Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی خانه توسعه آذربایجان در خصوص فاجعه خشکی دریاچه ارومیه بیانیه‌ای را صادر کرده و تاکید کرد: دولت باید طرح احیای دریاچه ارومیه، را در اولویت قرار دهد.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

با استناد به شواهد تاریخی، دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی حفاظت شده و تالاب بین الملی، با مساحت تقریبی ۵ هزار کیلومتر مربع ( با احتساب جزایر متعدد در داخل و اطراف آن) یکی از بزرگترین دریاچه های شور و منحصر به فردترین آن در نوع خود بوده که در حد فاصل دو استان آذربایجان شرقی و غربی واقع شده و از دیرباز به علت موقعیت خاص خود، علاوه بر اثرات زیست محیطی برای منطقه، در مسیر مهاجرت پرندگان از سیبری به اروپا و آفریقا نیز اهمیت به سزایی داشته است و در حال حاضر هست و نیست ساکنین این منطقه که متجاوز از ۶ میلیون نفر می باشند، در معرض خطر جدی بوده، همچنین با اثرات زیانبار تغییرات آب و هوایی و ریزگردهای حاصله از طوفان‌های ناشی از خشک شدن دریاچه مواجه است و تولیدات کشاورزی منطقه نیز به شدت آسیب دیده و منابع تولید از جمله خاک، آب و به طور کلی اقلیم در معرض تخریب واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بد مصرفی آب در تمامی ابعاد، ایجاد سدهای متعدد کوچک و بزرگ (۱۳۹سد)، کاهش ورودی آب به دریاچه، افزایش تبخیر فراتر از توان تحمل اکولوژیک دریاچه، تشکیل بلورهای نمک در کف آب و اطراف، موجب تشدید نمایی وضعیت بحرانی دریاچه گردیده است بطوریکه کلمه رایج در محافل علمی برای بیان این مصیبت وارده، نه لفظ بحران، بلکه فاجعه تمام عیار زیست محیطی می باشد. در چنین شرایطی، فقدان مدیریت منسجم و نیز کم فروغ ماندن مطالبات کارآمد سیاسی _ اجتماعی با شدتی بیش از قبل، خودنمایی می‌کند و علیرغم مستندات ارائه شده توسط ستاد احیاء که مبتنی بر هزینه کرد ۹۷۳۷/۳۶۵ میلیارد ریال بعنوان ۲۶ درصد ( حدودا ۲۶ درصد) از مجموع اعتبارات سال ۹۳ تا ۹۶ می باشد، ارزیابی عملی قابل قبولی ارائه نگردیده است.

در مورد هزینه کرد سایر منابع اعتباراتی اخذ شده نیز که مشتمل بر اعتبارات بین المللی و افراد نیکوکار، اعتبارات اختصاصی از مناطق مرزی، اعتبارات مصوب دستگاه‌های اجرایی می باشند، تاکنون گزارشی معتبر اعلام نشده است. مضافا اینکه ستاد احیاء وظایف خود را به دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و دانشگاه‌های استان، وزارت بهداشت و درمان محول نموده است. حتی متاسفانه برنامه مدون و جامعی نیز از طرف دولت سیزدهم در رابطه با دریاچه ابلاغ نگردیده است. با توجه به اهمیت موضوع، دولت باید طرح احیای دریاچه ارومیه، را در اولویت قرارداده و با ارزیابی عملکرد پروژه های احیاء را به جد پیگیری نماید. چرا که کوچکترین سهل انگاری در رابطه با این نگین حیات بخش آذربایجان، و غفلت از مدیریت بوم شناسانه، خسارات جبران ناپذیرتری به دنبال خواهد داشت.

در جهت جلوگیری از شدت یافتن عمق فاجعه و کاهش برخی نگرانی‌های برحق دلسوزان آذربایجان، خانه توسعه به عنوان نهادی مدنی و یکی از بازوان مطالبه گری مردمی، پیشنهادهای خود را خطاب به مردم عزیز و مسئولان محترم، به شرح ذیل اعلام می‌دارد.

۱_ طراحی انسجام مدیریتی توسط دولت در جهت مدیریت یکپارچه حوضه آبریز دریاچه، و ایجاد ساختار سازمانی بهینه مدیریت منطقه ای ( با تلفیق مدیریت های سیاسی- اجتماعی بخشی موجود) بخصوص در بخش هواشناسی کشاورزی

۲_ ایجاد نهادی هماهنگ و مسول نسبت به ستاد احیای دریاچه، بعنوان مثال تشکیل سازمان همکاری و هماهنگی مدیریت و احیای حوضه آبریز دریاچه که عاری از ضعف های ساختار قبلی ستاد احیاء باشد و کرسی های نامریی ذینفعان را لحاظ نماید.

۳_ افزایش مشارکت ذینفعان در اجرا و بهره برداری از پروژه های احیاء

۴_ در اولویت قراردادن موضوع آینده نگری و آینده پژوهی به ویژه در رابطه با واگذاری نهادینه سازی شده عملیات احیای دریاچه به ذینفعان و همچنین تقویت تشکل‌های مدنی و تخصصی

۵_ استفاده از استعداد تولید برون مرزی و حفاظت از منابع آبی منطقه به ویژه جلوگیری از صادرات آب چه به صورت انتقال آب شیرین به حوضه های دیگر، از سدها و رودخانه ها و چه به صورت انتقال آب پنهان در قالب صادرات سیفی جات و محصولات جالیزی

۶_تدوین سندی جامع مشتمل بر ادبیات سازگاری با کم آبی و تاکید بر ارتقای بهره وری آب چه در بخش کشاورزی و چه در مصارف شهری و ادامه این روند تا حصول به اهداف ریاضت آبی

۷_ توانمندسازی فنی و اقتصادی زراعت دیم با عطف نظر به اهدف اجتماعی آن

۸_ استفاده از ظرفیت های محلی و ملی در جهت بهره گیری از ظرفیت سازمانهای بین المللی برای تسهیل در جریان سرمایه گذاری. بعنوان مثال از طریق ایجاد صندوق ویژه دریاچه با مشارکت دولت و نیکوکاران منطقه و مساعدت های بین المللی

نهایتا مردم در انتظار اجرای جدی برنامه های احیاء دریاچه بوده و خواستار مساعدت بی وقفه تمامی نهادهای ذیربط در این خصوص می باشند.

خانه توسعه آذربایجان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دریاچه ارومیه احیای دریاچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۸۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  دکتر سعید شهند   ، در جریان تور رسانه ای  روایت خدمت و در بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در جمع خبرنگاران افزود: طی سال آبی جاری و تا کنون ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه تامین و رهاسازی شده است که این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالابها بوده است.

وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای طالقان ، قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب ها هستیم،گفت: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالابها در زمره زنده ترین اکوسیستم های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم. 

شهند اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان ، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی ۳ تالاب شورگل حسنلو ، سولدوز و کانی برازان تامین و رهاسازی خواهد شد.
گفتنی است تور رسانه ای روایت خدمت به منظور انعکاس خبری وضعیت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه و بیان اقدامات انجام یافته در جهت احیای این تالابها در شهرستان نقده برگزار گردید.

 

 

دیگر خبرها

  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه