Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از یورونیوز، جدال لفظی روز گذشته میان اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان در پارلمان اروپا در استراسبورگ، آخرین مرحله از رویارویی طولانی‌مدت دو طرف بوده است. تنش میان نهادهای اروپایی و ورشو که هم‌اکنون حول مساله ارجحیت قوانین داخلی یا اروپایی متمرکز است، سال گذشته و با ماجرای متهم شدن لهستان، همراه با مجارستان، به نقض حاکمیت قانون از سوی اتحادیه اروپا آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنرانی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نخست وزیر لهستان در نشست روز گذشته نمایندگان پارلمان اروپا درباره بحران حاصل از عدم تطابق قوانین مورد حمایت ورشو با اصول بنیادین اتحادیه اروپا با تهدیدهای دو طرف علیه یکدیگر همراه شد.

«ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با انتقاد از تمرکزگرایی اتحادیه اروپا، آن را متهم کرد که همزمان با افزایش اختلاف‌ها میان ورشو و بروکسل بر سر حاکمیت قانون، از صلاحیت‌های قانونی خود فراتر رفته است.

موراویتسکی که در نشست بررسی اختلاف‌های قانونی لهستان و اتحادیه اروپا در استراسبورگ تصریح کرد که ورشو با وجود حفظ پایبندی خود به معاهدات اتحادیه اروپا و خوش‌بینی نسبت به برگزاری گفت وگوهای سازنده میان دو طرف، مرعوب تهدیدهای بروکسل نخواهد شد.

نخست وزیر لهستان در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اروپا که پیش از سخنرانی او عنوان شده بود، از اتحادیه اروپا خواست که «زبان تهدید» و «سیاه‌نمایی در مورد لهستان» را کنار بگذارد. او همچنین مواجهه بروکسل با ورشو را فاقد صداقت لازم عنوان کرد و آن را نوعی «باج‌گیری سیاسی» توصیف کرد که باید هر چه سریع‌تر متوقف شود.

بر همین اساس، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش از سخنرانی نخست وزیر لهستان با ابراز نگرانی شدید اتحادیه اروپا نسبت به صدور حکم دادگاه قانون اساسی لهستان گفت: «این حکم بنیان‌های اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد و یک چالش جدی برای نظم حقوقی متحد در اروپا است.»

وی افزود: اروپا نه می‌تواند و نه اجازه خواهد داد که ارزش‌های مشترک به بازی گرفته شوند.

فون در لاین با تاکید بر عدم استقلال دادگاه قانون اساسی لهستان، اطمینان داد که کمیسیون اروپا از سه طریق ممکن با این حکم مقابله خواهد کرد. او توضیح داد که نخست بروکسل این حکم را به چالش حقوقی خواهد کشید تا زمینه نقض آن فراهم شود و سپس استفاده از گزینه ابزارهای مالی به منظور محروم کردن لهستان از منابع بودجه اتحادیه اروپا و صندوق احیای اقتصادی دوره پساکرونا استفاده خواهد شد.

رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که منابع مالی اتحادیه اروپا از محل مالیات شهروندان این اتحادیه با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک تامین می‌شود و ما ناگزیریم از صرف آن در جهت نقض حاکمیت قانون جلوگیری کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که گزینه سومی که پیش روی بروکسل است، اعمال ماده ۷ معاهدات اتحادیه اروپاست که بر اساس آن حقوق کشورهای عضو از جمله حق رای آن ها در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا به دلیل نقض ارزش‌های بنیادین اتحادیه قابل تعلیق است.

شماری از رهبران حزب قانون و عدالت لهستان در هفته‌های اخیر و با بالا گرفتن اختلاف میان دو طرف اتحادیه اروپا را به پولگزیت، همچون برکسیت، تهدید کرده اند. تهدیدی که حتی اگر عملی هم نشود، روحیه جریان‌های سیاسی پرشمار بدبین به اتحادیه اروپا را در ۲۷ کشور عضو تقویت خواهد کرد.

دادگاه قانون اساسی لهستان اوایل ماه جاری میلادی طی حکمی بخشی از قوانین اتحادیه اروپا را با قانون اساسی لهستان در تناقض دانست و مقرر کرد که قوانین لهستان ارجحیت داشته باشند. لهستان مدت هاست که متهم به دور زدن برخی از مقررات و مصوبات کمیسیون اروپا یا دیوان عالی اتحادیه اروپا بوده و از اجرای آن ها با این استدلال که با قوانین لهستان ناسازگارند خودداری کرده است.

تغییرات مغایر با موازین اتحادیه اروپا که به استقلال قوه قضائیه لهستان آسیب زده‌اند از جمله اتهامات وارده به دولت لهستان است.

نخست وزیر لهستان در واکنش به این اتهامات در نامه‌ای به رهبران اتحادیه اروپا نوشته است که کشورش کماکان ارجحیت قوانین اروپا بر قوانین داخلی را قبول دارد، ولی از کنترل و بررسی تطبیقی قوانین اروپا با قانون اساسی لهستان صرف نظر نخواهد کرد.  

اتحادیه اروپا قانون جنجال برانگیز اصلاح قوانین دادگستری لهستان را مخل اصل استقلال قضات این کشور می‌داند. تاکنون بر اساس عرف حقوق بین‌الملل، حقوق نهادهای بین‌المللی، نسبت به حقوق داخلی کشورها ارجحیت دارد. به این معنی که در صورت تعارض میان حقوق داخلی یک کشور با تعهدات بین‌المللی، قاضی دادگاه داخلی باید با برتر دانستن حقوق بین‌الملل آن را مبنای تصمیم خود قرار دهد.

برچسب‌ها اتحادیه اروپا اورسولا فون در لاین لهستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا لهستان اتحادیه اروپا لهستان نخست وزیر لهستان قانون اساسی لهستان اتحادیه اروپا کمیسیون اروپا رئیس کمیسیون دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون داوران کشتی حضور در المپیک را از دست داد

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی تمام داورانی که در کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کرسی دارند و قصد حضور در المپیک پاریس را دارند باید در مسابقات قاره‌ای، گزینشی قاره‌ای و جهانی شرکت کنند.

محمد مصلایی پور رئیس کمیسیون داوری طبق قانون اتحادیه جهانی باید در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت می‌کرد که او در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد به دلیل برخی مشکلات حضور در این مسابقات را از دست داد.

غیبت او در این مسابقات باعث شد تا محمد مصلایی پور حضور در المپیک پاریس را از دست بدهد. طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی کامران سلطانی، مهدی بشیرزاد و نیما صادقی جهت شرکت در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک که در روزهای ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت در استانبول ترکیه برگزار می‌شوند، دعوت شدند.

کد خبر 6089490 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی،المپیک را از دست داد
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی حضور در المپیک را از دست داد
  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه