Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@19:06:55 GMT

«کاملینا» برای اولین بار در کردستان کشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۵۶۳۲

«کاملینا» برای اولین بار در کردستان کشت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه کشاورزی دارای تاریخ طولانی است. این کشور از نظر جغرافیایی و همچنین آب و هوایی مستعد کشاورزی بوده و پتانسیل و توانمندی ساکنین نیز در این بخش مزید بر علت شده است.

وجود میلیون‌ها هکتار اراضی مستعد کشاورزی، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی و قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات زراعی و باغی اعم از گرمسیری و سردسیری و منطقه معتدل، محصولات دام و طیور، منابع طبیعی تجدیدشونده شامل جنگل‌ها، وجود منابع غنی آبزیان در آب‌های شمال و جنوب و برخورداری از نیروی انسانی، درزمینهٔ تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، ازجمله دلایل پیشرفت این صنعت در ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه زمانی کشاورزی تنها به شیوه سنتی انجام می‌شد و نتیجه تلاش کشاورزان نیز تنها برداشت مقدار کمی محصول بود؛ اما اکنون باوجود انواع فنّاوری‌های صنعتی از قبیل دستگاه‌های پیشرفته کاشت محصولات و همچنین برداشت آن‌ها، وجود انواع کودهای شیمیایی و خاک‌های مغذی، روش‌های جدید حفظ و تقویت خاک و ... موجب رونق این بخش از اقتصاد کشور شده است.

توسعه اقتصادی کشور در گرو توسعه بخش کشاورزی است

بخش کشاورزی ضمن مشارکت در ایجاد اشتغال، تولید ناخالص ملی، تأمین مواد اولیه صنایع مختلف و تأمین ارز نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه و ایجاد بازار مصرف برای تولیدات سایر بخش‌ها دارد.

 به اعتقاد اغلب کارشناسان توسعه، رشد و توسعه بخش کشاورزی پیش‌شرط توسعه اقتصادی کشور است.

 در استان کردستان، نقش و اهمیت بخش کشاورزی به‌مراتب بیشتر و حیاتی‌تر است؛ چراکه نسبت جمعیت ساکن در مناطق روستایی و سهم شاغلان بخش کشاورزی استان در مقایسه با کشور بالاتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در خصوص آخرین وضعیت کشت، تولید و عملکرد محصولات زراعی در استان کردستان اظهار کرد: در 605 هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری محصول گندم کشت‌شده که متوسط عملکرد آن در اراضی دیم 642 کیلوگرم و در اراضی آبی استان 4 هزار و 584 کیلوگرم بوده است.

تولید 516 هزار تن گندم در کردستان

 محمدصالح احمدی افزود: امسال قریب به 516 هزار تن گندم در سطح گندمزارهای استان کردستان تولید شد.

وی بیان کرد: همچنین 32 هزار و 600 هکتار از اراضی استان به کشت جو اختصاص یافته که متوسط عملکرد آن در اراضی دیم 756 کیلوگرم و در اراضی آبی 3 هزار و 518 کیلو بوده که امسال 41 هزار و 320 تن در استان جو تولیدشده است.

احمدی به ابلاغیه کشت پاییزه استان کردستان در سال زراعی 1401-1400 اشاره کرد و گفت: در سال‌ زراعی جاری 582 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم و 40 هزار هکتار زیر کشت جو می‌رود.

 582 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم و 40 هزار هکتار زیر کشت جو می‌رود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بابیان اینکه 3 هزار و 500 هکتار برنامه ابلاغی برای کشت کلزا در استان تعیین‌شده اظهار کرد: از این میزان 2 هزار هکتار آن مکان‌یابی شده و در یک‌هزار 500 هکتار نیز کلزا کشت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در شهرستان‌های کامیاران و مریوان از 15 مهر شروع می‌شود گفت: امسال برای اولین بار کشت محصول کاملینا در سطح 100 هکتار از اراضی استان انجام خواهد شد.

احمدی در ادامه به برنامه ابلاغی مزارع مقایسه‌ای انتخاب مشارکتی ارقام، تراکم و تغذیه گیاهان گندم به تفکیک شهرستان‌ها در 1401-1400 اشاره کرد و گفت: قرار است درمجموع طرح انتخاب مشارکتی ارقام (P.V.C مورد) در 14 اراضی آبی و دیم شهرستان‌ها اجرا شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: همچنین طرح انتخاب مشارکتی تراکم مناسب کشت (P.D.T مورد) نیز در 5 مزرعه آبی و دیم و طرح انتخاب مشارکتی تغذیه (P.N.T) نیز در 8 مزرعه آبی و دیم استان انجام شود.

سهمیه کود کردستان کافی نیست

وی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان آزمون خاک مزارع گندم است افزود: امسال 215 برنامه آزمون خاک در سراسر استان انجام می‌شود.

احمدی در ادامه به ارائه برخی از مسائل و مشکلات کشت و تولید محصول گندم در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز 93 هزار و 700 تن کود اوره جهت مزارع گندم مطابق با دستورالعمل طرح ارتقای ضریب خوداتکایی گندم سهمیه کود استان کافی نبوده و تخصیص حداقل 13 هزار تن دیگر کود موردنیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: با توجه به خشک‌سالی سال گذشته و اطلاع‌رسانی انجام‌شده به کشاورزان جهت تأمین بذر خودمصرفی از محصول برداشت‌شده خود، امکان رسوب بذر گواهی‌شده تولیدی شرکت‌های فرآوری بذر وجود دارد.

کردستان نیازمند تخصیص اعتبارات

احمدی گفت: پیش‌بینی بارش‌های مؤثر دیرهنگام در پاییز سال جاری یکی از دغدغه‌های ما است که در این زمینه تلاش می‌شود تا آخر مهرماه بیش از 90 درصد کشت‌های خود را انجام داده باشیم.

وی بابیان اینکه برآورد تأمین نهاده برای استان مطابق با سطح ابلاغی نیست گفت: کود موردنیاز استان نیز بر اساس سطح و نیاز برآورد نشده است و ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: همچنین برنامه علوفه دیم و گل‌رنگ دیم در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بیش از توان اجرایی استان کردستان است.

احمدی در نهایت گفت: ضروری است تا تخصیص اعتبارات به استان کردستان در این حوزه‌ها مطابق و متناسب با برنامه‌های ابلاغی باشد.

وی بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی کردستان امسال نیازمند 1900 تن بذر ماشک دیم و 1590 تن بذر گلرنگ دیم است افزود: درحال حاضر نیازمند 107 هزار و 715 تن کود اوره و 37 هزار و 641 تن کود فسفات برای کشاورزان کردستانی هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بر اساس برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان امسال ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی در استان کردستان تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

طرح جهش تولید در 480 هزار هکتار از دیمزارهای استان اجرا می‌شود

 

احمدی با اشاره به اینکه از این میزان بیشترین سطح زیر کشت با 260 هزار هکتار مربوط به محصول گندم است افزود: همچنین 96 هزار هکتار مربوط به جو، 40 هزار هکتار نخود، 12 هزار هکتار عدس، 19 هزار هکتار علوفه و 53 هزار هکتار نیز دانه‌های روغنی است.

وی در ادامه با بیان اینکه نحوه هزینه کرد اعتبارات ترویجی، قراردادی با صداوسیما، استودیو کشاورزی، شرکت‌های آموزشی و ترویجی با مشکل مواجه بوده و هنوز پرداخت‌نشده است افزود: در اجرای طرح جهش تولید دیمزارهای استان میزان تسهیلات بانکی ادوات کشاورزی با بانک عامل تفاوت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در خصوص سایر مشکلات این طرح در استان گفت: تفاهم‌نامه بین طرح جهش تولید و بانک عامل که همان بانک ملی است هنوز منعقد نشده است.

50 درصد سهمیه کود استان تحقق یافت

احمدی عدم پرداخت حق‌الزحمه شهریورماه رانندگان و همچنین حق‌الزحمه کارشناسان ستاد را از دیگر مشکلات این طرح در استان عنوان کرد و افزود: در این طرح شرح وظایف مسئولین اجرایی و کارشناسان ناظر مشخص نشده است.

وی بابیان اینکه سهمیه کود استان در سال 1400 برابر 104 هزار و 506 تن است که 52 هزار و 737 تن معادل 50 درصد آن جذب‌شده است افزود:57 درصد کود اوره، 18 درصد ترکیبات فسفات و 88 درصد ترکیبات پتاسه استان جذب‌شده است.

وی در خصوص جذب اعتبارات مکانیزاسیون در سال 99 و 6 ماه نخست امسال گفت: در سال گذشته بااعتباری بالغ‌ بر 139 میلیارد تومان برای ناوگان مکانیزاسیون استان یک‌هزار و 604 دستگاه تراکتور، کمباین و ادوات زراعی و باغی تهیه‌شده است.

تهیه 840 دستگاه ادوات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: امسال در شش ماه نخست نیز با 105 میلیارد تومان اعتبار 840 دستگاه برای بخش کشاورزی استان تهیه‌شده است.

احمدی بابیان اینکه درمجموع 31 هزار و 58 دستگاه کمباین و تراکتور در استان وجود دارد گفت: از این تعداد 5 هزار و 863 دستگاه بین 13 تا 20 سال کارکرد دارند و 14 هزار و 439 مورد نیز دارای بیش از 20 سال کارکرد هستند که دیگر فرسوده شده‌اند.

وی گفت: استان کردستان در مجموع برای نوسازی ناوگان کشاورزی نیاز به 11 هزار و 320 دستگاه ماشین‌آلات جدید دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه خواستار افزایش سهمیه کود ازته حداقل به میزان 36 هزار تن شد و گفت: لازم است سهمیه بذر سیب‌زمینی وارداتی حداقل 100 تن افزایش یابد.

متعادل و متناسب نمودن سطح کشت علوفه دیم، کلرنگ دیم و جو دیم با ظریفت استان و میزان تأمین نهادها و همچنین افزایش اعتبار تخصیص دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای دیم و حبوبات به‌ منظور یارانه بذر از دیگر درخواست‌های معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از وزارتخانه جهاد کشاورزی بود.

انتهای پیام/2330/79

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان کشاورزی توسعه تولید معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هزار هکتار از اراضی استان کردستان انتخاب مشارکتی طرح جهش تولید بخش کشاورزی سهمیه کود هزار تن زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ ضمن اعلام مقابله با تغییر کاربری به وسعت ۵۹ هکتار، از قلع و قمع ۶۸ مورد دیوارکشی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمید غلامی با اعلام اینکه با ورود به موقع از تغییر کاربری 59 هکتار در این حوزه قضایی پیشگیری شده است گفت: در پی گزارش جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در چندار و روستاهای «ولیان» و «شنده»، اقدامات قانونی برای مقابله با قصد تغییر کاربری غیرمجاز سوداگردان آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ وسعت و ارزش اراضی کشاورزی که از تغییر کاربری آن پیشگیری شد را 59 هکتار و معادل 2300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این عملیات در مورد 68 قطعه که شامل دیوارکشی به تعداد 68 مورد، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد 3 مورد، دپوی مصالح ساختمانی 16 مورد و استخر 2 مورد، قانون به اجرا درآمد.

مقابله با تغییر کاربری 12870 هکتار اراضی کشاورزی البرز مقابله با تغییر کاربری 65 هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌

وی با اعلام اینکه شخصا در این اعمال تبصره 2 ماده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی حضور داشته است از تلاش و مساعی شهردار بخش کوهسار، عوامل پلیس پیشگیری شهرستان ساوجبلاغ ، نماینده فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ، رئیس و عوامل کلانتری چندار، عوامل یگان امداد، نمایندگان دستگاه‌های خدمات‌رسان ادارات گاز، برق ،آب و نماینده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تقدیر کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان