Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر اژدری روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ضرورت تغییر نگرش جامعه در مواجهه با بیماران با اختلالات روان خبر داد و گفت: انگ به این بیماران موجب مراجعه نکردن سریع به مراکز درمانی می‌شود.

او افزود: بیماری‌های اعصاب و روان از جمله بیماری‌هایی هستند که نسبت به آن‌ها انگ یا برچسب مشاهده می‌شودکه باعث احساس تفاوت فرد از دیگران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر اژدری گفت: انگ یک معضل جهانی و مربوط به تمام فرهنگ‌ها است که تاثیر زیانباری بر تمام حوزه‌های زندگی دارد و در واقع یک پدیده اجتماعی قدرتمند و فراگیر و پایدار است که جمعیت‌های آسیب پذیر را درگیر می‌کند و موجب می‌شود که بیماران با اختلالات روان با تبعیض، از دست دادن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، تشدید بیماری، سوء مصرف مواد و عدم مصرف دارو و پیگیری درمان و در نهایت نابسامانی خانوادگی مواجه شوند.

او افزود:انگ زدن از طرفی موجب محدود شدن یا از دست رفتن فرصت‌ها و منابع برای گروه‌های برچسب خورده شده و سایر افراد جامعه نسبت به این گروه‌ها واکنش همراه با ترس و طرد و تبعیض از خود نشان می‌دهند.

دکتر اژدری گفت: ترس از انگ در بیماران با اختلالات روان که می‌تواند بدلایلی مثل ظاهر فیزیکی نامناسب، عدم مهارت‌های اجتماعی و ... باشد، نقش مهمی در عدم دسترسی و بهره گیری از خدمات بهداشت روان دارد بدین صورت که باعث می‌شود این افراد کمتر تمایل به حضور در جامعه و دریافت خدمات را داشته باشد.

او افزود: تخمین زده شده که بیش از نیمی از بیماران با اختلالات روان احساس شرمندگی از این بیماری دارند که در جوامع کوچکتر و در جنس مونث شدیدتر می‌باشد که می‌توان دلایلی مانند مرد سالاری در جامعه یا نگرانی در مورد ازدواج برای بانوان را بعنوان علل آن در نظر گرفت.

اژدری گفت: از مشکلات دیگر انگ، عدم اطلاع در مورد امکان مراجعه و درمان به مراکز مربوطه در افرادی که به علل مختلف مثل اضطراب و استرس دچار اختلال عملکرد فردی و اجتماعی می‌شوند، می‌باشد و حتی افرادیکه از این مراکز اطلاع دارند با نگرانی از عدم شناسایی درمحل زندگی به مراکز دورتر و حتی شهر‌ها همجوار مراجعه می‌نمایند، که این خود باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر می شود.

لزوم راه حل‌های مقابله با انگ بیماری روانی

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با توجه به موارد فوق لزوم راه حل‌های مقابله با انگ بیماری روانی احساس می‌شود و باید مشخص شود که بیماری‌های روانی مانند بیماری‌های جسمانی قابل کنترل و حتی درمان هستند.

او با اشاره به اینکه حمایت‌های فردی و اجتماعی از این بیماران نکته بسیار مهم در حل این موضوع می‌باشد، افزود: برگزاری پویش‌های اطلاع رسانی و تغییر نگرش در مورد مشکلات سلامت روان و نحوه برخورد خانواده‌ها و اجتماع با این بیماران، افزایش اطلاع رسانی در مورد مراکز خدمات سلامت روان به جامعه از دیگر اقدامات برای این مهم است.

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: نکته دیگر قابل ذکر افزایش آگاهی و دانش جامعه و تغییر باور‌ها در مورد مداخلات شخصی افراد ناآگاه و یا شیاد یا خود درمانی می‌باشد، در واقع عدم بهبود سلامت روان در جامعه منجر به عدم شناسایی علائم، تاخیر در دریافت، حمایت و خدمات درمانی، جلوگیری از پذیرش و یا ایجاد اختلال در فرایند درمان می شود.
انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی بابل بیماران روانی اختلالات روانی بیماران با اختلالات روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی شهرداری ها افزود: جامعه مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی دارد که شهرداری باید بستر و زیرساخت های زیست مومنانه را تامین کند.

یعقوب هوشیار امروز، شنبه هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها، گفت: طبق منشور نهج البلاغه که امیرالمومنین(ع) برای تمام بشریت و به ویژه شیعیان فرموده این است که ما نباید از توجه به امورات جزئی مردم غافل شویم و این امر با شوراهای کاخ‌نشین و فاصله با مردم فرودست امکان پذیر نیست.

وی به عدم تصدی گری دولت در امور شورا ها تاکید کرد ‌و گفت: طبق فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) باید سیاست بالادستی دولت که امکان مدیریت و اداره توسط شوراهای اسلامی دارند، به این ارگان تخفیف و تفویض شود و کار های اجرایی دولت نیز کاهش یابد.

هوشیار تصریح کرد: عملکرد شوراها قابل دفاع بوده و تقاضا داریم مرجعیت شوراها در امور شهری باشد که تمام دستگاه و ارگان‌های حکومتی شوراها را در راس امور شهری بدانند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد