Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس زاده خبر داد: تمایل ورود به برخی رشته‌های تخصصی پزشکی به دلیل مشکلات عدیده کاهش یافته است.

به گزارش برنا؛ محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل جدید و پیشین نظام پزشکی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: افزایش پذیرش ظرفیت پزشکی راهگشا نیست بلکه در حال حاضر با وجود بسترهای افزایش یافته تخصصی پزشکی، بسیاری از پزشکان عمومی تمایل به ادامه تحصیل در رشته های تخصصی و فوق تخصصی ندارند و آیین نامه ها و طرح های ناپخته روح و روان جامعه پزشکی را دچار مشکل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی از ابتدا یکی از ارزشمندترین و مهم ترین جوامع کشور بوده و تقدیر از این جامعه ارزشمند از ضروریات است، تصریح کرد: علی رغم مشکلات موجود، جامعه پزشکی همواره در جهت سلامت مردم گام بر می دارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: کیفیت خدمات رسانی درمانی پزشکان ما در بالاترین جایگاه خود قرار دارد به شکلی که در هیچ یک از موارد تشخیصی و درمانی نیازی به اعزام هموطنانمان به خارج از کشور نداریم و حتی سالانه شاهد مراجعه بیماران از سایر کشورها برای دریافت خدمات درمانی، به کشورمان هستیم.

او افزود: از زمان جنگ شاهد تلاش بی سابقه و بی وقفه پزشکان و متخصصان در سخت ترین شرایط ممکن بودیم .

رئیس زاده تصریح کرد: همچنین در این روزهای سخت کرونایی نیز شاهد بودیم که بهترین و برترین متخصصان کشور همه تلاش خود را در مدیریت این بحران به کار گرفتند و تعداد زیادی جان خود را از دست دادند.

در ادامه این مراسم محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: آمار درخواست گود استندینگ از سازمان نظام پزشکی به منظور مهاجرت آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای پاک کردن صورت مسئله باید بیان شود و برای آن چاره اندیشید.

او افزود: به شرط نگرش علمی و داشتن گوش شنوا برای نصایح مصلحان و با کمی سعه صدر چاره مناسب و راهکار حفظ این سرمایه های گرانقدر ملت وجود دارد.


ظفرقندی گفت:حضور ارزشمند جامعه پزشکی و پرستاری با دو بال علم و اخلاق در خدمت مردم ایران همیشه در همه بحران ها از گذشته های دور و دوران دفاع مقدس بی‌نظیر بوده است.

او افزود: امروز هم در عرصه همه‌گیری کرونا شرافت و خدمت جلوه داده اند و قابل تقدیر و تعظیم است.
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور گفت: دو اثر و یادگار دوره گذشته سازمان نظام پزشکی یکی پرداختن به مقوله مهم اخلاق حرفه‌ای در نظر و عمل در تدوین آیین نامه، کتاب و مصوبات و در اجرا و سازماندهی و رعایت اخلاق پزشکی توسط همکاران و دیگری ثبت خدمات ماندگار جامعه پزشکی در عرصه و بحران کرونا با استعانت از هنر و ادب در قاب ده جلد اثر فاخر بوده است.


رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: وظیفه قانونی و مهم سازمان نظام پزشکی حمایت و صیانت از حرفه مندان در مقابل مشکلات و کاستی های بیرونی و مراقبت و تاکید بر رعایت اخلاق در درون حرفه است.
او ادامه داد: اصلاح امور سلامت در شرایط امروز ایران به سامانه، سه ضلع متصل و مرتبط با ساختار صحیح، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی استوار است. اصلاح ساختار، با نظام ارجاع و سامانه الکترونیک میسر نمی‌شود در اقتصاد سلامت تقویت و تعمیق بیمه ها محاسبه و پرداخت هزینه تمام شده و واقعی خدمات و کاهش پرداخت مردم چاره کار است و امروز بحث مشکلات نیروی انسانی معضل اصلی و دغدغه دلسوزان پزشکی کشور است که از آغاز راه تا سرانجام مسیر با چالش‌های متعددی روبرو است.

او تصریح کرد: سختی‌های راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و تعهدات گوناگون و متعدد قانونی و غیر قانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را در پزشکی افزایش می دهد .


او در پایان اظهار امیدواری کرد که با همراهی رئیس جدید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی برطرف شود.​

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مراسم تودیع و معارفه نظام پزشکی صدا و سیما آیین نامه جامعه پزشکی جامعه مشکلات سلامت سازمان نظام پزشکی خدمات رسانی جنگ مهاجرت سرمایه اخلاق مردم ایران دوران دفاع مقدس اخلاق پزشکی ایران الکترونیک اقتصاد نیروی انسانی اقتصادی و اجتماعی وزارت بهداشت نظام پزشکی پزشکی رشته سازمان نظام پزشکی جامعه پزشکی پزشکی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟

دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است، اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

به گزارش تسنیم، وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوز‌های پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند، اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود، اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته، اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می‌توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پیگیری اقدامات حبس زدایی از جرایم پزشکی
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت