Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@01:12:47 GMT

تکذیب ورود نظامیان ایران به خاک جمهوری آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۵۳۴

تکذیب ورود نظامیان ایران به خاک جمهوری آذربایجان

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از نورنیوز، برخی رسانه‌های آذربایجانی در خبری کاملا کذب مدعی ورود نیرو‌های نظامی کشورمان به خاک آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه سال گذشته قفقاز شده‌اند.

این خبرسازی مشکوک که در مقطع کنونی با هدف التهاب‌آفرینی و ایجاد جو ضدایرانی در فضای داخل آذربایجان صورت گرفته با ارائه اطلاعات دروغ سعی کرده ایران را به تجاوز نظامی به خاک آذربایجان در منطقه زنگیلان و روستای سلطانلی متهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این خصوص یک منبع آگاه در وزارت نیرو ضمن گله‌مندی از تحریف واقعیات از سوی رسانه‌های آذربایجانی به «نورنیوز» گفت: ایران در سال ۲۰۱۶ به رغم اشغال منطقه زنگیلان و سلطانلی از سوی ارمنستان و برای تثبیت حاکمیت جمهوری آذربایجان در مناطق اشغالی، قرارداد احداث مشترک یک سد بر روی رودخانه ارس را با باکو امضا کرد و طبق توافق طرفین، مسئولیت تامین امنیت سد در دو طرف مرز به ایران واگذار شد. بر اساس توافق طرفین مقرر گردید بعد از رفع اشغال اراضی آذربایجان، طی توافقی جدید برقراری امنیت سد در بخش آذری به باکو تحویل داده شود.

این منبع افزود: در جریان جنگ ۴۴ روزه قفقاز، نیرو‌های نظامی آذربایجان در زمان پیشروی برای آزادسازی مناطق اشغالی، بدون توجه به توافق قبلی و با استنکاف از روشن کردن جزییات فنی و امنیتی و تبیین شرایط جدید، تقاضای خروج نیرو‌های ایرانی محافظ سد از قسمت شمالی را داشتند که به هیچ‌وجه منطقی و امکان پذیر نبود.

او افزود: مدتی بعد با تفاهمات صورت گرفته میان وزارت نیرو و وزارت انرژی جمهوری آذربایجان طی مراسمی با حضور فرماندهان مرزبانی دو کشور، تامین امنیت قسمت شمالی سد به نیرو‌های آذربایجانی واگذار شد.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اشغال سرزمین آذربایجان از منافع و ثروت آذربایجان در سد مشترک بر روی ارس حفاظت نموده و پس از پایان اشغال، بخش آذری سد را طی تشریفاتی رسما به طرف آذری تحویل داده است.

این دست خبرسازی‌های جهت‌دار، خلاف حسن همجواری بوده و گمانه‌ها در خصوص اثرگذاری کشور‌های متخاصم ایران بر سیاست‌های آذربایجان در قبال ایران را تقویت می‌کند، حال آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تمامیت ارضی همه کشور‌های همسایه احترام گذاشته و بر این اصل اهتمام دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول علی اکبر یوسفی عزت الله مهرآوران محمدرضا گرایی میثم دلخانی خبرسازی آذربایجان جنگ ۴۴ روزه قفقاز ربیع الاول علی اکبر یوسفی عزت الله مهرآوران محمدرضا گرایی میثم دلخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم هستند، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله با حملات اشغالگران
  • جلوگیری نظامیان صهیونیست از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله باحملات اشغالگران