Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@22:19:08 GMT

وزیرخارجه عربستان: مشکل اصلی ما حزب الله است

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۰۵۴۳

وزیرخارجه عربستان: مشکل اصلی ما حزب الله است

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «فیصل بن فرحان» امروز (یکشنبه) در گفت و با شبکه «سی ان بی‌سی» آمریکا درباره تنش به وجود آمده در روابط عربستان و لبنان در پی اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در محکومیت حمله عربستان و نیرو‌های ائتلاف به یمن اظهار داشت: فکر نمی‌کنم بتوان رویداد‌های دو روز اخیر در روابط عربستان و لبنان را یک بحران نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه تسلط مداوم حزب الله بر صحنه سیاسی لبنان و بی‌میلی که در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم، فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان که کشورش در سال‌های اخیر متهم به تلاش برای ایجاد درگیری‌های داخلی در لبنان است در اظهاراتی که از آن‌ها به عنوان دخالت آشکار در امور داخلی لبنان ارزیابی می‌شود، ادعا کرد که فضای سیاسی لبنان تحت تسلط حزب الله است.

وی که کشورش با حمایت آمریکا با ایجاد ائتلاف نظامی متشکل از چند کشور عربی که همه همپیمانان ریاض به جز امارات ترجیح دادند از آن خارج شوند، بیش از ۶ سال قبل به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه این کشور فقیر آغاز کرد و بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است، در مصاحبه با شبکه «سی ان بی‌سی» از حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی که شبه نظامیان حوثی را تحت حمایت تسلیحاتی، نظامی و آموزشی خود دارد، نام برد.

«فیصل بن فرحان» اظهار داشت: حرف‌های این وزیر لبنانی (قرداحی) برای ما معنایی فراتر از اظهار نظر صرف یک وزیر دارد و نشان دهنده وضعیت و شرایط کنونی لبنان است.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حالی بار دیگر علیه حزب الله لبنان بیان می‌شود که رهبران این حزب و در راس آن‌ها «سید حسن نصرالله» با هوشیاری تمام توانسته‌اند تمام برنامه‌های غرب و عربستان سعودی برای راه اندازی درگیری‌های داخلی و فرقه‌ای در این کشور را از بین ببرند و سدی محکم در برابر این توطئه‌ها بوده اند.

در این پیوند می‌توان به اظهارات دبیر کل حزب الله لبنان در ۲۶ مهر امسال که در خصوص آخرین تحولات مربوط به لبنان از جمله حادثه «الطیونه» بیروت بیان شد اشاره کرد.

سید حسن نصر الله در بخشی از این سخنرانی با اشاره به اینکه امروز در لبنان «حزب الله» هدف اول است بصورت غیر مستقیم به تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان و ارتباط دیپلمات‌های این کشور با برخی از رهبران سیاسی لبنان اشاره کرد و افزود: حزب «القوات البنانیة» (نیرو‌های لبنانی) در سال ۲۰۱۷ خدماتی را در زمینه ایجاد جنگ داخلی به «السهبان» وزیر سابق عربستان سعودی ارائه داد.

بر اساس اعلام ناظران سیاسی، عربستان سعودی پیش از تشکیل دولت جدید به نخست وزیری «نجیب میقاتی» و در طی سال‌های اخیر برای تشکیل دولت لبنان مانع تراشی عربستان کرده و به دنبال راه انداختن جنگ داخلی در این کشور بوده است.

پیش از اظهارات مداخله جویانه وزیر امور خارجه عربستان در امور داخلی لبنان، «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت روز ۲۱ تیر امسال در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که برای رایزنی دیپلماتیک درباره لبنان میزبان «دورتی شیا» سفیر آمریکا و «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت بوده است.

وی افزود: در این دیدارها، درباره مهمترین تحولات سیاسی لبنان و منطقه همچنین موضوعات مورد علاقه بحث و گفتگو شد.

همزمان با این توئیت سفیر عربستان، سفارت آمریکا در لبنان در توییتی نوشت: «شیا» همراه با «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت با «ولید البخاری» سفیر عربستان نشست برگزار و درباره اوضاع لبنان رایزنی کردند.

سفارت آمریکا در لبنان ادعا کرد که اوضاع دشوار اقتصادی در لبنان و چگونگی حمایت از مردم این کشور با موثرترین شیوه از جمله بحث‌های سه جانبه بود.

ادعای سفیران عربستان، آمریکا و فرانسه در بیروت در این نشست مبنی بر کمک به مردم لبنان در حالی مطرح شد که بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه، دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل دولت را از مهمترین عوامل مشکل آفرین لبنان که سه کشور یاد شده بیشترین نقش را در افزایش این مشکلات ایفا کرده‌اند، دانستند.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگر مصاحبه امروزش با شبکه «سی ان بی‌سی» گفت که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بی‌میلی در دولت کنونی این کشور و سیاستمداران آن برای ایجاد اصلاحات و اقدام لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر تغییر واقعی مشاهده می‌کنیم و فکر می‌کنیم تعامل با لبنان و دولت کنونی آن سازنده و مفید نیست.

این بخش از اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی نشاندهنده آن است که ریاض قصد دارد لبنان را در مسیر تغییر واقعی مد نظر خود قرار دهد و سیاست‌های خود را بر بیروت تحمیل کند و لبنان را تابع سیاست‌های خود کند.

در همین حال وزیر اطلاع‌رسانی لبنان چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به درخواست کشور‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از او خواسته‌اند به خاطر اظهاراتش علیه کشور‌های متجاوز به یمن عذرخواهی کند، گفت: هیچکس حق ندارد برای ما تکلیف تعیین کند.

به گزارش شبکه العین امارات، «جورج قرداحی» اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد به ما دیکته کند که چه باید کرد و یا چه وزیری در دولت بماند یا برود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور وزیر امور خارجه عربستان حزب الله فیصل بن فرحان ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور خارجه عربستان عربستان سعودی سیاسی لبنان برای ایجاد دولت کنونی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

حزب الله لبنان بامداد شنبه شهادت یکی از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تأیید کرده است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "العهد"، حزب‌الله اعلام کرد که «فرج‌الله علی حمود» ملقب به «ساجد» از اعضای این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

براساس این گزارش وی از ساکنان دهستان «کفرکلا» در جنوب لبنان بود که در بمباران رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

ساعاتی پیش از این نیز رژیم صهیونیستی با حمله به یک خودروی شخصی، دو فرمانده نیرو‌های فجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به نام‌های مصعب و بلال خلف را به شهادت رساند.

شبکه خبری المیادین شامگاه جمعه گزارش داد که رژیم صهیونیستی با یک فروند پهپاد، یک خودروی غیر نظامی را در البقاع غربی در شرق لبنان هدف قرار داده است.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که این خودرو کامل سوخته است.

به دنبال این اقدام صهیونیست‌ها، حزب الله در اقدامی تلافی‌جویانه، حدود ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی جولان اشغالی شلیک کرد.

همچنین حزب الله لبنان از گیر افتادن کاروان نظامی اسرائیلی در نزدیکی پایگاه رویسات العلم در شمال فلسطین اشغالی در کمین این گروه مقاومت خبر داد.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از مردم فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

دیگر خبرها

  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد