Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغذیه بیماران مبتلا به کرونا، پاندمی نفس‌گیری که بیش از یک سال‌ و نیم است هر روز قوی‌تر از دیروز قربانی می‌گیرد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و پس از درمان داروییِ به موقع، تغذیه دومین مرتبه اهمیت را برای نگهداری و مراقبت از این بیماران دارا است.

دکتر مبینا آقاجانی، پژوهشگر مرکز تحقیقات گوارش و کبد و مرکز بیماری های عصبی عضلانی بیمارستان فیروزگر(دانشگاه ایران ) گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که بیماری های زمینه ای مثل دیابت، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی دارند؛ همچنین کسانی که سوء تغذیه دارند و تغذیه صحیح و سالمی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.


ضرورت مصرف انواع میوه و سبزیجات

این متخصص تغذیه و فیزیولوژی ورزشی تاکید کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا ما باید حتما در برنامه غذایی خود، میوه جات و سبزیجات مختلف را بگنجانیم که آنتی اکسیدان های مختلف به بدن ما برسد و ایمنی بدن ما افزایش پیدا کند  تا اگر در مواجهه با ویروس کرونا قرار گرفتیم، یا مبتلا نشویم؛ یا این که ویروس را به صورت ضعیف بگیریم؛ یعنی بدن ما انقدر ایمنی قوی ای داشته باشد که بتواند در مقابل بیماری از ما به طور مناسب و ویژه دفاع کند.

وی افزود: استفاده کردن روزانه منابع ویتامین C بسیار مهم و کمک کننده است. سبزیجات و سالا همراه با غذا و همچنین میوه هایی مثل مرکبات، کیوی، آلو، توت فرنگی، گیلاس و ... منابع بسیار خوبی از ویتامین C هستند و مصرف روزانه آن ها کمک می کند تا احتمال ابتلای به کرونا کم شود.

آقاجانی همچنین منابع حاوی ویتامین  Aرا در پیشگیری از ابتلا به کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن، اثرگذار برشمرد و گفت: با مصرف 3 واحد از گروه سبزیجات یا دو واحد از گروه میوه جات در روز، میزان لازم از ویتامین  Aنیزتامین می شود؛ پس لازم است که حتما  هر روز سبزی و سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه در برنامه غذایی استفاده شود. در سبزیجات نیز هویج و کدو حلوایی دارای ویتامین  Aو خیلی کمک کننده هستند.


ممنوعیت مصرف فست فود و سوسیس کالباس

این پژوهشگر مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان فیروزگر ادامه داد: مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مصرف سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، فست فود، غذاهای خیلی چرب یا خیلی شور و غذاهای بسیار شیرین را باید از برنامه غذایی خود حذف کنند چون مصرف مواد غذایی بسیار چرب، شور یا شیرین، باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. که خود التهاب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و ریسک ابتلا به عفونت کرونا را در بدن افزایش می دهد.


ضرورت دریافت ریز مغذی ها

آقاجانی همچنین افزود: ما باید از دریافت ریزمغذی ها و پروتئین نیز ، اطمینان حاصل کنیم. اگر کسی کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن داشته باشد، سیستم ایمنی وی ضعیف تر عمل می کند. مکمل دیگری که در افراد کرونایی خیلی تاثیر گذار و مثبت است، مصرف روزانه ویتامین Dبا دوز 1000است.  آسیب کمبود ویتامین D نیز در ابتلا به بیماری کرونا ثابت شده است.

افرادی که کمبود ویتامین Dدارند ، نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند. از این رو داشتن یک برنامه غذایی کامل، متنوع و متعادل نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کند.


*اگر به کرونا مبتلا شدیم، چه کار کنیم؟

این متخصص تغذیه و فیزیولوژی ورزشی همچنین اظهار داشت:  تغذیه در افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، نقش خیلی اساسی در مبارزه با بیماری و کوتاه کردن طول دوره نقاهت دارد و مانع از بین رفتن پروتئین های بدن  می شود.


• ضرورت مصرف دوبرابری پروتئین در مبتلایان به کرونا

وی گفت: کسانی که مبتلا به بیماری کرونا می شوند، نسبت به  افراد عادی، دو برابر باید پروتئین مصرف کنند. در واقع میزان مصرف پروتئین در افراد عادی 8/0گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است؛ اما در افرادی که  مبتلا به کرونا می شوند، میزان آن 5/1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می شود و به همین سبب است که بسیاری از مبتلایان به بیماری کرونا که نیاز به مصرف مواد پروتئینی آن ها تامین نشده است، پس از بهبودی، عضلاتشان تحلیل می رود.

آقاجانی ادامه داد: متاسفانه بی اشتهایی ناشی از تب، تهوع و بیرون روی، که در افراد کرونایی به وجود می آید،  سبب می گردد که اغلب آنها نتوانند پروتئین کافی دریافت کنند.


• پروتئین جایگزین برای مبتلایان بی اشتها

آقاجانی ابراز داشت: به این افراد حتما مصرف مکمل ها توصیه می شود. مکمل های پروتئینی مثل پودرهای پروتئینی که  وزارت بهداشت آنها را تایید کرده است و در بیماران مختلف برای تامین پروتئین بدن استفاده می شود. مثل پودر «پیور پروتئین» یا پودرهای« اینترامیل.»

به گفته این پژوهشگر، این پودرها شبیه شیرخشک هستند و با آب ترکیب می شود. پیمانه مورد نیاز هر شخص نیز بر حسب جدولی بر روی آن موجود است. وی ادامه داد: پیور پروتئین ها را به صورت ساشه‌ای هم می توان از داروخانه تهیه کرد و در طول شبانه روز دوبار و هر بار دو ساشه از این پودر را( البته با تجویز پزشک) استفاده کرد. به این روش پروتئین مورد نیاز بدن تا حدی تامین می گردد.


• باید و نبایدهای دوران ابتلا به کرونا

این متخصص تغذیه و فیزیولوژی ورزشی همچنین افزود: شیر نیز در دوره ابتلا به کرونا توصیه نمی شود؛ چون شیر با داروهایی که در دوران ابتلا به کرونا استفاده می شود، تداخل دارویی می دهد و جذب دارو را دچار مشکل می کند.
علاوه بر آن کسانی که در دوران کرونا خلط در گلو دارند، اصلا نباید از شیر استفاده کنند؛ چون شیر باعث غلیظ شدن مخاط می شود و سرفه های خلط دار آن ها را تشدید می کند. بسیاری از مردم با نوشیدن شیر داغ صبحگاهی در دوران کرونا سعی در بهبودی وضعیت خود دارند؛ در حالیکه وضعیت مخاط آن ها بدتر می شود.

آقاجانی با بیان این نکته که اگر فرد کرونایی دچار سرفه و خلط است، مصرف مکمل ان استیل سیستئین توصیه می شود، اظهار داشت: این مکمل که به صورت قرص های جوشان 1000 میلی گرم وجود دارد و دوبار در روز قابل استفاده است، سیستم آنتی اکسیدانی بدن را با تحریک گلوتاتیون افزایش می دهد و خلط آور است. به منظور تخلیه خلط، بین یک تا دو هفته می توان از این مکمل استفاده کرد.

وی در پایان با تاکید بر استفاده از مایعات فراوان، گفت: در این دوره همچنین توصیه می شود از مغز دانه های خام و بی نمک مانند گردو، بادام، فندق، پسته و ... استفاده شود و بهتر است که این مغزدانه ها با پوست چوبی تهیه و تازه استفاده شوند که امگا 3 موجود در آن ها اکسید نشده باشد. / ایران‌آنلاین 

مواد غذایی ضد کرونا میوه‌ها و سبزی‌های ضد کرونا رژیم غذایی بهبودیافتگان کرونا چه باشد؟ باید و نباید‌های تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا نسخه غذایی وزارت بهداشت برای مبتلایان به کرونا بهبودیافتگان کرونا این نکات تغذیه ای را رعایت کنند بهبودیافتگان کرونا باید یکسال مشاوره تغذیه‌ای بگیرند بهبودیافتگان کرونا امگا۳ بخورند/ نقص عملکرد کبد را جدی بگیرید   آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید  

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بهبودیافتگان کرونا ابتلا به کرونا بیماری کرونا برنامه غذایی سیستم ایمنی ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر دهقانی از اختلال کم کاری تیروئید یا تیروئید پرکار به عنوان یکی از بیماری‌های شایع غدد نام برد و افزود: بیماری کم کاری تیروئید در نتیجه‌ی کاهش تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی حاصل می‌شود و عموماً زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال، در معرض ابتلا به آن هستند.

این متخصص داخلی در خصوص نحوه درمان بیماری کم کاری تیروئید نیز گفت: درمان این بیماری تقریبا ساده بوده و مصرف قرص‌های حاوی هورمون تیروئید می‌تواند، هورمون‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند که در اکثر موارد برای بیماران قرص لوتیروکسین تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو روزانه یک بار مصرف می‌شود که برای تأثیرگذاری بیشتر باید به صورت ناشتا و یک ساعت قبل از مصرف صبحانه مصرف شود. همچنین مصرف همزمان برخی دارو‌ها مانند پنتوپرازول، قرص آهن، کلسیم و... می‌تواند در میزان تأثیرگذاری قرص لووتیروکسین سدیم اثر منفی داشته باشد، لذا توصیه می‌شود، با فاصله حدود یک ساعت با دارو‌های ذکر شده، قرص کم کاری تیروئید مصرف شود.

دکتر دهقانی خاطر نشان کرد: بیمار ممکن است ظرف ۱ تا ۲ هفته پس از شروع درمان، پاسخ اندکی را احساس کند، اما پاسخ کامل به درمان با هورمون تیروئید اغلب تأخیر دارد و ممکن است چندین هفته طول بکشد. ضمن اینکه اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، لازم است مصرف دارو را برای باقی عمر ادامه دهند، اما گاهی تعدیل و یا افزایش دوز مصرفی تحت نظر پزشک متخصص اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید