Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با هشدار درباره از دست رفتن حقوق لبنان در منطقه دریایی مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی به چندین راهکار برای جلوگیری از این امر اشاره کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «امین محمد حطیط» تحلیلگر لبنانی و کارشناس امور راهبردی منطقه در مقاله‌ای درباره تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به حقوق دریایی لبنان در منطقه مورد مناقشه اعلام کرد، لبنان تاکنون شاهد این حجم از سردرگمی و اشتباه در حل پرونده‌های مختلف همانند پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی و تعیین منطقه اقتصادی خالص خود در آن نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که این پرونده در حال حاضر به نقطه خطرناکی رسیده که در صورت ادامه غفلت و اهمال کاری مسئولان مربوطه ممکن است مساحت بیش از 2 هزار و 290 کیلومتر مربع از منطقه اقتصادی لبنان از دست برود- یعنی جایی که رژیم صهیونیستی بعد از توقف مذاکرات غیر مستقیم درباره ترسیم مرزها بر آن چنگ انداخته و پذیرش شروط لبنان که طبق استدلال‌های حقوقی و مستند است اجتناب می‌کند.

حطیط افزود، در این زمینه لبنان باید از تکرار اشتباهات خود در این پرونده و مذاکراتی که با قبرس انجام داده و منجر به اشتباه در تعیین موضع نقطه 1 و سپس 23 در این منطقه شد بپرهیزد. در حال حاضر مشکل اصلی در این پرونده مربوط به اصلاح این خطا و لغو دستور اشتباه و جایگزینی آن با یک دستور جدید است که شامل تعیین درست مرزهای منطقه اقتصادی لبنان می‌شود.

بر اساس این گزارش، فرماندهی ارتش لبنان یک مطالعه و بررسی دقیق و عمیق در این زمینه انجام داده و بارها از مقامات مربوطه خواست تا دستور مربوط به مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی را اصلاح کنند. این درخواست بارها به صورت شفاهی و کتبی و حتی ماه گذشته به وزارت دفاع لبنان و سپس به وزارت امور خارجه ارسال شده است. بر این اساس نقص فنی و اداری و حقوقی موجود در دستور قبلی منجر به از دست رفتن حقوق لبنان در منطقه دریایی و به دنبال آن محرومیت لبنانی‌ها از منابع طبیعی خود که می‌تواند نقش بزرگی در حل بحران اقتصادی این کشور داشته باشد، می‌شود. با این وجود متاسفانه هنوز پاسخی به درخواست فرماندهی ارتش در این خصوص داده نشده و پیش‌نویس اصلاحیه دستور مذکور همچنان در وضعیت تعلیق قرار دارد.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد، در این شرایط رژیم صهیونیستی از اشتباهات لبنان در خصوص این پرونده سوء استفاده کرده و در سال 2011 تصمیم گرفت اکتشاف در 5 میدان گازی در منطقه مورد مناقشه با لبنان را به یک شرکت آمریکایی بسپارد. از جمله این میادین میدان «کاریش» است که بخشی از منطقه اقتصادی لبنان محسوب می‌شود. همچنین هفته گذشته اسرائیل اعلام کرد که شرکت مربوطه کار اکتشاف در این منطقه را آغاز کرده است. در اینجا موضع مسئولان لبنانی درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به حقوق دریایی لبنان حاکی از پشیمانی و تاسف است. این در حالی است که مسئولان سیاسی لبنان باید در برابر این نقض آشکار حاکمیت و حقوق کشور به درخواست فرماندهی ارتش پاسخ داده و اقدام به اصلاح دستور مربوط به تعیین مرزهای دریایی و فلسطین اشغالی کنند. اما می‌بینیم که به جای یک اقدام عملی ، وزارت خارجه از سازمان ملل می خواهد تا جلوی تجاوزات اسرائیل به حقوق لبنان و اکتشاف در منطقه مورد مناقشه را بگیرد.

ناصر قندیل: تهدیدهای آمریکا درباره واردات سوخت از ایران نقض حاکمیت لبنان استنماینده لبنانی: از ایران برای ارسال سوخت تشکر می‌کنیم/ کشورهای حوزه خلیج فارس کجا هستند؟نبیه بری: مقاومت هرگز جدا از ارتش، ملت و دولت لبنان نبوده است

امین حطیط ادامه داد، تعلل مسئولان لبنانی در اصلاح دستور مذکور و اجازه دادن به سازمان ملل برای بررسی اینکه آیا اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه، نقض حقوق لبنان محسوب می شود یا نه، به معنای این است که لبنان همچنان متعهد به دستور قبلی بوده و آنچه را که در جنوب منطقه مورد مناقشه اتفاق می‌افتد نقض حقوق خود نمی‌داند. در این شرایط چندین علامت سوال مهم به وجود می‌آید:

- چرا دولت لبنان از ارتش درخواست نکرد تا نقض حقوق لبنان در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی را بررسی و یا در این پرونده مشارکت کند؟

- چرا دولت لبنان دست کم خواستار اقدام مشترک ارتش و سازمان ملل در این زمینه نشد؟

-آیا کسی که از سازمان ملل خواسته تا به این موضوع رسیدگی کند نمی‌داند که این سازمان همان دستور قبلی که بخش زیادی از حقوق لبنان را در منطقه مورد مناقشه با رژیم اسرائیل نادیده گرفته تایید می کند؟

- آیا کسی که این درخواست را از سازمان ملل و شورای امنیت کرده نمی‌داند که پاسخ سازمان ملل در خصوص نقض حقوق لبنان توسط اسرائیل منفی خواهد بود؛ چرا که اقدام صهیونیست‌ها برای حفاری در منطقه‌ای صورت گرفته که طبق دستور قبلی متعلق به لبنان نیست. بنابراین نحوه تعامل مسئولان لبنانی با این مسئله حساس موجب از دست رفتن حقوق کشور در مرز دریایی میشود.

این کارشناس لبنانی در ادامه تصریح کرد، با طرح این سوالات و پاسخ هایی که باید به آنها داده شود می‌‌بینیم که رفتار مسئولان لبنانی –عامدانه یا ناخواسته- در واقع خدمات ارزشمندی برای دشمن صهیونیستی بوده است و ما امیدواریم که این تحرکات در پاسخ به دستورات آمریکا بدون در نظر گرفتن منافع ملی لبنان نباشد. اما در مواجهه با این واقعیت به منظور اجتناب از وقوع یک فاجعه ملی و از دست رفتن حقوق لبنان در منطقه دریایی مورد مناقشه با دشمن صهیونیستی و زمانی که اسرائیل تلاش می‌کند تا به زور بر حقوق لبنان در این منطقه مسلط شود معتقدیم که مسئولان لبنانی باید اقدامات زیر را بدون تاخیر انجام دهند:

- عقب نشینی از دستور صادر شده در سال 2011 مربوط به پرونده تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی توسط سازمان ملل، و ابلاغ آن به این سازمان و همچنین ایالات متحده مبنی بر اینکه لبنان دستور جدیدی در این خصوص دارد که پیش از این هیئت لبنانی در مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی که در سال 2020 تحت نظارت آمریکا آغاز شد به آن اشاره کرده بود.

- تحت فشار قرار دادن سازمان ملل و ایالات متحده و تاکید بر اینکه تا زمانی که تکلیف پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی روشن نشود هیچ اقدام و اکتشافی نباید در این منطقه صورت بگیرد و لبنان با استفاده از هر وسیله‌ای آماده دفاع از حقوق خود در این منطقه است.

- عدم پیگیری درخواست مطرح شده در سازمان ملل مبنی بر اینکه این سازمان اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه را مورد بررسی قرار داده و مشخص کند که آیا این اقدام اسرائیل به معنای نقض حقوق لبنان بوده است یا نه؛ زیرا همانطور که گفته شد این درخواست به معنای تایید دستور قبلی درخصوص منطقه مورد مناقشه با صهیونیستهاست.

حطیط در پایان مقاله خود تاکید کرد، بر این اساس اگر لبنان قصد دارد سازمان ملل را در این پرونده دخیل کند باید ابتدا دستور سال 2011 در خصوص پرونده مذکور را اصلاح کرده و به حقوق کامل خود در منطقه مورد مناقشه پایبند باشد. سپس از سازمان ملل بخواهد تا از ارتش لبنان در فرآیند راستی‌آزمایی برای مشخص کردن این مرزها حمایت کند. در پایان امیدواریم مسئولان لبنانی به وظیفه ملی خود در این زمینه عمل کنند و مجبور نشویم سوالاتی مبنی بر اینکه مقامات لبنان به فکر منافع خود هستند و از خشم آمریکایی‌ها به قیمت منافع ملی می ترسند مطرح کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه مورد مناقشه منطقه مورد مناقشه حقوق لبنان در منطقه دست رفتن حقوق مسئولان لبنانی رژیم صهیونیستی نقض حقوق لبنان مرزهای دریایی منطقه اقتصادی سازمان ملل دستور قبلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از جنوب لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک سنگین به کفر شوبا حمله کردند.

کفر شوبا نزدیکترین منطقه مسکونی در جنوب لبنان به پایگاه رویسات العلم نظامیان صهیونیست در بلندی‌های مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های اشغالی کفر شوبا قرار دارد با وجود اینکه منطقه در حدود هفت ماهه گذشته آماج حملات جنگنده‌ها و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما مردم مقاوم جنوب حاضر به ترک این مناطق نیستند.

در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک به کفر شوبا حمله کردند در این حمله قاسم اسعد از اهالی کفر شوبا به شهادت رسید......

مصاحبه مردمی

دیگر خبرها

  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • بمباران بخش‌های مسکونی نوار غزه ادامه دارد
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • با فرض استفاده از حدود ۱۰۰ کامیون آواربرداری غزه ۱۴ سال طول می کشد
  • چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
  • کشته شدن ۲ نفر از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع لبنان
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه