Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر امسال، با ایجاد امکانات لازم برای اسکان و پذیرایی از زائران و حمایت از گروه‌های مردمی، بیش از ۱۰۰ هزار زائر را در رواق‌های حرم، زائرشهر، زائرسرا و موکب‌ اسکان داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، اگرچه شرایط کرونایی امسال، امکان تشرف گسترده زائران و به ویژه زائران پیاده رضوی را دشوار کرد، با این وجود آستان قدس رضوی خود را برای میزبانی شایسته، مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی آماده کرده بود و خدمتی کم سابقه را به عاشقان حضرت رضا(ع) ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیاد کرامت رضوی و حوزه حرم مطهر رضوی، دو مجموعه ارائه‌دهنده خدمات اسکان و پذیرایی زائران در این ایام بودند که با کمک موکب‌ها و گروه‎های مردمی، زمینه تسهیل تشرف زیارت زائران پیاده به مشهد و اقامت در این شهر را مهیا کردند.

اسکان و پذیرایی از زائران در زائرشهر، زائرسرا و مجتمع‌های میان راهی

جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی درباره خدمات ارائه شده توسط این بنیاد به زائران پیاده حضرت رضا(ع) گفت: طی این مدت مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی در «مجتمع‌های میان راهی»، «زائرشهر رضوی» و «زائرسرای رضوی» در خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر سهیم بوده‌است.

پرچم سبز بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی به اهتزار درآمد+ عکسوقف‌نامه‌های حرم؛ موقوفاتی برای عزاداری در حرم امام رضا(ع)رواق‌های حرم مطهر رضوی به استراحت شبانه زائران اختصاص یافت

به گفته او، پذیرایی از 7300 زائر پیاده در پنج موکب بین راهی، اسکان 12 هزار و 917 نفر شب در زائرشهر رضوی و  7هزار و 30 نفر شب در زائرسرای رضوی، ارائه خدمات فرهنگی و همچنین طبخ و توزیع روزانه چند هزار وعده غذا به زائران حضرت رضا(ع) از جمله خدمات این حوزه بوده است.

پذیرایی از 15 هزار زائر پیاده در مکان‌های مردمی در اختیار آستان قدس

رئیسیان‌زاده ادامه داد: شناسایی زائران پیاده نیازمند اسکان و تغذیه، توسط خادمان مستقر در موکب‌های ورودی شهر مشهد انجام و برنامه‌ریزی لازم برای ارائه این خدمت انجام شد. در همین راستا، برای اسکان و پذیرایی از 15 هزار زائر در مکان‌های مردمی در اختیار آستان قدس ظرفیت ایجاد شد و توانستیم  با رعایت کامل دستورالعمل‎های بهداشتی میزبان این عزیزان باشیم.

بالغ بر 3.5 میلیون پذیرایی در موکب‌های اطراف حرم مطهر

وی درباره پذیرایی از زائران در موکب‌های اطراف حرم مطهر هم گزارشی ارائه و اظهار کرد: از جمله خدمات مورد نیاز زائران در این ایام، پذیرایی و تأمین وعده‌های غذایی بود که این کار در موکب‌های برپا شده در اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفت و حدود 3.5 میلیون وعده پذیرایی بین زائران توزیع شد.

به گفته رئیسیان‌زاده، در این حوزه موکب‌دارانی از سراسر کشور و همچنین تعدادی از موکب‌داران عراقی، توفیق خدمت‌رسانی به زائران را داشتند و در ارائه این خدمت با آستان قدس رضوی همکاری کردند.

وی ادامه داد: خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر، محدود به پذیرایی نبود و در این مدت همه خدمات مورد نیاز دیگر از جمله خدمات فرهنگی و معنوی نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده بود.

از دیگر خدمات بنیاد کرامت در این ایام، طبخ روزانه 20 هزار پرس غذا در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) و توزیع بین موکب‌های سطح شهر مشهد بود. همچنین 15 موکب اسکان زائران پیاده به همت بنیاد کرامت رضوی و جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده برپا شد و میزبان زائران دهه آخر صفر بود.

8 هزار جای خواب در 6 موکب بین راهی

رئیسیان‌زاده به خدمات ارائه شده در حوزه اسکان زائران هم اشاره و اظهار کرد: برای این منظور، 6 موکب با امکانات کامل در مسیر حرکت زائرین به سمت شهر مشهد و با ظرفیت 8 هزار جای خواب پیش بینی شده بود که در همه آن‌ها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی مد نظر قرار داشت.

3 هزار فضای استراحت شبانه در فضای شهری

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه که اکثر زائران پیاده از طبقه کم برخوردار بوده و امکان اسکان در هتل‌ها و مهمان‌سراهای شهر مشهد را ندارند، بنیاد کرامت رضوی در سه روز پایانی ماه صفر، ظرفیت استراحت شبانه در فضای شهری برای 3 هزار نفر، همراه پذیرایی و امکانات رفاهی را آماده کردند.

همراهی مجاوران با پویش «همه خادم‌الرضاییم»

وی تصریح کرد: در کنار آستان قدس رضوی، تشکل‌های مردمی نیز به عنوان بازوی کمکی این مجموعه و برای پیوستن به پویش «همه خادم الرضاییم» در خدمت زائران پیاده امام پای کار آمدند و اتفاقات بسیار خوبی را رقم زدند.

به گفته رئیسیان زاده، آستان قدس تلاش کرد در این دهه، با اقداماتی همچون تدارک اقلام غذایی و میان وعده، از حرکت‌های خودجوش مردمی در میزبانی از زائران پیاده پشتیبانی‌های کند تا مجاوران نیز در میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) نقش آفرینی بیشتر داشته باشند.

استراحت شبانه 59 هزار زائر در رواق‌های حرم

اما اسکان شبانه زائران در رواق‌های حرم مطهر نیز یکی از خدمات شاخص آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر بود.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در این باره گفت: با دستور تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گرفته شد برای میزبانی شایسته از زائران حضرت رضا(ع)، از ظرفیت رواق‌های حرم مطهر برای اسکان تعدادی از زائران که فاقد محل اسکان هستند استفاده شود که در این راستا حدود 59 هزار زائر از ساعت 22 تا اذان صبح در رواق‌ها استقرار یافتند.

اولویت داشتن رفاه حال زائران

محمد توکلی با بی‎سابقه خواندن فضای تخصیص داده شده به محل خواب زائرین در حرم رضوی در طول ایام دهه آخر صفر، گفت: در این ایام، حتی رواق‎هایی مانند رواق امام خمینی(ره) و رواق حضرت زهرا(س) نیز به محل استراحت زائران اختصاص داده شد و مهیا کردن همه خدمات رفاهی و خدماتی  زائران در اولویت قرار گرفت.

بالاترین سطح مراقبت‌های بهداشتی و رفاهی

او درباره نظارت کامل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این رواق‌ها هم تصریح کرد: برای این منظور، فرش‌ها به صورت شطرنجی، یعنی یکی در میان با فاصله از هم پهن ‌شد و از هر فرش نیز فقط دو نفر اجازه استفاده داشتند تا فاصله اجتماعی کاملاً رعایت شود.

همچنین علاوه بر تامین پتو به میزان کافی، خادمان واحد خدمات امانتداری حرم نیز در رواق‌ها مستقر شدند تا زائران با تحویل دادن لوازم شخصی خود، آسوده خاطر استراحت کنند. علاوه بر آن برای آسایش کامل زائرین زمان استراحت، به دستور تولیت آستان قدس سیستم‌های گرمایشی حرم مطهر حضرت رضا(ع) خارج از زمان و قاعده مقرر خود، راه‌اندازی‎ شد تا از فضای گرم رواق استفاده کنند.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دستورالعمل های بهداشتی بنیاد کرامت رضوی اسکان و پذیرایی آستان قدس رضوی استراحت شبانه حرم مطهر رضوی زائران پیاده رواق های حرم دهه آخر صفر رواق ها حضرت رضا ع هزار زائر شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران

به گزارش قدس خراسان، شاید برای خیلی‌ها اینکه بدانند از مجموع زائران و مسافرانی که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود در طول سال انتخاب می‌کنند بیشترین زائران از کدام مناطق هستند یا اینکه کدام مناطق مشهد برای زائران و مسافران بیشترین جذابیت را دارند و مواردی از این دست جذابیت داشته باشد.

در پژوهشی که جمعی از کارشناسان و استادان جهاد دانشگاهی مشهد با کمک دانشجویان و علاقه‌مندان معمولاً در دوره‌های مختلف انجام می‌دهند می‌توان پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را یافت. با وجود این البته فرصتی برای مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه مدیریت اجرایی و شهری به وجود می‌آید تا از این پژوهش و آمارهای آن برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای ماه‌ها و سال‌های بعد استفاده کنند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد درباره پژوهش‌هایی که با موضوع سفر زائران و مسافران به مشهد توسط این مرکز انجام می‌شود، می‌گوید: این اتفاق با ارائه پرسش‌نامه‌هایی که معمولاً به صورت مستقیم برای جامعه هدف در نظر گرفته می‌شود ساماندهی می‌شود و به این لحاظ که زائر و مسافر مستقیم نظراتش را عنوان می‌کند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد به واقعیات نزدیک‌تر است.

مریم رسول‌زاده در خصوص اینکه بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند از کدام مناطق و استان‌های کشور هستند، می‌گوید: آخرین آمارها و پژوهش‌های پژوهشکده مربوط به سفرهای نوروزی است، با وجود این با بررسی‌هایی که به تناوب انجام شده است تا حدود زیادی در سایر فصول سال نیز همین آمارها با اندک تغییراتی ثبت می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی هستند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد در مورد جاذبه‌های مورد نظر زائران و مسافران نیز بیان می‌کند: بیشترین جاذبه‌هایی که برای زائران و مسافران وجود دارد به ترتیب حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) و بهره بردن از فیض زیارت است، سپس مجموعه‌های آبی، طرقبه شاندیز، پارک کوهسنگی، آرامگاه فردوسی و زیارت امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در رده‌های بعدی قرار دارند.

رسول‌زاده از حضور در بازارهایی همچون بازارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از جمله بازار رضا، بازار میدان ۱۷شهریور، بازار فردوسی، مجموعه بازارهای الماس شرق و سپاد و همچنین بازار مرکزی مشهد به عنوان مقاصد خرید زائران و مسافران یاد می‌کند و می‌گوید: از هزینه‌های سفر زائران و مسافران به مشهد چیزی در حدود ۲۵ درصد آن سهم خرید سوغات است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  •  تقویت زیرساخت‌های مرز بین المللی خسروی در دستور کار استانداری
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم