Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا به مناسبت هفته وحدت گفت‌‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو و نماینده مقام معظم رهبری در روسیه داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

وحدت به معنای دست برداشتن از تفاوت بین مذاهب نیست

- تبیین معنای وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی در تحقق آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحدت به معنای دست برداشتن از تفاوت بین مذاهب نیست، زیرا این تفاوت‌ها قرن‌ها در افکار و اندیشه مسلمانان نهادینه شده و ممکن نیست.

- با پذیرش تمایز بین مذاهب اسلامی، تفاوت بین آنها و پذیرش آن در زیر چتر اسلام و مسلمانی می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم.

 مهم‌ترین مؤلفه‌های تحقق وحدت میان مسلمانان

- مهمترین مؤلفه وحدت، قراردادن معیارها و شاخص‌های مشترک(خدا، پیامبر، قرآن و قبله واحد) است.

- موضوع وحدت در عرصه مناسبات بین‌الملل و هرجایی که مسلمانان هستند بیش از هر جای دیگر خود را نشان می‌دهد، زیرا حاکمیت‌ها ممکن است به دنبال منافع خاصی باشند و بخشی از منافع خود را در اختلاف‌افکنی بین مسلمانان می‌دانند.

- برخی از قدرت‌های بزرگ که نمی‌خواهند وحدت اسلامی را ببینند به دنبال ایجاد اختلاف هستند. شناختن این مسائل و رفتن به سوی مسائلی مانند شناخت و فهم دشمن مشترک و اتحاد در برابر آن می‌تواند به مسلمانان کمک کند.

جدی‌ترین چالش‌ها و عوامل خدشه یافتن وحدت میان مسلمانان

- در داخل امت اسلامی ناآگاهی نسبت به حقیقت اسلام و جهل در مورد آموزه‌های اسلامی، جهل در مورد اصول و فروع تعالیم اسلامی و خلط آنها، تعصبات بی‌اساس، خرافات و وجود عالمان ناآگاه و خودفروخته از جمله چالش‌های جدی داخلی در راه تحقق وحدت بین مسلمانان است.

- در مورد عوامل خارجی هم می‌توان به دشمنی‌ها با اسلام اشاره کرد. این دشمنی از سوی فتنه‌گرانی که با نام ادیان دیگر این کار را می‌کنند و اسلام را رقیب خود می‌دانند، و از سوی افراد سلطه‌جویی که به دنبال تسلط بر مسلمانان هستند صورت می‌گیرد.

- برای مقابله با این عوامل آگاهی مسلمانان، مقابله با این حرکت‌ها و بازگشت به هویت اسلامی، استقلال در فهم و درک عالم اسلامی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

نقش رسانه‌ها در تأمین وحدت میان مسلمانان

- به دلیل اینکه اصلی‌ترین موضوع در ایجاد تفرقه (به دلیل جهل و تعصب) و ایجاد وحدت عوامل درونی هستند، رسانه‌ها نقشی بسیار مهمی در فهماندن حقایق به مخاطبان و یا برعکس، دامن‌زدن به تعصبات و اختلافات دارند. بنابراین نقش رسانه‌های دینی در این زمینه بسیار مهم است و بخش عمده وحدت بین امت اسلامی به نگاه مشترک در حوزه دین اسلام برمی‌گردد.

- ممکن است در مناطق مسلمان‌نشین اشتراکات و اختلافاتی وجود داشته باشد ولی بحث اصلی وحدت بین مسلمانان به معارف، عقیده و شریعت اسلامی برمی‌گردد. مسائلی مانند پرهیز از اختلافات می‌تواند از سوی رسانه‌های دینی تأکید شود.

 

باید صدها برابر کار کرده تا بتوان جلوی اختلاف‌افکنی دشمنان را گرفت

- با بیشتر شدن فتنه‌ها و اختلاف‌افکنی دشمنان با استفاده از نقص‌های جامعه اسلامی باید صدها برابر کار کرده تا بتوان جلوی این اقدامات تخریبی گرفته شود.

- زمینه‌هایی برای اختلافات وجود دارد که برخی از آنها ریشه‌دار است. این اختلافات را نمی‌توان یک‌روزه از بین برد اما می‌توان آنها را در رده‌های دوم و سوم قرار داد که اولویت اصلی بین مسلمانان نباشد.

ضرورت تشکیل ارتش بزرگ سایبری برای نگاه تقریبی

- به نظر من رسانه‌های دینی و مذهبی اگر با دایره تقریب به دور هم جمع شوند، می‌توان ارتش بزرگ سایبری (اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره) را برای نگاه تقریبی تشکیل داد.

- شبکه‌سازی در کنار تأمین محتوا از مهمترین مسائل برای تأثیرگذاری در این زمینه هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسلمانان وحدت مسکو خبرگزاری ایکنا هفته وحدت بین مسلمانان رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • استعفای قریب الوقوع رئیس ستاد ارتش صهیونیستی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز