چهار اصل از اصول ۱۳ گانه «قدم، قدم تا اربعین حسینی ۱۴۰۰»
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۲۵۰۶
پیادهروی اربعین حسینی و تبلور همایش عظیم اربعین حسینی جلوگاه عشاق حسینی از سراسر جهان است که در این مسیر یکسری اصول باید مدنظر زائران حسینی ایرانی باشد که به تشریح آنها در دو بخش پرداخته میشود.
به گزارش قدس آنلاین، احمد مقیمی، از محققین و پژوهشگران حوزوی در راستای موضوع «اصول ۱۳ گانه قدم قدم تا اربعین حسینی»، با اشاره به شرایط ویژه امسال اربعین حسینی و جاماندگان مشتاقان حسینی از راهپیمایی اربعین حسینی، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در همایش پیادهروی اربعین وجود دارد این است که زمانی که انسان چندین نوبت در این سیل خدمترسانی عاشقان اباعبدالله الحسین حضور پیدا میکند، شوق و اشتیاق خدمت در وجود تکتک ما ایرانیان متبلور میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در این راستا، اصل خدمترسانی مطرح میشود، فقط مکان این خدمترسانی برای ما مسئله میشود، اینکه ما در عراق موکب ایرانی بزنیم و یا آنکه ایران را موکب کنیم، در حال حاضر از ۶ مرز ایرانی خاصه مرزهای شرقی ایران، هزاران مردم جهان وارد ایران میشوند و از ایران وارد عراق میشوند، مثل کشورهای پاکستان و افغانستان و ...
مقیمی افزود: وقتی این مشتاقان اباعبدالله الحسین برای ورود به خاک عراق از ایران میخواهند عبور کنند، در مسیرشان در خاک ایران، یا موکب نیست و یا بسیار کم است، لذا چه پسندیده و شایسته است که در مسیر زائران اباعبدالله الحسین چه زائران خارجی و چه زائران استانهای شرقی مثل مشهد و سیستان و بلوچستان به سمت مرز شلمچه، موکبهای ایرانی برپا شود و خدمترسانی کنند.
وی با بیان اینکه فردای قیامت چهبسا از من ایرانی سؤال و بازخواست نشود که چرا در عراق موکب نزدی، گفت: چون بحمدالله مشتاقان حسینی عراقی بهخوبی این عمل را انجام میدهند، ولی از نزدن موکب در خاک ایران برای پذیرایی زائران اباعبدالله الحسین سؤال شود
اصل اول، خدمت به زائر امام حسین (ع)
کارشناس فرهنگی تاکید کرد: اصل خدمت به زائر امام حسین(ع) باید برای ما در اربعین حسینی اولویت داشته باشد، به امید اینکه ایران یک موکب حسینی شود و حال و هوای اربعین در ایران طنینانداز بشود.
وی ابراز کرد: ما با این اولویتبندی میتوانیم برای دیگر کشورهای جهان الگو شویم، ما ایرانیان از پاکستانیها و افغانستانیها پذیرایی کنند، پاکستانیها از هندیها و هندیها از چینی و مغولها. و آرامآرام طریق الحسین گرداگرد عالم ایجاد شود.
اصل دوم، مردمی بودن
مقیمی در توضیح دومین اصل همایش اربعین حسینی، گفت: اصل مردمی بودن و مردمی ماندن همایش عظیمی اربعین حسینی بسیار حائز اهمیت است.
وی ابراز کرد: اگر در طول تاریخ نگاه کنیم، آنچه که زیارت اباعبدالله الحسین را تا به امروز زنده نگهداشته، همت مردم برای بازکردن این راه است، بنابراین در پذیراییها و همایش بزرگ اربعین حسینی باید این مردمی بودن از بین نرود.
کارشناس فرهنگی عنوان کرد: اصل و میزان در تداوم این همایش عظیم اربعین حسینی، مردم بوده گرچه این منکر ضرورت فراهمسازی زیرساخت هاتوسط دولتها نمیشود.
اصل سوم؛ سلوک اجتماعی
وی در بیان اصل سوم بیان کرد: همه زائران اربعین حسینی باید به این نکته توجه کنند که پیادهروی اربعین حسینی برای هر فردی یک ظرفیت سلوکی و تربیتی دارد و نباید از کنار این ظرفیت بهراحتی عبور کرد.
مقیمی ادامه داد: البته در کنار این سلوک فردی، یک ظرفیت بزرگتری تحت عنوان سلوک اجتماعی در همایش پیادهروی اربعین حسینی فراهم است، سلوک شخصیتی ما باید امتداد اجتماعی داشته باشد، روح حاکم اربعین حسینی یک روح اجتماعی است و از این بابت امپراطوری رسانهای دنیا، به دنبال تحریم و تحریف این همایش عظیم هستند.
وی اظهار کرد: سازه و ساختار غرب که متشکل از «من و منیت» است، زیر پای زائران میلیونی اربعین حسینی لِه میشود، ولی زهی خیال باطل که این پیام حسینی جهانی خواهد شد.
اصل چهارم؛ سفر گروهی خاصه با خانواده
کارشناس دینی در تشریح اصل بعدی یادآور شد: یکی از سؤالاتی که در سفر به عراق و حضور در همایش اربعین حسینی پرسیده میشود، این است که آیا گروهی یا فردی حضور پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: در روایات و سنت و سیره اهلبیت ما، بر کار جمعی و گروهی تاکید شده است چرا که محسناتی دارد، اما چه زیبا است که این کارگروهی و جمعی را با خانواده خود تشکیل دهیم.
مقیمی تصریح کرد: کارِ گروهی اولویت دارد و فواید زیادی دارد، ولی باید مراقب باشیم که دچار تفریح و غفلت نشویم؛ باید مراقب باشیم با دیگران دچار تفاوت و تفاخر نشویم.
منبع: خبرگزاری حوزه
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: اربعین زائران حسینی اباعبدالله الحسین پیاده روی اربعین اربعین حسینی خدمت رسانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طالبزاده با وجود اهانتهای گروههای مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده میشد
همایش «قدس از چشمان آقای نادر» روز گذشته ۹ اردیبهشت ماه به مناسبت سالگرد عروج نادر طالبزاده در سالن سوره حوزه هنری با حضور تعدادی از چهرههای فرهنگی و هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، همایش «قدس از چشمان آقای نادر» روز گذشته ۹ اردیبهشت ماه به مناسبت سالگرد عروج نادر طالبزاده در سالن سوره حوزه هنری با حضور تعدادی از چهرههای فرهنگی و هنری برگزار شد.
حسن رحیمپور ازغدی سخنران افتتاحیه این همایش در توصیف ویژگی های منحصر به فرد نادر طالبزاده گفت: یکی از موارد، قدرت شخصیت او بود. هرکسی نمیتواند در خود، انقلاب شخصیتی ایجاد کند. اینکه فردی در شخصیت خود انقلاب کرده و فاعل باشد و نه منفعل، بیانگر قدرتمندی بودن او است.
وی افزود: طالبزاده از چه محیط و جایگاهی به چه محیطی آمد؟ چند نفر مانند او را میشناسید که مسیری از زندگی در آمریکا و تحصیل در دانشگاه کلمبیا تا حضور در جبهه جنگ را پیموده باشد؟ همینطور جبهه بعد از جنگ.
ازغدی اشاره کرد: طالبزاده با وجود اهانتهایی که از گروههای مختلف به او میشد، نه هیچ گاه مردد شد و نه ترسید. منبع جوشان ایمان او واقعا حیرت انگیز است.
این نویسنده بیان داشت: همه چیز در زندگیای که در آمریکا داشت، برای او محیا بود؛ همان چیزهایی که همه آرزوی آن را دارند و برای آن حاضر هستند حتی خیانت کنند.
دکتر مجید شاه حسینی، رئیس فرهنگستان هنر از دیگر مهمانان این همایش بود که تصریح کرد: ویژگی جالب در شخصیت نادر طالبزاده این بود که هرچه از او می کندند، بیتعلقتر میشد. هرچه از او دریغ میکردند، روحیه او با نشاطتر میشد.
وی بیان داشت: جمله حاج قاسم سلیمانی «که باید شهید زندگی کنی تا شهید شوی» در شخصیت آقای طالبزاده صادق بود و ما زیست شهیدانه را در او دیدیم. بنابراین بنده قطعا معتقد هستم که ایشان در میان شهدا هستند. طالبزاده حتی نسبت به کسانی که به او بدی میکردند نیز حسن نیت داشت.
شاهحسینی در ادامه خطاب به جوانان گفت: سلوک هنری نادر طالبزاده را روز به روز مرور کنید. هرچه او جلوتر رفت، موحدتر و انقلابیتر شد.
رئیس فرهنگستان هنر در پایان اظهار داشت: نادر طالبزاده با این شیوه زندگی، حجت را بر همه ما تمام کرد. نه حق خستگی، نه دلشکستگی و نه توقع برای کسی باقی نگذاشت.
دکتر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه این همایش بیان داشت: این روزها که شاهد خیزش دانشجویان و اساتید آمریکا بخصوص دانشگاه کلبمیا محلی که نادر عزیز در آن تحصیل کرده بود، در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین هستیم که البته مدعیان آزادی بیان با برخوردهای خشن و بی رحمانه، اساتید و دانشجویان را به شدت سرکوب و صدها نفر از آنها را بازداشت کردهاند، بیشتر به یاد نادر عزیز می افتیم.
دکتر حسینی تاکید کرد: اگرچه نادر طالبزاده در آمریکا تحصیل کرد اما مثل غربزدهها مرعوب و مفتون تمدن مادی غرب نشد چرا که با بینش عمیق ماهیت واقعی صهیونیسم و امپریالیسم را بخوبی شناخته بود.
وی اظهار داشت: طبق سخن امام علی (ع) که فرمود: «رُبّ کلام انفذ من صولة» چه بسا سخنی که نفوذش از یورش و حمله کردن (نظامی) بیشتر باشد، لذا تاثیر کلام هنرمندانه در مواردی میتواند از جنگ و قدرت نظامی بیشتر باشد، همچنان که رهبر معظم انقلاب تاثیر رسانه را از موشک و پهباد افزون دانستند و حاج نادر عزیز از جمله کسانی بود که این مسئله را بخوبی درک کرده بود و حضورش در عرصه رسانه و هنر برای تحقق این هدف بود.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اسم «نادر» برای مرحوم نادر ظالبزاده کاملا با مسمی بود و بر این باوریم که ایشان نادرهای در حوزه رسانه بود و با خوش فکری و انتخاب هوشمندانه جریان سازی میکرد. او بسیاری از اندیشمندان و متفکران غرب را میشناخت و از ظرفیت آنها برای نقد و افشای ماهیت نظام سلطه استفاده میکرد.
رضا برجی، مستندساز حوزه جنگ، از دیگر سخنرانان همایش «قدس از چشمان آقای نادر» و طی سخنانی گفت: نادر این را درک کرد که تا ما نتوانیم فرهنگ ایرانی-اسلامی را توأما در کشورها گسترش دهیم، با مشکل مواجه هستیم.
وی اشاره کرد: در زمان آقای احمدی نژاد التماس کردیم یک رقم معقول به ما بدهند تا با کمک بچههای جهاد و روی زمینی که خود اهالی بوسنی در اختیار ما میگذارند، یک مسجد بسازیم، اما این پول را به ما ندادند. در همان زمان، سرهنگ قذافی پیش از سقوط خود یک مسجد نیمه کاره ساخته بود که اگر بخواهیم این هزینه را به امروز محاسبه کنیم، ۳۵ میلیارد میشود.
این مستندساز بیان داشت: شرایط مدیریتی حوزههای فرهنگی ما، خیلی وحشتناک است و نادر این موضوع را نیز درک کرده بود. ما شروع به آموزش بچههای لبنانی در باغ فردوس کردیم و آنها با همین آموزش چهار ماهه، شبکه المنار را تاسیس کردند. سپس اقدام به آموزش بچههای افغانی و بعد، بوسنیایی کردیم. اما مسئولین باغ فردوس را بستند و آن را به یک موزه تبدیل کردند. ما مطمئن شدیم که این اتفاق، حاصل جریان نفوذ است. این شبکه نفوذ، دقیقا میداند که در وزارت ارشاد باید چه کاری انجام دهد و در نتیجه، باغ فردوس را نابود میکند.
وی در مورد اهمیت حوزه مستند خاطرنشان کرد: در دنیا، یکی از مهمترین بخشهای شبکههای تلویزیونی، «مستند» است. همین بخش در تلویزیون ما، یکی از بیعرضهترین بخشها است. در کشورهای دیگر گفته میشود که اگر میخواهی فیلمسازی یادبگیری، اول چند فیلم داستانی بساز و بعد سراغ مستند برو؛ اما این سیر در کشور ما معکوس است.
برجی ادامه داد: در مورد فیلم سینمایی داستانی هم موضوع آن مهم است. آیا ما باید از این خوشحال باشیم که ۸۰ میلیون نفر در کشور «فسیل» را تماشا کردند؟ واقعا چنین مواردی خوشحالی ندارد.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغههایی که نادر طالبزاده داشت، این بود که چرا دانشگاههای ما نسبت به سایر دانشگاهها عقب است؟ چرا الان تمام دانشگاههای آمریکا و اروپا، فریاد غزه سر میدهند اما دانشجوهای ما بیخیال هستند. این اتفاق به دلیل بیخیال بودن مسئولین دانشگاههای ما است.
برجی در پایان اشاره کرد: من یقین دارم نادر طالبزاده، فرجالله سلحشور و جمال شورجه، خط قرمز نفوذ را رد کردند و باید حذف فیزیکی میشدند.