Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی موفق شده‌اند جنبه جدیدی از نقش سلول‌های ایمنی را در محافظت از مغز در برابر آلزایمر کشف کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس‌ نیوز، پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا"(UVA SoM) از نقش حیاتی اما ناشناخته سلول‌های ایمنی رونمایی کرده‌اند که از مغز در برابر بیماری و آسیب محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلول‌های موسوم به "میکروگلیا"(Microglia)، جریان خون را نیز تنظیم می‌کنند و در حفظ رگ‌های خونی مهم مغز نقش دارند.

یافته‌های این پژوهش علاوه بر آشکارسازی جنبه جدیدی از بیولوژی انسان، ممکن است در زمینه بررسی کاهش شناخت، زوال عقل و سکته نیز مهم باشند.

"اوکپانگ ایو"(Ukpong Eyo)، پژوهشگر بخش علوم اعصاب دانشگاه ویرجینیا و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: عملکرد دقیق رگ‌های خونی، نقش مهمی در تامین نیاز شدید مغز به انرژی دارد و برای عملکرد طبیعی مغز بسیار مهم است. یافته‌های این پژوهش، نقش‌ ناشناخته‌ این سلول‌ها را در حفظ خون‌رسانی به مغز نشان می‌دهند و فرصت‌های جدیدی را برای مداخله در شرایطی که خون‌رسانی به مغز مختل می شود، ارائه می‌کنند.

نقش میکروگلیا

دانشمندان می‌دانستند که میکروگلیا، نقش‌های مهمی را در مغز بر عهده دارد. به عنوان نمونه، این سلول‌ها از سد خونی مغز که به محافظت از این اندام در برابر میکروب‌های مضر موجود در جریان خون می‌پردازد، محافظت می‌کنند. همچنین، میکروگلیاها تشکیل شبکه پیچیده عروق خونی مغز را طی روند رشد، ساده‌تر می‌کنند. این سلول‌ها، نقش مهمی در بسیاری از بیماری‌ها بر عهده دارند. برای مثال، پژوهش‌های اخیر در مورد بیماری آلزایمر نشان می‌دهند که از دست دادن این سلول‌های ایمنی می‌تواند به تجمع پلاک‌های مضر در مغز منجر شود.

با وجود این، دانشمندان مطمئن نبودند که میکروگلیا چه نقشی در حفظ رگ‌های خونی یک مغز طبیعی و سالم بر عهده دارد. پژوهش‌ جدید ایو و همکارانش نشان می‌دهد که این سلول‌ها از اعضای اصلی گروه پشتیبانی هستند که از رگ‌های خونی مراقبت می‌کنند و حتی به تنظیم جریان خون می‌پردازند.

پژوهشگران در این پروژه، میکروگلیای مرتبط با مویرگ‌های مغز را شناسایی کردند و دریافتند که سلول‌های ایمنی در آنجا چه می‌کنند و آنچه را که به کنترل این تعاملات می‌پردازد، مشخص کردند. یکی از وظایف مهم این سلول‌ها، کمک کردن به تنظیم قطر مویرگ‌ها و احتمالا محدود کردن یا افزایش جریان خون در صورت نیاز است.

ایو گفت: پژوهشگران بیش از دو دهه، این سلول‌ها را در مغز زنده مورد بررسی قرار داده‌اند اما این نخستین بار است که ما توانسته‌ایم از مکانیسم‌های تعامل میکروگلیا و رگ‌های خونی، ایده بگیریم.

پژوهشگران باور دارند که یافته‌های جدید آنها می‌تواند پیامدهای قابل توجهی را برای بیماری‌هایی به همراه داشته باشد که رگ‌های کوچک مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تصور می‌شود که این شرایط در سکته، آلزایمر، از دست دادن تعادل، زوال روانی و سایر مشکلات جدی سلامتی نقش دارد.

ایو ادامه داد: ما در حال حاضر، در حال گسترش این پژوهش در زمینه بیماری آلزایمر در جوندگان هستیم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا این پدیده جدید در موش‌های بیمار تغییر کرده است و آیا می‌توانیم مکانیسم‌هایی را که کشف کرده‌ایم، برای بهبود نقایص شناخته شده در جریان خون این موش‌ها هدف قرار دهیم یا خیر. ما امیدواریم که یافته‌های به دست آمده در آزمایشگاه، به درمان‌های جدیدی در مراکز درمانی تبدیل شوند و به بهبود نتایج برای بیماران کمک کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سلول های ایمنی سلول ها رگ های خونی جریان خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنر‌های تجسمی به نمایش درآمده است.

وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز  که در فاصله سال‌های ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو  «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ می‌زیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.

همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در  لندن- انگلستان خریداری شده است.

از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز می‌توان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نام‌های «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.

علاوه بر تابلو‌های نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گنجینه هنر‌های تجسمی موزه رضوی  که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد،  اکنون یکی از موزه‌های هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • سامانه بارشی جدیدی در راه کشور | رگبار بهاری در این استان ها | چه زمانی هوا گرم تر می شود؟
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • (ویدئو) خنده‌های زیرپوستی عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر