Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، ملیحه سعیدی که چندین دوره داوری بخش قانون جشنواره را برعهده داشت، با اشاره به این نکته که جوانان از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند و حتی از نقاط دور افتاده هم کسانی در جشنواره حضور دارند، اظهار داشت: این ویژگی جشنواره را باید قدر دانست و از آن برای بهبود شرایط موسیقی بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این نوازنده پیشکسوت قانون ادامه داد: بهترین‌ها در رقابت‌های این جشنواره شناسایی و معرفی می‌شوند اما بعد از جشنواره مورد حمایت نهادها و سازمان‌های مربوطه قرار نمی‌گیرند. 

سعیدی تاکید کرد: اگر رویکرد مناسبی برای ادامه فعالیت منتخبان این جشنواره‌ها اتخاذ نشود، تبعات نامناسبی به دنبال دارد و این استعدادها مانند آب راکد می شوند. در صورتی که جوانان بعد از انتخاب در جشنواره‌ها نتوانند به طور تخصصی در زمینه موسیقی فعالیتی انجام دهند، استعدادشان به هدر خواهد رفت. 

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با بیان اینکه رها شدن برگزیدگان جشنواره باعث بی انگیزگی می شود، در خصوص کیفیت آثار و داوری شرکت کنندگان ساز قانون در این دوره از جشنواره، گفت: شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی جوان، سطح کیفی متفاوتی دارند اما نکته قابل توجه، حضور پُر رنگ شرکت‌کنندگان شهرستانی است.

وی اظهار داشت: برای داشتن هنرمند خوب در عرصه موسیقی، مدیران فرهنگی باید به هنرمندان آزادی عمل بدهند و نگاه کارمندی به هنرمند نداشته باشند. وقتی مدیران، هنرمندان را کارمندان اداری قلمداد کنند، امکان خلاقیت را از آنها می‌گیرند. 

این نوازنده موسیقی‌دان، ضمن ابراز تاسف از شرایط موسیقی کشور، تاکید کرد که برگزاری جشنواره موسیقی جوان، اقدام ارزشمندی است و باید تداوم پیدا کند اما لازم است نگاه مسوولان به هنر و هنرمند تغییر یابد و درباره موانع کار حرفه‌ای، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های این عرصه اطلاع داشته باشند.

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خاطرنشان کرد: شاید در مقطعی از زمان با برپایی جشنوارهایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان، هنرمندانی شناسایی و شکوفا شوند اما تعداد آن‌ها اندک و کارشان مداوم نیست.

آینده برگزیدگان جشنواره نیازمند تدبیری سازنده است

 همچنین حمیدرضا نوربخش، داور چندین دوره بخش آواز جشنواره ملی موسیقی جوان، اظهار داشت: جشنواره موسیقی جوان یکی از جدی‌ترین، اثرگذارترین و حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هایی است که در زمینه موسیقی اجرا می‌شود و هر سال در سطح کیفی بالایی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره اثرگذاری مثبتی میان جوانان و در رده‌های مختلف سنی دارد، ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش داوری هم توانست در بالاترین و با کیفیت‌ترین سطح قرار بگیرد، داورانی که هر یک استادانی تراز اول در رشته‌های مختلف موسیقی هستند و این موضوع موجب ارتقا، دوام و قوام جشنواره شده است.

نوربخش به ارزیابی عملکرد این جشنواره پرداخت و افزود: مجموعه مدیریتی این جشنواره عملکرد خوبی دارد که بی‌تردید، موجب حرکت با دوام جشنواره در مسیر پیش رو شد.

این داور جشنواره ملی موسیقی جوان، رقابت سالم و سازنده در بین جوانان و نوجوانان را از دیگر نکات مثبت این جشنواره عنوان کرد و گفت: جشنواره موسیقی جوان توانست در سراسر کشور رقابتی سالم ایجاد کند که امتیاز بسیار ارزشمندی است. البته نکته‌ای که مغفول واقع شد و در همه جشنواره‌های رقابتی هم دیده می شود، آینده برگزیدگان جشنواره است که باید تدبیری درست و سازنده برای آن اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: برای افرادی که در این جشنواره‌ها برگزیده می‌شوند و قصد ادامه فعالیت دارند باید آینده حرفه‌ای رقم بزنند و بسترهایی برای جوان فعال در این مسیر فراهم شود.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: فضا و بستری برای حمایت ویژه از جوانان باید آماده شود، در غیر این صورت، اگرچه کسب امتیاز و مقام از سوی استادان تراز اول اتفاق بسیار ارزشمندی است اما در آینده جوانان تاثیر چندانی ندارد و در طولانی مدت به دست فراموشی سپرده می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید حمایت‌های ویژه‌ای از جشنواره ملی موسیقی جوان داشته باشند و تنها به لوح تقدیر و جایزه اکتفا نشود.

مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص ارزش‌گذاری جشنواره موسیقی جوان، خاطرنشان کرد: در عرصه جشنواره‌های رقابتی، جشنواره موسیقی جوان حرفه‌ای‌ترین و با کیفیت‌ترین جشنواره موسیقی است و هیچ کدام از جشنواره‌های رقابتی در این حد جدی و با کیفیت نیستند.

به گفته نوربخش، با بررسی و تحلیل جشنواره ملی موسیقی جوان به این نتیجه می رسیم جشنواره یاد شده در سال های مختلف خود فراز و نشیب‌هایی داشت؛ در برخی از دوره‌ها با کیفیت ظاهر شد و در دوره‌هایی افت محسوسی داشت.

جشنوارهایی برای نوازندگان جوان فرصت مهمی است و به آنها انگیزه‌ و اشتیاق می دهد.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار می‌شود.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت‌های داوری، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.

برچسب‌ها هنرمندان جشنواره موسيقی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرمندان جشنواره موسيقی موسیقی هنرمندان جشنواره موسيقی موسیقی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان جشنواره موسیقی جوان جشنواره ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، این‌بار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیت‌های آن در عرصه بین‌المللی، پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سال‌ها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح می‌کردیم اما هر بار که مطرح می‌شد، به نتیجه نمی‌رسید. گرچه سال‌ها قدم‌هایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمی‌افتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سال‌ها به آن تاکید داشتند و می‌فرمودند که ما باید انقلاب‌مان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشته‌های مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیده‌اند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بین‌الملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب می‌شد. ما سال‌ها می‌گفتیم که باید یک بخش بین‌الملل در حوزه راه‌اندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.

اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد

زارعی ادامه داد: این صحبت‌ها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبت‌ها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بین‌الملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است‌. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راه‌اندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت‌ و آمد زیادی داشتیم. این رفت‌وآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بین‌الملل را با برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب می‌کردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی اجرا می‌شد. بعد از راه‌اندازی بخش بین‌الملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سال‌ها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقم‌زدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنواره‌های «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.

تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران می‌تواند در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند

وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمی‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیه‌ای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استان‌های جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترین‌های تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بین‌الملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بین‌المللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.

زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بین‌الملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته‌ است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنواره‌های مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنواره‌های کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.

وی درباره ویژگی‌های نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظم‌تبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه می‌دهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.

تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگی‌های جشنواره‌های تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیست‌ستیزی و ظلم‌ستیزی ثابت‌قدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید می‌کنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سال‌ها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابی‌گری با ما بسیار هم‌سو بوده و پیشرو هستند.

خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنواره‌های تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنواره‌ها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایش‌هایی که در جشنواره‌هایش روی صحنه می‌رود، جنبه‌های سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابی‌گری و مبارزه با صهیونیست‌ها زیاد دیده می‌شود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند، آثار حوزه هنری هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت جشنواره‌های تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران می‌دانند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سال‌ها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانه‌ها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانه‌های رومانی‌ها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانه‌های رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.

کد خبر 6090132 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم