Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@03:43:02 GMT

«مکارم اخلاقی» مهمترین میراث پیامبر رحمت

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۸۱۷۷

«مکارم اخلاقی» مهمترین میراث پیامبر رحمت

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: ۲۸ صفر روز سخت و غمگینی برای امت اسلامی و شاید بشریت به شمار می‌رود روزی که در آن پیامبری از این عالم رفت که تنها با سلاح اخلاق و صبر ور بردباری توانست دنیای ظلمات جزیره عرب و شرق را از گمراهی نجات و چراغ هدایت امت خود باشد.

پیامبری که در زمانی مأموریت هدایت داشت که جامعه غرق در خشونت؛ بی ادبی و جنگ و جهالت بود و ناگهان نامی در این جامعه به نام محمد امین درخشید و با ویژگی مهربانی؛ نجابت و صلح در رسالت خود تحولی بشری به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون با گذشت قرن‌ها و با توجه به تلاش و همت و هدایت پیامبر (ص) هنوز بعد رحمه‌العالمین او در میان امت مغفول مانده است در سیره و زندگانی حضرت پیامبر (ص) جنگ محور نبود و اساس کار و رسالتش مبتنی بر صلح بود اما به دلیل غفلت از بعد مکارم اخلاق این پیامبر خوبی‌ها جهان غرب همیشه در پی ساختن تصویری خشن از پیامبر هستند.

ظهور اسلام در پرتو مجاهدت‌های پیامبر بود که دستاوردهای بیشماری را برای امت اسلامی به جا گذاشت تا جایی که دانشمندان غربی همین بر همین نکات تاکید دارند تولستوی نویسنده و فیلسوف روسی می‌گوید: «شخصیت پیامبر اسلام سزاوار همه گونه احترام و اکرام است شریعت پیامبر به دلیل تلفیق آن با عقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد» یا یک فیلسوف آلمانی درباره پیامبر اظهار می‌کند «محمد مردی است که از میان مردمی بت‌پرست با اراده آهنین و اخلاق مردم را به یکتا پرستی دعوت کرد.

از ویژگی‌های بارز انبیای الهی داشتن اخلاق نیکو است. آنان همان‌طور که در دیگر زمینه‌ها به عنوان الگوی مردم و اجتماع هستند، در زمینه اخلاق نیکو، چه اخلاق فردی و چه درباره اخلاقیات مربوط به مسائل اجتماعی، به عنوان الگوی مردم مطرح بوده‌اند.

اخلاق عامل موفقیت رسول خوبی‌ها

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی یکی از مهمترین دلایل موفقیت‌های پیامبر اسلام را مکارم اخلاقی بیان می‌کند و می‌گوید: پیروزی پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)، هر چند با تأیید و امداد الهی بود، ولی عوامل زیادی از نظر ظاهر داشت، که یکی از مهم‌ترین آنها جاذبه اخلاقی پیامبر (صلی الله علیه وآله) بود.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) خوش‌رویی و خندان و سهل الخلق و ملایم و پرهیز از خشونت، سنگدلی، پرخاشگری، بدزبانی و عیب‌جویی را از ویژگی اخلاقی پیامبر نقل می‌کند و می‌گوید: پیامبر اسلام مجادله در سخن، پرگویی، و دخالت در کاری که به او مربوط نبود را از خود رها کرده بود و کسی را مذمت نمی‌کرد، سرزنش نمی‌فرمود، و در لغزش‌ها و عیوب پنهانی مردم جستجو نمی‌کرد.

اخلاق عملی شیوه آموزشی پیامبر رحمت

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه اخلاق عملی پیامبر را شیوه آموزشی ایشان در جامعه بیان می‌کند و معتقد است: جامعه زمان پیامبر را با هیچ دوره‌ای نمی‌توان مقایسه کرد بلکه از شیوه‌ها و روش‌های خاص آن دوران استفاده و از روشی بهره می‌برد که از خداوند بلند مرتبه فراگرفته بود تا در سایه آن رذائل اخلاقی اعراب دوران جاهلیت را به فضائل اخلاقی نزدیک کند.

وی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) با دارا بودن ویژگی‌های برجسته و توانمندیهای خاص مردم را به سوی دین جذب می‌کرد و با یک عمل روان‌شناسانه فعالیت‌های خود را ادامه می‌داد، تصریح کرد: در سوره توبه آیه ۱۲۸ آمده است که بدانید که خداوند از جنس خودتان برای شما پیامبری می‌فرستد که رنج افتادن شما برای او سخت و نسبت به هدایت شما بسیار حریص است. در آیه‌ای دیگر می‌فرماید که پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر و نزدیک‌تر است، یعنی بیشتر از مؤمنان به آنها دلسوز است و می‌خواهد که آنها هدایت شوند.

غفلت جامعه اسلامی از بعد «رحمت العالمین» پیامبر

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با ابعاد زندگانی حضرت پیامبر (ص) که هنوز ناشناخته مانده می‌گوید: به نظر بعد «رحمه‌العالمین» پیامبر (ص) هنوز تا این زمان مورد غفلت قرار گرفته است بعدی که حتی در میان امت اسلامی مغفول مانده و این امر سبب شده تصویر پیامبر در بین دنیای غرب آکنده با خشونت معرفی شود.

وی افزود: تبلیغات غرب بر ما هم اثر گذاشته و بعد رحمه‌العالمین پیامبر (ص) را نادیده گرفتیم خداوند در قرآن کریم در آیه ۴ سوره قلم می‌فرمایند «انک علی الخلق العظیم» یعنی اینکه تو ای پیامبر دارای روح بزرگ و خلق و خوی عظیم و استواری داری این بعد از شخصیت پیامبر است که سبب هدایت امت شد و رمز موفقیت رسالت پیامبر همین اخلاق و بردباری او بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان مشکلات هدایت امت در عصر جاهلیت اشاره و بیان می‌کند: روایت داریم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانه‌اش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را می‌ریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و باگذشت بود.

به گفته وی؛ اگر پیامبر ما مکارم اخلاق نداشت و مهربان و رحمه‌العالمین نبود در ابلاغ رسالتش موفق نمی‌شد ویژگی خاص او رحمت بود و خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران خطاب به پیامبر می‌فرماید «به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند،» لذا با همین سلاح مکارم اخلاق توانست جزیره عرب و مردان جاهل اعراب را که حتی دختران خود را زنده به گور می‌کردند را هدایت کند.

داعش محصول بی توجهی به اخلاق اسلامی

حجت الاسلام نواب در بخش دیگری از این گفت و گو به مصیبت رحلت پیامبر در ۲۸ صفر اشاره و می‌گوید: روز رحلت پیامبر آن هم خاتم الانبیا و آن سوی مهربانی باید روزی غمگین برای یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان باشد امتی که پیامبر با اخلاق و صبر و بردباری خود هدایت و از گمراهی نجات داد رحلت پیامبر می‌تواند سمبل وحدت باشد.

وی افزود: اگر امت اسلامی از بعد رحمه‌العالمین پیامبر خود الگو گرفته بودند در عصر کنونی داعشی ها و سلفی‌ها ظهور نمی‌کردند باید با این بعد از شخصیت پیامبر امروز اختلافات بین ادیان و امت بشری را کنار بزنیم.

در طول زندگانی پیامبر اسلام (ص) نیز به خوبی دیده می‌شود که پایبندی به اخلاق و رشد و تعالی اخلاقی مردم در صدر کار ایشان بوده است و در همه زمینه‌های اخلاقی؛ مسلمانان را به رشد و تعالی رساندند و پیام‌های بلند ایشان و اهل بیتشان، تا انتهای تاریخ، منادی شرافت و فضائل اخلاقی برای بشریت است.

مسئله انحطاط و سقوط اخلاق که بشر امروزی به آن مبتلا شده به دنیای غرب خلاصه نمی‌شود و جامعه اسلامی و اندیشمندان و علمای اسلامی باید هوشیارانه نسبت به ترویج فضائل اخلاقی و منش اخلاقی پیامبر رحمت اهتمام داشته باشند تا داعشی ها و فاسدین با کمک اجانب و کافران با ادعای مسلمانی و اسلام ظهور نکنند.

کد خبر 5320340

منبع: مهر

کلیدواژه: قم رحلت پیامبر اکرم ص اخلاق ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه زلزله کرمانشاه واکسن کرونا کهگیلویه و بویراحمد گرگان احمد وحیدی سیستان و بلوچستان واکسیناسیون کرونا عکس استانها قزوین پیامبر اسلام مکارم اخلاق امت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است

آیت الله حسینی بوشهری،خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته قم با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شورا گفت: شورا‌ها جایگاه مهمی در دین و قانون اساسی دارد و کسانی که وارد شورا می‌شوند باید پایبند به قانون، پاکدست و توانمند باشند و در ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شورا‌ها با مسئولین هم افزا هستند افزود: شورا بخاطر امکانات و قدرتی که در اختیار دارد نباید محل سو استفاده برخی قرار گیرد و وجود افراد خوش سابقه و دلسوز برای مردم، ابزار موفقیت شوراهاست.

وی در ادامه به شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلمی بود که برای همه سطوح جامعه باید الگو باشد چرا که در علم و اخلاق در قله بود و نام گذاری روز شهادتش بعنوان روز معلم بسیار پرمعنی است و معلمان باید برای دانش آموزان و دانشگاهیان الگو باشند.

امام جمعه قم آموزش علم و یاد دادن تفکر عمیق برای جلوگیری از سطحی نگری و آموزش عملی اخلاق را سه رکن معلمی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه تحویل ایجاد شود باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش باید تامین باشد و معلمان با عشق و علاقه سرکلاس حاضر شوند و درگیر رتبه بندی و معیشت نباشند همچنین سند تحول باید مو به مو اجرا شود تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور برای تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی باشیم .

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟