Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@23:00:47 GMT

اتهام عربستان به ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۹۵۸۷

اتهام عربستان به ایران

فرارو- عربستان سعودی با وجود اینکه در حال مذاکره با ایران برای بهبود روابط است اما همچنان به فضاسازی سیاسی علیه ایران ادامه می‌دهد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی روز جمعه مدعی شد که ایران در حال سرعت بخشیدن به فعالیت‌های هسته‌ای خود است، و منطقه را به جای خیلی خطرناکی می‌کشاند.

فیصل بن فرحان در نشست خبری خود در واشنگتن  این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او گفت که مذاکرات اخیر میان عربستان سعودی و ایران «صمیمانه» بوده، اما پیشرفت چشمگیری به دست نیامده‌ است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم در نشست خبری مشترک خود با شاهزاده بن فرحان پس از دیدارشان گفت که آمریکا متعهد به دفاع از امنیت عربستان سعودی است.

بلینکن با تاکید دوباره بر تعهد آمریکا به کمک به عربستان در دفاع از خاک خود، حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران را محکوم کرد.

مذاکرات ایران و عربستان در ماه‌های اخیر با میانجیگری بغداد در جریان است. هفته گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفته بود مذاکرات میان تهران و ریاض در مسیر درست پیش می‌رود و تاکنون نتایجی حاصل شده که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

امیرعبداللهیان در یک نشست خبری در بیروت گفت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای حل و فصل اختلافات خود نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستند.

چند روز پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که تهران و ریاض به حصول توافق جهت کاهش تنش‌ها نزدیک شده‌اند.

ایران و عربستان سعودی تاکنون چهار دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند. آخرین دور مذاکرات در تاریخ ۲۱ سپتامبر برگزار شده و دور آتی مذاکرات نیز به زودی برگزار خواهد شد.

بحث اصلی در مذاکرات ایران و عربستان موضوع یمن است. 

پس از آن بلومبرگ گزارش داد «دو شخص مطلع از مذاکرات تهران و ریاض به این خبرگزاری گفته‌اند که ایران از عربستان سعودی خواسته است تا کنسولگری‌ها را بازگشایی کنند و روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.»

وضعیت مبهم مذاکرات وین

عربستان در حالی ایران را متهم به ایجاد وضعیت خطرناک در منطقه کرده است که آغاز مذاکرات وین نیز در ابهام قرار دارد. 

روز پنج شنبه انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپات برای گفت و گو با علی باقری معاون وزیر خارجه ایران به تهران سفر کرد. این سفر برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین انجام شد اما به نتیجه مشخصی نرسید. 

پس از این سفر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که باقری و مورا توافق کرده اند که مذاکرات خود را در بروکسل ادامه دهند. 

براساس گزارش منابع غربی، ایران به مقام‌های اروپایی گفته است برای بازگشت به مذاکرات وین آمادگی ندارد، اما می‌خواهد درباره متنی که قرار است در دستور کار مذاکرات هسته‌ای باشد، در بروکسل مذاکره کند.

در همین حال جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به واشنگتن  گفت مذاکرات در بروکسل را چندان ضروری نمی‌بیند و ایران برای آماده شدن جهت مذاکرات وین وقت کافی داشته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عربستان ایران ایران و عربستان عربستان سعودی مذاکرات وین وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است که به برخی از جاده‌ها و خانه‌ها و خودروها در مسیر خود خسارت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: جاری شدن سیلاب در شهر مدینه عربستان

این در حالی است که اخیراً عربستان سعودی شاهد باران‌های سیل‌آسا بود به‌طوری که تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی آن مسدود شد و خودروهای بی‌شماری در سیلاب‌های شدید و بی‌سابقه آسیب دید که این موضوع خشم مردم عربستان را از عملکرد ضعیف مقامات سعودی برانگیخت.

عربستان سعودی هر از چند گاهی شاهد حوادث مشابهی است که گاهی منجر به تلفات جانی و خسارات مالی سنگین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229167 برچسب‌ها سیل

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟