Web Analytics Made Easy - Statcounter

مظفر شریفی گفت: متاسفانه خرید و فروش پایان نامه ها و چاپ کردن مقاله های دانشجویی از سوی برخی از موسسات می تواند جز چنین مواردی باشد.

به گزارش برنا؛ وقتی حرف از دانشجو می شود، تنها درس خواندن و سر کلاس حاضر شدن به ذهنمان نمی رسد چرا که یک دانشجو به همان اندازه که درس یاد می گیرد و یا شاید حتی بیشتر از آن باید، به استاد پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا این پاسخگویی ها یا در قالب امتحان های کلاسی خلاصه می شود و یا در نهایت خروجی آن تحقیق ها و پایان نامه هایی است که باید ارائه شود و بعضا بعد از دفاعیه از آن؛ نمره مورد نظر را کسب کرد. اما در این بین غیر از آن دسته از دانشجویانی که علاقه مند به نوشتن آموخته های خود هستند، دانشجویان دیگری هم وجود دارند که انگار خیلی حوصله ی نوشتن و تحقیق ندارند و به خرید تحقیق ها و پایان نامه های دانشجویی روی می آورند اما دریغ از اینکه بدانند در نهایت این کارشان ممکن است چه عواقبی برای آن ها داشته باشد. برای پاسخ به برخی سوالات در این حوزه به سراغ مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم رفتیم.

تخلفات دانشجویی به مراجع قضایی ارجاع داده می شود

مظفر شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: اگر تحقیق دانشجویی توسط شرکت های معتبر خریداری شود، موضوعی بسیار خوب است چرا که نتیجه پژوهشی یک پژوهشگر خریداری شده است و می تواند برای پژوهشگر اثر مثبتی داشته باشد چرا که چنین پژوهش هایی امکان کاربردی شدن پیدا می کند و این امر در دنیا نیز انجام می شود.

او با بیان اینکه اینکه نوشته های تحقیق دانشجویی ای خرید و فروش شود تخلف است، افزود: پس از پیگیری های وزارت علوم، در سال 95، قانون پیشگیری و برخورد با تخلف در تهیه آثار علمی در مجلس به تصویب رسید و در ادامه آیین نامه ی اجرایی این قانون نیز در سال 96 به تصویب هیئت وزیران رسید.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: برای اجرایی شدن این قانون وزارت علوم دو دستورالعمل نوشت که یکی دستورالعمل نحوه تشکیل کارگروه های اخلاق در دانشگاه ها ومراکز پژوهشی بود و دیگری دستور العمل تعیین بازرسانی برای موضوع رسیدگی به تخلفات و بررسی های آن بود.

شریفی تصریح کرد: علاوه بر دانشگاه ها در ستاد وزارت علوم نیز کارگروه اخلاق تشکیل شده است. کارگروه های اخلاق دانشگاه موظف اند، تخلفات از هر نوعی که بودند، بررسی کنند واگر تخلف به درستی تشخیص داده شد این کارگروه ها موظف اند آن را به مراجع قانونی گزارش دهند.

او با اشاره به اینکه ما به شدت پیگیر این هستیم که کارگروه ها در تمام دانشگاه ها شکل بگیرند و فعالیت کنند، افزود: عملکرد این کارگروه ها می تواند منجر به پیشگیری از بروز تخلف و شناسایی تخلفات باشد. البته خود این کارگروه های پژوهشی حق برخورد ندارند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: امیدوار هستیم وجود چنین کارگروه هایی موثر باشد و منجر به کاهش میزان تخلفات شود.

او درباره تأثیرات کارگروه های اخلاق در دانشگاه ها گفت: از زمانی که چنین کارگروه هایی صورت گرفته است، به طور قطع اثرات مثبتی داشته است.

شریفی با اشاره به اینکه بسیاری از تخلفات صورت گرفته از روی ناآگاهی است ، ادامه داد:  این کارگروه ها هم موضوع آموزش را دنبال می کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد می توانند گزارش دهند. قطعا این امر بازدارنده خواهد بود؛ همچنین فرهنگ چنین موضوعی در دانشگاه ها جا افتاده است.

دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد:  فرهنگ وجود کارگروه های اخلاق باعث شده است تخلفات کمتر صورت گیرد و دانشجویان بیشتر آیین نامه ها را مطالعه می کنند البته باید زمان بیشتری بگذرد تا نتایج آن روشن شود. همچنین  آموزش های برخورد با تخلفات به صورت کارگاهی هم به دانشجویان و هم به اساتید ارائه می شود.

او درباره عجیب ترین تخلفات پژوهشی دانشجویی گفت: متاسفانه خرید و فروش پایان نامه ها و چاپ کردن مقاله های دانشجویی از سوی برخی از موسسات می تواند جز چنین مواردی باشد.

شکوهی در پاسخ به این سوال که آموزش مجازی بر تخلفات پژوهشی دانشجویان دامن زده است یا خیر؛ گفت: نمی دانم.

انتهای پیام/۴

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت علوم برنا خرید و فروش قانون مجلس آیین نامه قانون وزارت علوم وزارت علوم اخلاق اخلاق اخلاق آیین نامه خرید و فروش آموزش مجازی وزارت علوم تحقیقات دانشجویی کارگروه های اخلاق کارگروه ها پایان نامه ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس آغاز به کار کرد.

اجلاس کارگروه کشوری علوم اجتماعی با بررسی مباحث علوم اجتماعی در راستای سند تحول و تعالی و به‌منظور عملیاتی کردن برنامه‌های راهبردی دانشگاه با هدف توان‌افزایی مدیران گروه علوم اجتماعی از دقایقی پیش در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با حضور اعضای این کارگروه شروع به کار کرد.

مقرر شده این اجلاسیه با هدف هم‌افزایی در قالب‌ها و کمیته‌های کارگروه سیاست‌گذاری و نظارت گروه اجتماعی، کارگروه تولید محتوا، کارگروه شاخص‌سازی در علوم اجتماعی، کارگروه راهبردی و آینده‌پژوهی در ساختمان شهید سلیمانی (اداری) به کار خود ادامه دهد.

نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی امروز و فردا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس برپاست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد