Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@23:43:38 GMT

واگذاری خانه‌های تاریخی؛ در کشاکش سود و زیان

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۸۵۲۹

طی سالیان اخیر موضوع اقتصاد مردم پایه و تحققش در حوزه میراث فرهنگی به یکی از پربسامدترین صدا‌ها در میان گفتارهای مسوولان این حوزه بدل شده و تلاش و اقدام به جهت بهره گرفتن از منابع مردمی برای حفاظت و مرمت از خانه‌های تاریخی در قامت ضرورتی به کارآمدنی و گریزناپذیر برکشیده شده است. خبرگزاری میزان- وجود و پرشماری خانه‌ها و بنا‌های تاریخی کشورمان در حکم فرش پر نقش و نگاری است که انگار تار و پودش از خاطره جمعی درازدامن ایرانیان فراهم آمده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین هم ارزشمندی این بنا‌ها و نیاز مستمرشان به صیانت و رسیدگی، صرف هزینه‌های سرسام آوری را طلب می‌کند. البته از امکان‌هایی که وجود این بنا‌ها برای درآمدزایی‌های پرثمر به دست می‌دهند هم نباید گذشت. چه آنکه رسیدگی‌های اصولی به این بنا‌ها و در پیش گرفتن الگوی کارآمد مدیریتی به قصد افزودن بر وسعت و قوت این ظرفیت پرمنفعت پرمبرهن است که چه امکان‌هایی برای بالا بردن منابع درآمدی کشور به دنبال خواهد داشت.

طی سالیان اخیر موضوع اقتصاد مردم پایه و تحققش در حوزه میراث فرهنگی به یکی از پربسامدترین صدا‌ها در میان گفتارهای مسوولان این حوزه بدل شده و تلاش و اقدام به جهت بهره گرفتن از منابع مردمی برای حفاظت و مرمت از خانه‌های تاریخی در قامت ضرورتی به کارآمدنی و گریزناپذیر برکشیده شده است.

اما واگذار کردن بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی مستلزم برقراری تمهیداتی است تا سودآوری سرمایه گذاران و درآمدزایی دولتمردان و ایمن ماندن بنا و ساختمان جملگی مراعات شود و در هیچ یکی از این سه موضع آسیب و زیانی دامن گیر نشود. آنچه هم از اقبال وارونه اقتصاد دولتی پیداست رمقی در ردیف بودجه‌های میراث فرهنگی نمانده که با تکیه بر مواهب نادیده آن بتوان امیدی به گشایش فروبستگی وضع و حال محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بست.

این میان، اما از جمله نهاد‌های زیرمجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی یکی هم صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که گویا ابزار پر قوتی برای به جریان انداختن برنامه واگذاری هاست. اینکه بهره گیری از چنین نهادی برای پیش بردن ماموریت واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی حامل و حاوی چه نوع مطلوبیت‌هایی می‌تواند باشد پرسشی است که مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران برای پاسخ دادن به آن در گفتگو با میزان ضعف‌ها و مشکلات کار را هم یادآور می‌شود: صندوق احیا یک نهاد خصوصی نیست بلکه یکی از زیرمجموعه‌های تحت نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی محسوب می‌شود. بسیاری از بنا‌های تاریخی که در کشور شاهدیم مرمت و احیا شده اند و کاربری‌های فرهنگی پیدا کرده اند در اختیار این صندوق بوده اند و به بخش خصوصی واگذار شده اند. گاه البته پیش می‌آید که بخش خصوصی در اجرای مفاد قرارداد کوتاهی می‌کند یا مشکلاتی پیش می‌آید و بنا رها می‌شود که موضوع ابعاد حقوقی به خود می‌گیرد. البته درباره روند واگذاری بنا‌های تاریخی از طریق صندوق احیا خود مسوولان این صندوق باید پاسخگو باشند. اما ما بر روند مرمت بنا‌های تاریخی چه مالک خصوصی داشته باشند چه دولتی باشند یا در اختیار صندوق باشند و واگذار شده باشند نظارت می‌کنیم.   بیشتر بخوانید: بازگشایی کاخ‌ها و موزه‌های تهران

پرواضح است بخش خصوصی در فرایند واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی به دنبال اهداف تجاری باشد. درستی چنین گزاره‌ای به معنای کاسته شدن از بعد فرهنگی ماجراست: ما با تجاری سازی صرف درمورد بنا‌های تاریخی مخالف هستیم. وقتی کلمه احیا مطرح می‌شود به این معناست که باید کاربری جدید برای بنای تاریخی در شان اثر باشد که این موارد باید در آن قرارداد واگذاری گنجانده بشود. هر بنای تاریخی یا یک مکان-رویداد تاریخی است یا متعلق به یک شخصیت تاریخی، فرهنگی و هنری کشور است که باید مورد احترام باشد و باید کاربری در شان اثر برای آن بنا تعریف شود. همه واگذاری‌ها مربوط به بخش دولتی نیست و درباره بنا‌های متعلق به بخش خصوصی هم واگذاری صورت می‌گیرد. گاهی مشاهده می‌شود که برخی بنا‌هایی که مالکیت خصوصی دارند توسط خود مالکان مرمت می‌شوند و تبدیل به رستوران یا سفره خانه می‌شوند.

وقتی از ادیب زاده جویای اقدام نهاد متبوعش برای نظارت و مداخله در نوع کاربری‌های جدید بنا‌های تاریخی می‌شویم تصریحات موجود در مواد قانونی را پیش می‌کشد: در خصوص این موارد الزام قانونی برای ما وجود ندارد که بتوانیم ورودی داشته باشیم. فقط در مواردی که دخل و تصرفی در ساختار بنا صورت بگیرد اقدام می‌کنیم. اما به طور مستمر مشاوره‌هایی را به مالکان بنا‌های تاریخی ارائه می‌کنیم و به آن‌ها آگاهی‌های لازم را درباره اینکه چه نوع کاربری‌هایی را می‌توانند داشته باشند منتقل می‌کنیم. همچنین الگو‌های مفیدی را به آن‌ها برای انتخاب نوع کاربری بنا معرفی می‌کنیم. ما سرمایه گذارانی داریم که در حوزه امور فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند و درآمد مالی این کار هم چندان برایشان در اولویت نیست و به نوعی نگاه فرهنگی به بنا‌های تاریخی دارند. ما نمونه کار‌ها و فعالیت‌های این سرمایه گذاران را به مالکان بنا‌ها معرفی می‌کنیم یا بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم و تلاشمان این است تا بنا‌های تاریخی کاربری در شان پیدا کنند.

حال و با همه این احوال بهره بردن از کارآفرینان و واگذاری تصدی بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی چقدر مفید و عملی است: قطعا کارآفرینی در حوزه صنایع دستی در این فضا‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد. همچنین تولید محتوا‌های فرهنگی و هنری هم در این فضا‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد و ما از این موضوعات در خصوص کاربری فضا‌های تاریخی و فرهنگی استقبال و حمایت می‌کنیم.

اما برای مشارکت دادن به بخش خصوصی در زمینه صیانت و بهره برداری از خانه‌های تاریخی قانون‌های تشویقی هم در نظر گرفته می‌شود؟ ادیب زاده از وجود همکاری‌ها و تمهیدات گوناگون در این زمینه خبر می‌دهد: قطعا این نوع قوانین وجود دارد و از ابتدا هم بوده و قوانین حمایتی در برنامه ششم توسعه دیده شده است. حتی موارد حمایتی در خصوص بنا‌های تاریخی را در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران داریم که از روند تخریب و فرسایش آن‌ها جلوگیری بشود و تلاش در راستای حفاظت و مرمت و بهره برداری مناسب و در شان اثر صورت بگیرد. این همکاری‌ها از گذشته وجود داشته و حتی ما بسته‌های حمایتی برای مالکان فضا‌های تاریخی داریم و مکاتباتی با شهرداری، اداره برق، گاز، آب برای معرفی این فضا‌های تاریخی و فرهنگی داریم تا تخفیف‌هایی در خصوص این هزینه‌ها تخصیص داده شود. علاوه بر این وام‌هایی با بهره کم هم برای مالکان خصوصی بنا‌های تاریخی در نظر گرفته شده است. در مورد طرح‌های مشارکتی در بنا‌های تاریخی نمونه‌هایی را داریم که ما به صورت سالانه کمک‌های بلاعوض یا به صورت کارشناسی و مرمتی برای این بنا‌ها در نظر می‌گیریم و اعتبارات ملی آن هم از طریق وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ما ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/ برچسب ها: میراث فرهنگی خانه های تاریخی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی خانه های تاریخی تاریخی و فرهنگی خانه های تاریخی بنا های تاریخی میراث فرهنگی بخش خصوصی بنا ها خانه ها فضا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری از آئین واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • (تصاویر) آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • گزارش تصویری از آئین واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت