و هم خودش و هم فیلمهایش در ایران ما هم طرفداران زیادی داشت. حتی اغلب طرفداران او فیلمهای اولیهاش مثل «استاد مست» (۱۹۷۸)، «استاد جوان» (۱۹۸۰) را کونگفوییتر و خالصتر میدانند و جکی چانِ قهرمانِ فیلمهای هالیوودی را به اندازه چان سینمای هنگکنگ جذاب و دوستداشتنی نمیبینند.
دربارهاش گفتنی زیاد است. بیپدر و مادر و در رنج بزرگ شد و سالهای طولانی نه والدینش را دید و نه حتی خبری از آنان داشت. بعدها که مشهور شده بود، گویا بیسروصدا دنبالشان گشت و میگویند فهمید که هر دو، هم پدر و هم مادرش قاچاقچی و خلافکار فراری بودند. از اوایل دهه ۱۹۶۰ یعنی از همان سالهای کودکی فعالیت سینمایی را شروع کرد و نخستین تجربیاتش را بازی در چند نقش فرعی پشت سر گذاشت و بعدتر در چند فیلم مهم مثل «اژدها وارد میشود» (۱۹۷۳) یکی از کتکخورها بود.
سال ۱۹۷۸ با بازی درخشان در دو فیلم «مشت اژدها» و «مار در سایه عقاب» به جمع بازیگران جدی و قابل اعتنا راه یافت و قدم در مسیری گذاشت که قبل از او بروس لی افسانهای هموارش کرده بود (جالب این که در داستان «مشت اژدها» به خاطره بروس لی ادای احترام میشود). چند سال بعد با دو فیلم «پروژه اِی» (۱۹۸۳) و «داستان پلیس» (۱۹۸۵) همه رقبای سینمایی و ستارههای فیلمهای رزمی را پشت سر گذاشت و سینمای هنگکنگ را هم دنبال خوش کشید. او قبل از «داستان پلیس» در فیلم «رستوران سیار» (۱۹۸۴) در رویارویی با بنی ارکیدز یکی از بهترین و واقعیترین صحنههای مبارزات به تصویر کشیدهشده در تاریخ سینما را خلق کرده بود اما به قول یکی از زندگینامهنویسانش، با داستان پلیس و تلفیق کمدی و کونگفو بود که سینمای هنگکنگ را از ابتذال و میانمایگی بیرون کشید و به دوره تکرار تجربههای ناموفق پایان داد. کامیابیهایش در سالهای بعد همچنان تداوم داشت و از این رو زمانی که هالیوودی میشد هم مشهور و هم در سینمای خاص خودش چهرهای بسیار معتبر بود. چان اکنون ۶۷ ساله است و بعد از چند دهه کار سینمایی، کارنامهای با حداقل ۱۳۰ فیلم دارد. من او را دوست دارم، ولی انصافا همه فیلمهایش ارزش وقتی که صرف تماشایشان میکنیم، ندارند و تعدادی از فیلمهایش ضعیف و مسخرهاند. او هنوز هم - البته نه مثل گذشته - پرکار است و به نظر میرسد تصمیم به بازنشستگی ندارد.»
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: ساعت شلوغی جکی چان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدیو) ژنرال سابق اسرائیلی: فکر نمیکردیم ایران با موشکهایش به ما حمله کند
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی