Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:20:02 GMT

بررسی قیمت فرآورده‌های فولادی در کشور

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۵۸۹۲

بررسی قیمت فرآورده‌های فولادی در کشور

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کسانی که با بازار آهن سروکار دارند، از نوسانات قیمت فرآورده‌های فولادی ناراضی هستند و نمی‌توان ثبات قابل قبولی را در این بازار دید. همچنین افراد سودجو هم با انجام ترفندهای مختلف سعی دارند تا در چنین وضعیت نامطلوبی سود بیشتری به دست بیاورند. به همین دلیل قیمت فرآورده‌های فولادی همواره در حال تغییر بوده و مصرف کنندگان را دچار مشکل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب قصد داریم تا دلایل نوسان قیمت فرآورده‌های فولادی مانند میلگرد و تیرآهن را بررسی کنیم.

چه عواملی باعث تغییر قیمت فرآورده‌های فولادی می‌شود؟

عوامل تغییر دهنده قیمت در بازارهای مختلف یکسان نیست. همچنین برخی از دلایل غیرقابل کنترل بوده و به سایر پارامترهای اقتصادی دنیا مربوط می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان یک عامل را دلیل اصلی بالا یا پایین رفتن قیمت آهن دانست. اما در بازار آهن فعلی ایران مجموعه عواملی هستند که به طور محسوسی روی تغییرات قیمت انواع فرآورده فولادی تاثیر می‌گذارند. در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با این عوامل بیشتر آشنا کنیم.

مواد اولیه صنایع فولادی

تمامی کارخانه‌های صنایع فولادی برای تولید محصولات خود به ماده اولیه نیاز دارند. در چنین کارخانه‌هایی اصلی‌ترین ماده اولیه سنگ آهن است که اغلب از دل معادن داخل کشور بیرون کشیده می‌شود. بدیهی است که تغییرات قیمت ماده اولیه روی قیمت نهایی فرآورده‌های فولادی تاثیر خواهد گذاشت. مواد اولیه یا همان سنگ آهن نیز بر اثر دلایل مختلف مانند میزان صادرات و واردات و فصل استخراج معادن نوسان قیمت دارد و روی بازار آهن نیز تاثیر می‌گذارد.

افزایش هزینه‌های مربوط به منابع انرژی

بدون شک صنایع فولادی کشور برای ذوب کردن شمش‌های آهن و دسترسی به میلگرد یا تیرآهن با سایزهای مختلف نیاز زیادی به منابع انرژی دارند. با اینکه دولت برای هزینه‌های مربوط به بخش تامین انرژی صنایع فولادی تسهیلاتی را در نظر گرفته، اما باز هم این عامل جزو مهم‌ترین پارامترهای تغییر قیمت آهن محسوب می‌شود. حتی در برخی فصول سال و به دلیل کمبود انرژی این کارخانه‌ها مجبور به خاموشی اضطراری هستند که به شدت روی وضعیت بازار اثر دارد.

نوسانات دردسر ساز بازار ارز

با قاطعیت می‌توان گفت که قیمت میلگرد در بازار آهن به بازار ارز گره خورده است. کافیست قیمت ارزهای خارجی تغییر قیمت پیدا کنند تا به سرعت نوسانات مربوط به آن‌ها در بازار آهن حس شود. همچنین عرضه کنندگان فرآورده‌های فولادی برای جلوگیری از زیان دهی، فروش محصولات را با قیمت جدید آغاز کرده و حتی در مواردی جلوی ثبت سفارشات جدید را می‌گیرند.

بخش عمده‌ی تاثیر بازار ارز روی قیمت آهن کاملا روانی است. اما باز هم تغییر در بازار ارزها روی میزان هزینه‌های صنایع فولادی تاثیر خواهد گذاشت.

صادرات بی‌رویه و کمبود بازار داخلی

عرضه و تقاضا یکی از ساده‌ترین قوانین مربوط به علم اقتصاد است که روی ارزش گذاری کالاهای مختلف تاثیر می‌گذارد. زمانی که کارخانه‌های تولیدی به هر دلیلی جلوی عرضه فرآورده‌های فولادی را به بازار بگیرند، تقاضا از میزان عرضه پیشی خواهد گرفت. همین اتفاق کافی است تا وجود محصولاتی مانند تیرآهن در بازار نایاب شده و قیمت این فرآورده فولادی افزایش پیدا کند. به همین دلیل دولت برای جلوگیری از چنین مشکلی ساز و کارهایی را برای صادرات فرآورده‌های فولادی قرار داده است.

سوداگران بازار آهن

یکی از اصلی‌ترین عواملی که روی وضعیت بازار تاثیر می‌گذارد، وجود دلال‌ها و سایر افراد سودجو هستند. این افراد با اقدامات نادرست و خودخواهانه خود وضعیت بازار را به طور کلی برهم می‌زنند. به عنوان مثال، احتکار که یکی از بزرگ‌ترین راه‌های سودجویی این دسته از فعالان بازار است، جلوی عرضه فرآورده‌های فولادی مورد نیاز بازار را می‌گیرد. همچنین وجود چنین افرادی راه رسیدن مصرف کنندگان به تولید کننده را ناهموار کرده و قیمت را به صورت کاذب بالا می‌برد.

هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل

هزینه‌های جانبی صنایع تولید فرآورده‌های فولادی جزو عوامل جانبی تغییر قیمت در بازار محسوب می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان این عامل را یک دلیل کلی برای افزایش قیمت تیرآهن یا سایر محصولات دانست. همچنین کارخانه‌های تولیدی بزرگ که در نزدیکی خطوط ترانزیت اصلی قرار دارند، در محصولاتشان در صورت افزایش هزینه حمل، تغییر قیمت کمتری پیدا می‌کند. همچنین این موضوع با توجه به حجم سفارش خریدار تاثیر خود را به طور مستقیم نشان می‌دهد.

مشخصات میلگرد یا تیرآهن و کارخانه تولید آن‌ها

بدیهی است که قیمت تیرآهن یا میلگرد با توجه به مشخصات محصول تغییر می‌کند. همچنین بیشتر کارخانه‌های صنایع فولاد محصولات خود را در بازار با گریدهای مختلف تولید کرده که هر یک بازه قیمتی مخصوص خود را دارند. البته در مواردی یک نوع خاص از میلگرد با برندی معین در بازار نایاب شده و قیمتش نسبت به سایر محصولات مشابه افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل قبل از خرید باید قیمت میلگرد یا تیرآهن سایر کارخانه‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

خرید فرآورده‌های فولادی با خیالی آسوده از عصرآهن

سایت عصر آهن شرایطی را فراهم کرده تا خریداران فرآورده‌های فولادی بتوانند به صورت هوشمند خرید خود را انجام دهند. با استفاده از این سایت دیگر نیازی نیست که مشکلات رایج در بازار را به جان بخرید. کافیست به سایت عصر آهن (https://asreahan.com)سر بزنید تا تولیدات تمامی کارخانه‌های صنایع فولاد کشور را مقابل خود ببینید. در ادامه این بخش شما را بیشتر با خدمات این سایت آشنا خواهیم کرد.

مشاهده دقیق قیمت روز محصولات بازار آهن

یکی از اصلی‌ترین خدماتی که عصرآهن برای مشتریانش در نظر گرفته، درج قیمت روز فرآورده‌های فولادی مختلف است. در سایت عصرآهن می‌توانید قیمت روز انواع میلگرد یا تیرآهن با برندهای مختلف را همراه با نمودار تغییرات قیمت ببینید. با انجام این کار مقایسه و تخمین قیمت کلی سفارش برای شما ساده‌تر خواهد شد و خریدی منحصر به فرد را تجربه می‌کنید.

کوتاه شدن دست واسطه‌ها

با استفاده از سایت عصرآهن، می‌توانید خرید خود را بدون واسطه انجام دهید. کافیست به وبسایت سر بزنید تا قیمت محصول مورد نظر خود را با قیمت درب کارخانه مشاهده نمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5313949

منبع: مهر

کلیدواژه: فولاد اهن الات صنایع فلزی کسب و کار سیستم گرمایشی لوازم خانگی کسب و کارهای اینترنتی دکوراسیون منزل سئو سایت صنایع غذایی بانک ملت سامسونگ خدمات درمانی ساختمان سازی آزمون آیلتس زباله خرید آنلاین میلگرد یا تیرآهن صنایع فولادی همین دلیل کارخانه ها تغییر قیمت بازار آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • نفت در مدار رشد؟
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • پرچمداران سامسونگ در یک‌قدمی ۱۰۰میلیون تومانی