Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:43:21 GMT

تا سال ۲۰۵۰ تنها ۴۰ درصد هدف کربن صفر تحقق می یابد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۷۴۶۱۰

تا سال ۲۰۵۰ تنها ۴۰ درصد هدف کربن صفر تحقق می یابد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، آژانس بین المللی انرژی می گوید چهار تریلیون دلار سرمایه گذاری برای رسیدن به هدف کربن خنثی (انتشار صفر دی‌اکسید کربن) نیاز است.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که برنامه های کنونی برای کاهش انتشار جهانی کربن، ۶۰ درصد از هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ عقب خواهد بود و از رهبران جهان خواست تا از "کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱" موسوم به "کاپ ۲۶" برای ارسال "چراغ سبزی عاری از اشتباه" با سیاست های مشخص استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد بین المللی در چشم انداز سالانه خود در زمینه انرژی که امسال به عنوان "راهنمای" رهبران جهان در اجلاس گلاسکو (اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی که قرار است از ۳۱ اکتبر در اسکاتلند برگزار شود) طراحی شده، پیش بینی کرده است که در صورت پایبندی کشورها به تعهدات اقلیمی، انتشار کربن تا اواسط قرن (۲۰۵۰) تنها ۴۰ درصد کاهش می یابد.

این سازمان می گوید شکاف میان برنامه های کنونی و تغییر لازم برای رسیدن به هدف کربن خنثی زیاد است و تنها تا یک دهه آینده تا چهار تریلیون دلار (۲.۹۴ تریلیون پوند) سرمایه گذاری نیاز است تا این شکاف برطرف شود.

«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در این خصوص به گاردین گفت: «اقتصادهای بزرگ در حال رهایی از کووید-۱۹ فرصت را برای تقویت سرمایه گذاری در بخش انرژی پاک از دست می دهند».

وی با اشاره به بخش هایی از گزارش این آژانس که نشان می دهد استفاده از زغال سنگ به شدت در حال افزایش است، آن را مسبب دومین افزایش بزرگ در انتشار دی اکسید کربن در تاریخ دانست.

بیرول به ویژه از کشورهای توسعه یافته خواست تعهدات سختگیرانه تری در زمینه کاهش انتشار کربن داشته باشند و در عین حال تاکید کرد: «چنین چیزی امکان ندارد مگر آنکه رهبران کشورهای ثروتمند در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی پیش رو در گلاسکو با اعمال فشار بر سرمایه گذاران خصوصی گام هایی را برای بازکردن جریان پول به سمت اقتصادهای نوظهور بردارند».

آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که ۷۰ درصد از سرمایه  چهار تریلیون دلاری مورد نیاز برای رسیدن به کربن خنثی باید به بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه سرازیر شود.

هشدارهای آژانس بین المللی انرژی در حالی مطرح می شود که انگلیس و اروپا با قیمت بسیار بالای سوخت مواجه هستند که علاوه بر بالا بردن هزینه ها در زمستان برای مصرف کنندگان، منجر به تعطیلی کارخانه ها و افزایش فشار بر تامین زنجیره غذا می شود.  

آژانس بین المللی انرژی همچنین به فرصتهای بالقوه اقتصادی کربن صفر اشاره کرد و گفت: تعهدات کنونی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ۱۳ میلیون شغل ایجاد می کند و افزایش اقدامات برای رسیدن به هدف این رقم را دو برابر می کند.

کارشناسان بر این باور هستند سرمایه گذاری مورد نیاز باعث ایجاد بازار توربین های بادی، صفحات خورشیدی، باتری های لیتیوم یونی، الکترولیزرها و پیل های سوختی با بیش از ۱ تریلیون دلار در سال می شود که قابل مقایسه با بازار نفت کنونی است.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا آژانس بین‌المللی انرژی دی اکسید کربن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا آژانس بین المللی انرژی دی اکسید کربن تغییرات آب و هوا آژانس بین المللی انرژی دی اکسید کربن آژانس بین المللی انرژی برای رسیدن سرمایه گذاری تغییرات آب کربن خنثی هدف کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۴۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای ساخت الماس کشف کردند که در چهارچوب آن، ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشاری عظیم تولید کند.

البته برای این کار، هنوز به یک دمای بالای ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد نیاز است تا یک قطعه الماس در ۱۵۰ دقیقه تشکیل شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس نیاز است.

تیم سازنده این الماس جدید، پژوهشگران موسسه علوم پایه در کره جنوبی هستند که امیدوارند با این شیوه بتوانند انقلابی در تولید الماس‌های مصنوعی ایجاد کنند.

تکنیک حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس کاملاً جدید نیست و جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیندی مشابه را با استفاده از سولفید آهن مذاب به جهان معرفی کرد؛ اما برای این کار نیز نیاز به ایجاد فشاری معادل ۵-۶ گیگا پاسکال و یک «دانه» الماس است تا کربن به آن بچسبد.

پژوهشگران این تیم در مقاله‌ای درباره روش جدید نوشتند: «ما روشی برای تولید الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط، با استفاده از آلیاژ فلزهای مایع کشف کردیم.»

آنها در این روش از مخلوط دقیقی از فلزات مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون استفاده کردند و یک سیستم خلاء در داخل یک محفظه گرافیتی ساختند تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گرفت، به سرعت گرم و سپس خنک کنند.

این کار باعث شد تا اتم‌های کربن متان در سراسر فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند.

تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از کریستال‌های الماس از فلز مایع جدا و نمایان شدند و پس از گذشت مدت دو ساعت و نیم نیز یک لایه پیوسته الماس شکل گرفت.

تحقیقات درباره این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است؛ با این وجود اعضای تیم تحقیق معتقدند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان به کمک آن، فلزات مایع دیگری را برای رسیدن به نتیجه مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

بیشتر بخوانید:

تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!

شیوه‌ای که در حال حاضر برای تولید اکثر الماس‌های مصنوعی استفاده می‌شود، چندین روز طول می‌کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد.

اگر این تکنیک بتواند همچنان توسعه یابد، فرایند ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

کد خبر 847565 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی کره جنوبی تکنولوژی (فناوری) جواهرات و زیورآلات

دیگر خبرها

  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا