Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بهمن علاءالدین متخلص به مسعود بختیاری از جمله هنرمندانی بود که سرودها و آوازهایش در زنده کردن زبان و ادبیات بومی و فولکور نقش بسزایی ایفا کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری و عضو هیات امناء بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان گفت: هنر زبان مشترکی است که می‌تواند انسان را به سوی کمال رهنمون کند و بهمن علاءالدین از جمله هنرمندانی است که توانسته است با بهره‌گیری از موسیقی در این مسیر به خوبی گام بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الله کرم نصیری با بیان اینکه آثار برجای مانده از این هنرمند، نقش ارزنده‌ای در احیا ادبیات و شاخصه‌های فرهنگی ایل بختیاری دارد، افزود: این هنرمند فقید پیش از پرداختن به هنر،در کسوت یک معلم و آموزگار مشغول به فعالیت بود و شخصت فرهنگی او در نوع نگاهش به ویژگی‌های قومی و طبیعت سرزمین بختیاری اثر گذاشت.

رییس بنیاد ایران‌شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از آلبوم‌های مال‌کَنون، دنگ و فنگ، برافتو، آستاره، هی جار، کبک تاراز، بهیگ، لچک ریالی، گل های کاغذی و ویر به عنوان مجموعه از آثار مهم و قابل توجه بهمن علاءالدین یاد کرد و گفت: اشعار این هنرمند برخاسته از زیست‌بوم زاگرس، باورها، آیین و تاریخ محلی است و به همین دلیل به خوبی با مخاطب ارتباط گرفته و ماندگار شده است.

عباس قنبری عدیوی در ادامه با بیان اینکه بنیاد ایران‌شناسی در تلاش است با تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مجموعه‌ای از آثار برجای مانده از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را برای استفاده پژوهشگران فراهم آورد، افزود: بانک مشاهیر و مفاخر چهارمحال و بختیاری از جمله این بانک‌های اطلاعاتی به شمار می‌رود.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی با محوریت فولکلور، صوت و تصویر، مطبوعات و نشریات محلی، مساجد تاریخی و انتخابات را از دیگر فعالیت‌های این بنیاد در راستای پاسداشت و حفظ آثار باقی مانده از گذشتگان بیان و تصریح کرد: وجود کتابخانه تخصصی با هفت هزار و ۱۰۰ جلد کتاب، انجام ۶۰۵ پژوهش مستقل و جمع‌آوری ۱۵ هزار برگ سند تاریخی از دیگر اقدامات و منابعی است که در بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان برای استفاده پژوهشگران و محققان فراهم آمده است.

قنبری عدیوی به افزایش همکاری‌های این مرکز فرهنگی با دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و یادآور شد: انتشار تمبر یادبود بهمن علاءالدین هنرمند برجسته موسیقی لری و بختیاری از جمله ثمرات این نوع همکاری‌هاست تا بتوان برای معرفی هر چه بهتر مفاخر و بزرگان ایرانی اقدام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در بخش دیگری از این برنامه، ظرافت هنری بهمن علاءالدین در احیا زبان و ادبیات بختیاری را متذکر شد و گفت: آشنایی او با عطا جنگوک نوازنده تار و سه‌تار بر غنای آثار بهمن علاءالدین افزوده است.

ابراهیم شریفی افزود: این هنرمند به خوبی از زبان موسیقی و شعر و آواز برای احیا شاخصه‌های فرهنگی قوم لر و به ویژه بختیاری بهره برد و آثارش میان مردمان لر زبان و بختیاری به عنوان آثاری شناخته شده به شمار می‌رود.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت: تغییر نگاه به هنر موسیقی و به‌کارگیری راهکارهایی برای بهره‌گیری از جنبه‌های متعالی موسیقی در تمامی ابعاد جامعه ضرورتی است که امید می‌رود  در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الله شیروانی همچنین با بیان اینکه اگر کار فرهنگی در راس امور قرار گیرد دیگر مباحث مربوط به جامعه نیز راه رشد و تعالی را طی خواهد کرد، افزود: بهتر آن است که شرایطی فراهم شود تا از هنرمندان و مفاخر هنر و ادب در زمان حیاتشان به نحو شایسته‌ای تجلیل شود.

به گزارش ایرنا، بهمن علاءالدین در ۱۲ آبان ۱۳۸۵ و در سن ۶۶ سالگی به علت نارسایی قلبی در شهر کرج درگذشت.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری بنیاد ایران شناسی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری بنیاد ایران شناسی موسیقی چهارمحال وبختیاری بنیاد ایران شناسی موسیقی چهارمحال و بختیاری بنیاد ایران شناسی بهمن علاءالدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،علیرضا جیلان افزود: دهیاران می‌توانند با سامان‌دهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.
وی افزود: روستای دوپلان بخش ناغان شهرستان کیار از سایت‌های گردشگری بین‌المللی بوده که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
جیلان گفت: قرارداد این طرح دو سال دیگر زمان دارد و سعی شده است با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شود.
وی یادآور شد: سایت گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.
جیلان گف: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی بوده که در دستور کار کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و متقاضیان بخش ناغان شهرستان کیار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت
  • رقابت ۸ هزار و ۴۹۰ نفر در چهارمحال و بختیاری در کنکور تجربی