Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- عضوهیات علمی دانشگاه مازندران تشریح کرد، مزایای یادگیری زبان اسپرانتو و نقش آن به‌ عنوان یک زبان صلح‌آمیز و بی‌طرف در علم و هنر.

به گزارش خبرنگاراریادفترمازندران درشهرستان بابلسر، مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه مازندران به‎ عنوان بانی برگزاری کلاس‌های زبان اسپرانتو در دانشگاه مازندران، در مصاحبه‌ای با دکتر زهرا کریمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و مدیر اسبق انجمن اسپرانتو ایران، به بررسی وضعیت زبان اسپرانتو و آموزش آن در ایران و جهان پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در این مصاحبه به مزایای یادگیری زبان اسپرانتو و نقش آن به‌عنوان یک زبان صلح‌آمیز و بی‌طرف در علم و هنر پرداخته شده است.

متن کامل را در ذیل مشاهده می‌کنید:

چه چشم‌اندازی را برای آینده زبان اسپرانتو متصور می‌باشید؟

دکتر زهرا کریمی: مسلما اسپرانتو آینده‌ای درخشان در جهان و ایران خواهد داشت. ایران دارای اسپرانتیست‌های بسیار فعال و فرهیخته‌ای است. مردم صلح‌دوست و با فرهنگ ایران در کنار دیگر زبان‌ها، از زبان اسپرانتو نیز برای ایجاد ارتباط با مردم جهان بهره خواهند گرفت. بدیهی است هرچه ارتباطات بین‌المللی ایران بیشتر باشد و ایرانی‌ها بیشتر به سفرهای خارجی بروند، مردمان دیگر کشورهای جهان نیز بیشتر به کشور ما سفر کنند، استفاده ما ایرانیان هم از زبان‌های مختلف از جمله اسپرانتو بیشتر خواهد شد.

زبان آموزان اسپرانتو معمولاً با چه هدفی شروع به یادگیری این زبان می‌کنند؟

دکتر زهرا کریمی: برخی از علاقه‌مندان به زبان‌آموزی، اسپرانتو را نیز به‌عنوان یک زبان خارجی فرا می‌گیرند. ولی بخش بزرگی از اسپرانتیست‌های جهان به این زبان به‌عنوان ابزاری برای ایجاد دوستی بیشتر و مبادلات علمی و فرهنگی نگاه کرده‌اند و به این خاطر آن‌را آموخته‌اند. به‌علاوه، اسپرانتو زبان بسیار مناسبی برای گردشگرانی که در سفرهای خود، به دنبال شناخت عمیق‌تر جامعه و فرهنگ مردم دیگر کشورها هستند، می‌باشد. چون اسپرانتیست‌ها در سراسر جهان با روی گشاده از اسپرانتیست‌های دیگر کشورها استقبال می‌نمایند و به آنان جهت یافتن مکانی برای اقامت یا بازدید از مناطق دیدنی کمک می‌کنند.

اگر بخواهید فردی را تشویق به یادگیری زبان اسپرانتو کنید؛ چه دلایلی را به ایشان ارایه می‌کنید؟

دکتر زهرا کریمی: یادگیری زبان اسپرانتو از دیگر زبان‌های خارجی بسیار آسان‌تر است و اسپرانتیست‌ها راحت‌تر می‌توانند زبان‌های دیگر از جمله، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، اسپانیایی و حتی چینی و ژاپنی را فرا گیرند. به‌علاوه اسپرانتیست‌ها، حتی اگر سفر هم نکنند، می‌توانند دوستان فرهیخته‌ای را از طریق اینترنت در سراسر جهان پیدا کنند.

فعالیت دانشگاه مازندران و دفتر بینالملل را در زمینه آموزش زبان اسپرانتو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر زهرا کریمی: دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران فعالیت بسیار خوبی را از سال گذشته در ارتباط با معرفی و آموزش زبان اسپرانتو شروع کرده است. اولین گام، برگزاری وبینار یا سمینار مجازی بین‌المللی معرفی زبان اسپرانتو در این دانشگاه بود که در آن چند تن از روسای سابق"سازمان جهانی اسپرانتو" و اساتید دانشگاهی به‌نام اسپرانتودان سخنرانی کردند. گروهی از دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه مازندران که در این نشست شرکت داشتند برای یادگیری زبان اسپرانتو اظهار علاقه کردند. بر این اساس دفتر روابط بین‌الملل مقدمات برگزاری اولین کلاس آموزش مجازی زبان اسپرانتو در دانشگاه مازندران را فراهم آورد. برای شرکت در این کلاس، حدود 200 نفر از سراسر ایران ثبت‌نام کرده‌اند. بنابراین دفتر روابط بین‌الملل گام‌های بلندی برای پایه‌ریزی آموزش زبان اسپرانتو در دانشگاه مازندران برداشته است و برای آینده نیز گام‌های بزرگ‌تری را در نظر دارد.

جایگاه دانشگاه مازندران در زمینه آموزش اسپرانتو در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه آیندهای را برای آن متصور هستید؟

دکتر زهرا کریمی: با برگزاری اولین کلاس آموزش مجازی اسپرانتو در دانشگاه مازندران، امیدوارم که در سال‌های آینده اسپرانتیست‌های بسیار فعالی در این دانشگاه آموزش ببینند و خود به آموزگاران و ترویج‌کنندگان زبان اسپرانتو در ایران مبدل شوند. فرصت آموزش‌های مجازی در دوران کرونا به ما آموخته‌اند که با بهره‌گیری از فناوری نوین می‌توان از راه دور هم به خوبی به امر آموزش پرداخت. امیدوارم که در آینده نزدیک، علاقه‌مندان در ایران و کشورهای منطقه برای یادگیری زبان اسپرانتو در دوره‌های مختلف این زبان در دانشگاه مازندران شرکت کنند و در گام بعدی، زبان اسپرانتو به صورت یک دوره رسمی در مقطع کارشناسی و هم‌چنین به عنوان زبان دوم در دیگر رشته‌هایی مانند آموزش زبان خارجی، زبان‌شناسی و گردشگری در دانشگاه مازندران ارایه شود.

با توجه به حضور فزاینده دانشجویان خارجی در دانشگاه مازندران برای تحصیل در رشته‌های مختلف، یادگیری زبان اسپرانتو برای این دانشجویان نیز می‌تواند بسیار مفید باشد و به آنان در فراگیری زبان فارسی و انگلیسی کمک کند. امیدوارم در ترم آینده بتوانیم کلاس آموزش زبان اسپرانتو را به‌طور مستقل برای دانشجویان عرب‌زبان ارایه کنیم. دفتر روابط بین‌الملل برای معرفی زبان اسپرانتو به دانشجویان خارجی و توصیه به آنان جهت فراگیری این زبان می‌تواند نقش مهمی ایفا نماید.

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مزایای یادگیری زبان اسپرانتو نقش آن عنوان یک زبان صلح آمیز دفتر روابط بین الملل زبان اسپرانتو زبان اسپرانتو زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۱۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس جوهری عصر یکشنبه در حاشیه اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که با حضور مسعود بهرامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و اعضای اصلی این شورا برگزار شد، با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت سلامت، آموزش و اوقات فراغت دانش آموزان از محورهای مهمی است که باید نسبت به آنها توجه ویژه صورت بگیرد اظهار کرد: خوشبختانه در این جلسه موارد مطروحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی گرفته شد.

جوهری از اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان خبر داد و گفت: برگزاری آزمون‌های نهایی دانش آموزان کار بسیار حجیم و سنگینی است که در صدد هستیم، با تدابیر مأخوذه این امر به بهترین شکل ممکن در استان تهران برگزار شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه تأمین مسکن معلمان عزیز یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن پرداخته شود، افزود: برای کمک به معلمان در حوزه تأمین مسکن، تصمیماتی در اداره کل آموزش و پرورش استان تهران گرفته شده که طی آن با همکاری سایر دستگاه‌ها گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی به اجرای طرح ابتکاری «بازی یادگیری» در مدارس استان تهران اشاره و عنوان کرد: این طرح از سال گذشته در برخی شهرستان‌های استان تهران در حال اجرایی است که طی آن برخی از کلاس‌ها در ساعات خاصی به بازی دانش آموزان اختصاص پیدا می‌کند و مقرر شد که با هماهنگی شورای برنامه ریزی و با اعتبارات آموزش و پرورش این طرح تداوم داشته و در همه مناطق عملیاتی شود.

معاون استاندار تهران با تاکید بر سلامت دانش آموزان بیان کرد: با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع «مکمل یاری» و «آهن یاری» و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در قالب تفاهم نامه‌ای این طرح دنبال و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

کد خبر 6091432

دیگر خبرها

  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • نماینده دائم ایران در ژنو: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • نمایندگی ایران: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند