Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:43:59 GMT

امیدواری زعفرانکاران به کوتاه شدن دست دلالان

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۲۲۸۸

امیدواری زعفرانکاران به کوتاه شدن دست دلالان

معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان تعاون روستایی ایران ۱۹ مهر ماه جاری در مراسم افتتاح مرکز خرید حمایتی زعفران در تربت‌حیدریه گفته بود: برای خرید حمایتی زعفران مبلغ مناسبی از طریق بانک کشاورزی در نظر گرفته شده و مشکلی برای پرداخت وجوه زعفران خریداری شده وجود ندارد.

اسماعیل قادری فر در این مراسم افزود: وجوه مربوط به خرید زعفران از کشاورزان حداکثر ظرف ۲۰ روز پس از خرید این محصول توسط مراکز خرید پرداخت می شود و از ابتدای فصل برداشت زعفران در مهر ماه جاری تا پایان سال زراعی در آخر شهریور ماه سال آینده در کنار کشاورزان هستیم تا دلال‌ها نتوانند به این محصول ارزشمند طمع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کشاورز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امیدواریم حال که دولت و مجلس عزم خود را برای حمایت از ما جزم کرده‌اند، اعتبار لازم برای خرید حمایتی زعفران نیز به موقع تامین شود.
علی پاکزاد افزود: دلالان همیشه هنگام برداشت محصول به سراغ ما می‌آیند و با ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند دسترنج ما را ارزان خریداری کنند و حتی هنگام کاشت محصول نیز سَلَف خران به سراغ ما می‌آیند و محصول را به قیمت بسیار نازل‌ پیش خرید می‌کنند که امیدواریم با اجرای طرح خرید حمایتی دست دلالان کوتاه شود.

مدیر اداره تعان روستایی تربت‌حیدریه هم به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند خرید توافقی به صورت نمادین از هفته گذشته آغاز شد اما دستورالعمل اجرایی آن روز گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شد.
محمد رستمی افزود: خرید زعفران هر سال از اول آبان ماه آغاز می‌شود اما با این حال سعی می‌کنیم از ۲ روز آینده خرید این محصول را آغاز کنیم.
وی ادامه داد: امسال مقرر شده است مبلغ مربوط به خرید زعفران پس از پنج روز به حساب کشاورزان واریز شود.
مدیر تعان روستایی تربت‌حیدریه گفت: طبق مصوبه اعلام شده قیمت کف هر کیلوگرم نگین زعفران ۲۰۵ میلیون ریال است و خرید حمایتی زعفران با عاملیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و حمایت سازمان تعاون روستایی تا پایان شهریور سال آینده ادامه دارد. 

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: امسال تلاش کردیم دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را در زمینه حمایت از زعفرانکاران پای کار بیاوریم تا وضعیت کشاورزان که یک سال چشم انتظار برداشت محصول بوده‌اند بهتر شود.
محسن زنگنه افزود: بر همین اساس موسسه تدبیر زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از ابتدای امسال به کشاورزان خرده مالک که کمتر از سه هکتار زمین زیرکشت زعفران دارند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات می‌پردازد که وجه ضمانت آن از طریق گواهی سپرده زعفران در بورس خواهد بود.
وی ادامه داد: ۵۰ هزار میلیارد ریال برای خرید حمایتی زعفران تأمین شده و دولت در این زمینه مصمم و پای کار است.

این نماینده مجلس گفت: هر کیلوگرم نگین زعفران تا ۲۶۰ میلیون ریال خریداری می شود و کشاورزی که نتواند محصول زعفران خود را به فروش برساند تا شهریور ماه سال آینده می تواند محصول خود را به مرکز خرید حمایتی زعفران بفروشد.

وی افزود: از سال قبل بازار سرمایه را برای حمایت از زعفران تحکیم کرده‌ایم، بخش خصوصی هم در قالب شرکت تعاونی سهامی عام ایجاد شده و از سال آینده زعفرانکاران تربت حیدریه نیازی به خرید از سوی دولت ندارند و این شرکت تعاونی محصول زعفران آنان را خریداری می کند.

زنگنه ادامه داد: مرکز خرید حمایتی زعفران در تربت حیدریه زعفران را از کشاور دریافت و وزن و عیار آن را مشخص کرده و خریداری می کند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار زمین زیرکشت زعفران در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و استان خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود پنج درصد تولید به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
حسین محمدی افزود: از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
وی ادامه داد: بیش از ۱۲۰ هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت‌حیدریه هستند و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغولند.
مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: به ازای هر هکتار زمین زیرکشت زعفران برای حدود ۲۰  نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که در اراضی زعفران تربت حیدریه برای بیش از ۷۰ هزار نفر بطور مستقیم و ۲۱۰ هزار نفر بطور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.
وی میانگین تولید زعفران در تربت‌حیدریه را چهار کیلوگرم در هکتار و متوسط تولید آن را در این شهرستان ۳۵ تن در سال عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و گرمای مرداد ماه با کاهش برداشت به میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد سال های قبل مواجه شویم.
محمدی ادامه داد: برداشت زعفران در سه اقلیم سرد (جلگه رخ تربت‌حیدریه )، معتدل (شهرستان زاوه) و گرم ( شهرستان مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی زاوه تربت حیدریه گل زعفران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی زاوه تربت حیدریه وزارت جهاد کشاورزی زاوه تربت حیدریه گل زعفران خرید حمایتی زعفران استان خراسان جهاد کشاورزی تربت حیدریه هکتار زمین کشت زعفران هزار هکتار سال آینده هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۲۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: خیابان یکم در منطقه ۶ تهران به نام «شیخ احمد تربتی»، اولین روزنامه نگار شهید تاریخ ایران نامگذاری شد.   مهدی زاهدی افزود: این اقدام با توجه به پیگیری‌ها و پیشنهاد کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است.   وی نامگذاری معابر در سطح تربت حیدریه و چند کلانشهر با توجه به اشتراکات فرهنگی موجود را یکی از این اقدامات مهم در حوزه فرهنگی خواند و گفت: قبل از این نیز با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، خیابانی به نام «حاج آخوند ملاعباس تربتی» در شهر مشهد نامگذاری شده بود.   «شیخ احمد تربتی» روزنامه نگار متولد تربت حیدریه، ملقب به سلطان العلمای خراسانی بود که به دلیل نقد‌های تند علیه محمدعلی شاه، اولین دادگاه مطبوعات برای وی تشکیل شد، اما مورد حمایت علی اکبر دهخدا و جمعی از آزادیخواهان قرار گرفت و تبرئه شد.    وی سرانجام پس از حمله قزاق‌ها به دفاتر روزنامه‌ها، دستگیر و به طرز فجیعی در چاه باغ شاه به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند