Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@18:24:38 GMT

واکنش حکیم به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۹۲۴۱

واکنش حکیم به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با شبکه الشرقیه با اشاره به برگزاری انتخابات آتی گفت: دعوت مرجعیت عالی و تلاش سختی که کمیساریای عالی مستقل انتخابات می‌کند و همچنین تلاش دولت و دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تقلب در آراء در کنار نظارت بین‌المللی و نقش سازنده سازمان ملل در کمک به کمیساریای عالی با توجه به اینکه انتخابات اساسا مطالبه ملت و جوانان عراق بوده، همه نشان می‌دهد که فرصت بزرگی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فراهم شده که بسیار بیشتر از انتخابات‌ سابق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولویت ما در ائتلاف نیروهای حکومت ملی، ساخت حکومت قدرتمند است، چون چنین حکومتی می‌تواند همه مشکلات خدماتی و امنیتی را حل کند و به فساد پایان دهد. اصل برای ما تقویت حکومت است تا بتواند خون تازه‌ای در رگ‌های نهادهای حکومتی به جریان اندازد.

حکیم در ادامه با بیان اینکه شعار ما «حکومت» است، گفت: خدا را شاکریم که اکثر نیروهای سیاسی شعار انتخاباتی‌شان «حکومت» است. این نشان می‌دهد که ایده درست با منطق درست و خودداری از حذف دیگران و پذیرش همگان به نتایج بزرگی می‌انجامد به‌خصوص که اکثریت با حس ملی در پی خدمت به میهن و ملتشان هستند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق، حشدالشعبی را به عنوان یک نهاد در کنار ارتش و پلیس و پیشمرگه ضرورتی راهبردی در نظام دفاع ملی عراق دانست و تاکید کرد: هرکس که از ارزش آن بکاهد، منکر واقعیت و نقش حشد در گذشته و نقش آن در برابر هر تهدیدی در آینده شده است. این را کسی می‌گوید که خود نیرویی در حشد ندارد، اما این یک حقیقت است که باید بگوییم.

حکیم ادامه داد: این را هم باید افزود که چون حشد یک ضرورت راهبردی است باید نهادینه شود و ارتباط آن با دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح نظم یابد و رابطه آن با نیروهای سیاسی قطع شود، اینکه افرادی یک پایشان در حشد و یک پایشان در سیاست باشد اشتباهی بزرگ است، چون حشد یک مسئولیت دارد و نیروی سیاسی یک مسئولیت دیگر.

وی افزود: برخی نیروهای سیاسی در حشد شاخه نظامی دارند و برای رزمندگان خود پوشش سیاسی ایجاد کرده‌اند و در روند سیاسی کشور حضور دارند و شعارها و عملکردشان طوری است که انگار حشد متعلق به همه ملت عراق نیست، این اشتباه بزرگی است که موجب تضعیف حشد می‌شود و نباید در تبلیغات انتخاباتی این‌گونه حشد را به انحصار و احتکار یک گروه درآورد، منفعت حشد ایجاب می‌کند که متعلق به همه عراق باشد.

حکیم تصریح کرد: من از اینکه حشد یک نهاد مستقل باشد دفاع می‌کنم و آن را یک ضرورت راهبردی برای عراق می‌دانم و اولین کسی خواهم بود که در برابر انحلال حشد یا ادغام آن در دیگر نهادهای امنیتی می‌ایستد، هرچند تأکید می‌کنم که حشد باید نهادینه شود و از دخالت‌های سیاسی در امان بماند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در تالارها و دفاتر رسمی خود عکس جدمان آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم را می‌گذاشتیم تا به انتساب خود به او افتخار کنیم، اما یک بار یکی از عقلای قوم گفت که سیدمحسن حکیم مرجع همه مسلمانان است و این کار شما از عظمت او می‌کاهد، من مدتی طولانی به این حرف فکر کردم و دیدم منطقی است و برای همین و برای آنکه از جایگاه واقعی و تأثیر او که فراتر از ماست کاسته نشود عکس ایشان را برداشتیم، لذا این موضوع بر حشد نیز منطبق است که اگر برای یک گروه خاص باشد جایگاه واقعی آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، پس می‌بایست حشد برای کل عراق باشد.

حکیم در پایان با اشاره به وضعیت فلسطین گفت: هرکس فکر می‌کند که روزی عراق سوار قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود سخت اشتباه می‌کند، ما همیشه مدافع فلسطین و مسئله فلسطین و مطالبات مشروع آنان خواهیم بود و به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نه می‌گوییم./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی حکیم قطار عادی سازی ملی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو