Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@03:05:31 GMT

شفافیت و آغاز یک راه طولانی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۸۲۷

شفافیت و آغاز یک راه طولانی

یکشنبه شب مجلس شورای اسلامی شاهد یک اتفاق ویژه بود؛ وعده اخیر رئیس مجلس عملی شد و نخستین جلسه کمیسیون ویژه طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به صورت زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد. شفافیت یکی از وعده‌های قاطبه نمایندگان مجلس یازدهم در ایام انتخابات بود و در طول ۱۶ماهی که از مجلس گذشته همواره از سوی بدنه اجتماعی هوادار مجلس فعلی، مطالبه می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح یک‌بار هم به صحن علنی رسید، اما به دلیل تنها سه رأی، فوریت آن رأی نیاورد. در حال حاضر این طرح در کمیسیون آیین‌نامه مجلس قرار دارد و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود. نمایندگان مجلس پیش از آنکه وارد این طرح شوند، چند نکته را باید با خود مرور کنند:

یک – شفافیت در حکمرانی اسلامی، یک اصل ماهوی است و احدی حق ندارد به چشم یک امر وارداتی از غرب، زینتی یا اهدایی مسئولان به مردم به آن نگاه کند. ادله و اهمیت شفافیت در مبانی دینی، بیانات رهبران انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی به حدی است که از حوصله این مطلب خارج است.

دو - از مجلس موسوم به وصف «انقلابی» انتظار می‌رفت در ابتدای حرکت خود و پیش از هر تصمیمی با اصلاح آیین‌نامه خود، مسیر غلطی که مجالس گذشته ریل‌گذاری کرده بودند را اصلاح کند تا نشان دهد با مجالس گذشته تفاوت بنیادین دارد. اما اکنون که بیش از یک‌سال از شروع مجلس گذشته، ضروری است این طرح سریع‌تر و پیش از درگیری مجلس با بودجه ۱۴۰۱ نهایی شود. چنانچه به هر دلیلی این طرح به نیمه دوم مجلس یازدهم موکول شود، افکار عمومی نوعی تعیین تکلیف برای آیندگان را از آن برداشت می‌کنند و این به صلاح مجلس و مصوبه آن نیست.

سه – بخش زیادی از اعتماد مردم به دلیل تصمیمات غلط و سوء مدیریت سال‌های اخیر در دستگاه‌های مختلف کشور، ضربه خورده است. همزمان تبلیغات سوء رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز تصویری مبالغه‌آمیز از نبود شفافیت  در فضای حکمرانی در ایران القا می‌کنند که این مسئله خود به سرمایه اجتماعی نظام آسیب زده است. مقابله با این تهاجم، تنها در گرو شفافیت حداکثری تصمیمات همه نهادهاست. طرحی که در حال حاضر در مجلس در دست بررسی است، به اصلاح آیین‌نامه مجلس و شفافیت آرای نمایندگان مربوط می‌شود، اما از آنجا که مجلس باید در همه امور کشور، قانون‌گذاری کند، بهتر است همزمان یا پس از این طرح، فرایند تصمیم‌گیری در دیگر ارکان حاکمیتی را نیز اصلاح و شفاف کند. اصل اطلاع مردم از فرایند تصمیم‌گیری، موجب خنثی شدن توطئه‌های روانی است. فراموش نکنیم رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند جنگ اصلی امروز یک جنگ رسانه‌ای است و در این جنگ شفافیت و صداقت با مردم برگ برنده است. تجربه این مسئله به کرات در مقابل چشم ماست که نمونه آخر آن همین طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. امید است با شفافیت آغاز شده در فرایند تصویب این طرح، بتوان افکار عمومی را برای اجرای آن اقناع کرد تا اجرای موفق این مصوبه تضمین شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شبکه های اجتماعی حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود : تشکیل کارگروهی برای تشخیص اطلاعات قابل انتشار یک کارگروه به جای شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود تا در مورد انتشار یا عدم انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

جوکار اظهارداشت : با توافق مجلس و شورای نگهبان، ابهامات مربوط به مصالح عالی نظام و ترکیب کارگروه رفع شد.

وی افزود : این قانون به مطالبات دیرینه مردم و جوانان برای شفافیت پاسخ می‌دهد و از سوی نمایندگان مجلس نیز با رای بالا به تصویب رسید.

جوکار ابراز داشت : با رفع ایرادات، انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز این قانون را تایید کند و زمینه اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طبق این قانون، آراء نمایندگان، دارایی‌های مجلس، دولت و سایر نهادها و همچنین آراء شوراها و کمیسیون‌ها باید به طور شفاف در دسترس عموم قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • دروغی بزرگ در طرح شفافیت مجلس
  • آغاز به‌کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات و اسناد در صندوق ذخیره فرهنگیان
  • آغاز به کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات و اسناد در صندوق ذخیره فرهنگیان
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • آغاز به کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات صندوق ذخیره فرهنگیان
  • آغاز به‌کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات و اسناد صندوق ذخیره فرهنگیان
  • آغاز به کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات و اسناد( پنجره) در صندوق ذخیره فرهنگیان
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد