Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@12:15:42 GMT

◄ پاسخ به برخی شبهات در مورد راه آهن برقی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۰۳۷۳

تین نیوز عباس قربانعلی‌ بیک* :

مکررا سوالاتی در مورد برقی کردن در شبکه های حمل و نقل و ... مطرح می شود که با وجود دسترسی به پاسخ اغلب آنها در کتاب برقی کردن راه آهن (1387)، برای روان شدن بیشتر موضوع، به پرسشگان راه آهن برقی (پاسخ سوالات پرتکرار، FAQ) می پردازیم:

کشش لکوموتیوهای برقی در فراز بالا: کشش لکوموتیوهای دیزلی با تکنولوژی یکسان از لکوموتیوهای برقی مشابه بیشتر است اما با سرعت پایین تر (به دلیل کاهش چسبندگی و افزایش مقاومت قطار با افزایش سرعت)، برای شفافیت بیشتر مثلاً یک قطار 1000 تنی در فراز 30 در هزار را می توان با یک لکوموتیو برقی 6 محوره با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت بالا برد، لکوموتیو دیزلی با تکنولوژی مشابه ولی توان کمتر می تواند قطار 1200 تن را با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 مزیت برقی کردن بیشتر در مسیرهای باری است یا مسافری: مزیت برقی برای هر مسیر باید محاسبه و سپس اولویت ها تعیین شود، کاری که مشاور اروپایی در سال 1385 برای راه آهن ایران با بررسی کل شبکه انجام داد، اولویت اول آن هنگام تهران مشهد، تهران بندرعباس، چادرملو اردکان و سپس تهران تبریز بود که ممکن است این اولویت ها تغییر نماید. آیا مقدمه برقی،ق دوخطه کردن است: خیر، باید در محاسبات اقتصادی مشخص گردد، (سوئیس 42 درصد  تک خط برقی) نیاز به خرید لکوموتیو برقی و امکان تبدیل لکوموتیو دیزلی به برقی: یکی از رویکردهای سازندگان ناوگان ریلی به ویژه در دو دهه اخیر استفاده از منطق پلاتفرم مشترک است، مشترکات دو نوع لکوموتیو برقی و دیزلی به حدود 75درصد رسیده است. بالا بودن سرمایه گذاری مورد نیاز برقی: سرمایه گذاری برقی نه تنها بالا نیست بلکه برای مسیر یک خطه معمولی کمتر از 20 درصد هزینه احداث خط می شود و چنانچه اثر آن بر کاهش ناوگان به ویژه در خطوط مسافری (لکوموتیو و واگن) منظور گردد ملاحظه می شود در برخی مسیرها مانند تهران مشهد سرمایه گذاری کل (زیرساخت برقی و ناوگان) کمتر می گردد. امکان پذیری سرمایه گذاری مرحله ای: رویکرد برخی کشورها و صنایع استفاده از قطارهای دوگانه (برقی- دیزلی) است، با وجود زمان کم برقی کردن (تهران مشهد کمتر از سه سال) با این روش مسیرهای کوهستانی را ابتدا برقی می شوند. تاثیر برقی بر قیمت تمام شده حمل مسافر: برقی کردن در مسیرهای مسافری مانند مشهد نه تنها تعداد لکوموتیو مورد نیاز هر قطار را نصف می کند بلکه با رفت و برگشت روزانه یک لکوموتیو جایگزین چهار لکوموتیو دیزل می شود. راندمان انرژی دیزلی از برقی بیشتر است: راندمان انرژی در لکوموتیوهای دیزلی بالاتر است (به دلیل افت شبکه و ...) اما گازوئیل حدود 6 برابر قیمت گاز است ضمن اینکه در نوع برقی امکان تامین از منابع تجدید پذیر وجود دارد. سرعت حداکثر و حداقل در خطوط برقی: سرعت حداکثر خطوط برقی با مشخصات خطوط ریلی پس از انقلاب بر اساس استاندارد UIC705 برای قطارهای خودکشش تیلتینگ 230 کیلومتر (حداقل 70) و برای لکوموتیو 200 میباشد. مدت سیر هر قطار: مدت سیر قطار 12 واگنه با 2 لکوموتیو دیزلی سرعت 160 و 200 به ترتیب 7 ساعت و 17 و 7 ساعت و 8 دقیقه و برای یک لکوموتیو برقی با سرعت 160 و 200 به ترتیب 6 ساعت و 54 و 6 ساعت و 32 دقیقه است. انرژی مصرفی قطار: قطار 12 واگنه با 2 لکوموتیو دیزلی سرعت 160 و 200 به ترتیب 6950 و 7660 لیتر گازوئیل و لکوموتیو برقی با سرعت 160 و 200 حدود 26 و 31 مگاوات ساعت برق مصرف میکنند (5 و 6 بازیافت)، نامه 20070618  برق مورد نیاز از شبکه: ظرفیت مورد نیاز برای سرعت 200 و فاصله اعزام 30 دقیقه کمتر از 110 مگاوات خواهد بود  سریع السیر یا برقی و تعامل آنها: در مسیرهایی که راه آهن برقی وجود داشته باشد می توان از تجربه احداث راه آهن سریع السیر پاریس لیون در سال های اول دهه 80 میلادی استفاده نمود که خط سریع السیر فاز به فاز احداث می شد و قطار سریع السیر بخش از مسیر را در خطوط برقی با سرعت پایین تر سیر مین مود (ایستگاه های معمولی توقف 10 برابر سریع) بومی سازی تجهیزات برقی: خودکفایی کشور در ساخت نیروگاه و توربین های بزرگ گازی و بخار با توان 200 تا 300 مگاوات، ترانسهای بسیار بزرگ ... و از سوی دیگر مشکلات تامین موتور دیزلی لکوموتیو از نکات کلیدی ضرورت برقی هستند.

برای دریافت فایل کتاب برقی کردن راه آهن (1387) اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile عباس قربانعلی‌بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل سرمایه گذاری مشهد سرمایه گذاری مشهد رفت و برگشت گاز انقلاب برق حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن قطار باری شبکه حمل و نقل ریلی قطار سریع السیر ناوگان ریلی قطار مسافربری قطار پر سرعت قطار برقی تهران مشهد لکوموتیو برقی راه آهن ایران برقی کردن راه آهن شبکه راه آهن ایران برقی سازی راه آهن در ایران لکوموتیو دیزل لکوموتیو دیزلی لکوموتیو برقی سرمایه گذاری سریع السیر سرعت 160 و 200 برقی کردن مورد نیاز راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آتش به قطار بنزین

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معرفی طرح اولیه هایپرخودروی برقی EXE ۱۸۱
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • (ویدئو) مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • ببینید | آتش به قطار بنزین
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • واژگونی خودرو بر اثر سرعت غیر مجاز در بزرگراه تهران