Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در وزارت ارشاد، حفظ و صیانت از زبان فارسی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای محمد مهدی اسماعیلی در جلسه شورای پاسداشت زبان فارسی که صبح امروز با حضور اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با نقد و بررسی عملکرد و راهکار‌های حفظ زبان فارسی، افزود: به حوزه طرح و برنامه مان در وزارتخانه ماموریتی دادم که به عنوان اخطاردهی در زمینه تخلف از استفاده نکردن از زبان و ادب فارسی، اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای اسماعیلی با اشاره به حساسیت‌های خود به رعایت زبان فارسی گفت: حتی در جلسات هیات دولت نیز بنده مراقب هستم تا اگر کسی کلمه‌ای غیرفارسی و بیگانه به کار برد به او تذکر دهم تا از معادل فارسی آن استفاده کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما به استفاده از زبان و خط فارسی باید همواره تعصب و غیرت داشته باشیم، زیرا یکی از مظاهر افتخار ملی زبان است و در کشور‌های بسیاری روی این مساله حساس هستند حتی در کشور‌هایی که گردشگر خارجی دارند رعایت زبان خودشان اولویت است.
آقای اسماعیلی گفت: در تلاش هستم تا در وزارتخانه، موضوع حفظ زبان فارسی را به یک ساختار قوی برسانم و یک دبیرخانه فعال در این باره شکل بگیرد. تصمیم بر این است که در این دوره تغییری محسوس باید اتفاق بیفتد و اهتمام جدی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی باید زمینه حفظ زبان فارسی را فراهم کند.
در ادامه این نشست، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم گفت: در هفته‌های اخیر بزرگداشت‌هایی مانند روز حافظ، روز شهریار و زبان و ادب فارسی داشته‌ایم که می‌توان از این روز‌ها برای افزایش منزلت زبان فارسی در جامعه استفاده کرد و بهره کافی برد؛ به این معنا که شهرداری‌ها می‌توانند با نصب تابلو‌های مختلف در سطح شهر به استفاده و بهره گیری از زبان فارسی تاکید و در حفظ و صیانت از این زبان اهتمام داشته باشند و از طریق این تابلو‌ها، روز زبان فارسی را به صورت گسترده اعلام و توجه مردم را به آن جلب کنند.
آقای غلامعلی حداد عادل افزود: وقتی در این زمینه در سطح شهر فرهنگ‌سازی شود تخلفات از سوی اصناف و استفاده نکردن از زبان فارسی هم کاهش پیدا می‌کند.
وی گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حال حاضر با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار می‌کند. زبان فارسی باید از نظر مسئولان اهمیت خود را پیدا کند و نسبت به آن غیرت داشته باشند.
آقای حداد عادل افزود: مسائل زبان فارسی دو دسته است. دسته اول که پیچیده و فنی است و نیاز به تنظیم و تدوین قانون و یا اصلاحیه قانون و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف دارد و دسته دوم که از بدیهیات است و غیرت و تعصب و عشق به ملیت را می‌طلبد. بخشی از توجه به زبان فارسی به غیرت و تعصب به زبان فارسی مرتبط است.
همچنین در ابتدای این نشست مشاور وزیر ارشاد و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: از بدو تشکیل این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات و پیگیری‌های موثری در حوزه پاسداشت زبان فارسی صورت گرفته و دستگاه‌های عضو همکاری‌های خوبی با شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی داشته‌اند.
 آقای محمود شالویی افزود: نیروی انتظامی در برخورد با متخلفان، استفاده نکردن از زبان فارسی هم همکاری‌های خوبی داشته است و باید با ظرافت قانون رعایت از زبان و خط فارسی را در جامعه و در استفاده از تابلو‌های سطح شهر‌ها نهادینه کرد.
وی به همکاری سازمان صدا و سیما در حوزه پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و ادامه داد: این سازمان هم همکاری‌های خوبی در زمینه پخش آگهی‌ها و رعایت قوانین شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی داشته است، ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی در پیش داریم. لازم است برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها همکاری بیشتری با شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در راستای حفظ و صیانت داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی افزود: در حوزه پخش آگهی از سوی سازمان صدا و سیما باید به گونه‌ای عمل شود که زبان فارسی مخدوش نشود و رعایت استفاده درست از آن صورت بگیرد. همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به مصوبات شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی توجه و اهتمام داشته باشند، زیرا مصوبات آن در حکم قانون است و باید اجرایی شود.
در این نشست اعضای حاضر گزارشی از عملکرد سازمان خود در حوزه حفظ و پاسداشت زبان فارسی ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: زبان فارسی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان و ادب فارسی زبان فارسی داشته باشند سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۶۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، امیر بهرامی هدف از این رویداد ترغیب دانش‌آموزان وشهروندان به رعایت فرهنگ ترافیک، استفاده از حمل و نقل عمومی، رعایت ایمنی در سفر‌های درون‌شهری، مشارکت سازمان‌های مرتبط و نهاد‌های مردمی و نیز توجه ویژه به عابرین پیاده، موتورسواران برشمرد.

او تصریح کرد: راهبرد افزایش ایمنی در حمل و نقل و کاهش تصادفات نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی و البته همراهی شهروندان است و در همین راستا اهتمام تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله، آموزش و پرورش، پلیس راهور، سازمان تبلیغات، صداوسیما، مسؤولان اجرایی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها و حتی رسانه‌ها را می‌طلبد.

سرپرست سازمان مدیریت ومهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری همدان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان یکی از افراد اصلی هدف در آموزش‌های ایمنی ترافیکی هستند، گفت: این طرح تا اواخر خرداد ماه امسال نیز در پارک ترافیک شهرداری ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش