Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@05:42:06 GMT

جزئیات تغییرات آئین‌نامه خدمت حرم رضوی

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۸۲۱۳

جزئیات تغییرات آئین‌نامه خدمت حرم رضوی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی در حاشیه نشست تشریح آئین‌نامه جدید خدمت در حرم رضوی گفت: خدمت خادم‌یاری در آئین‌نامه ۱۴۰۰ به تازگی اضافه شده که ۴۴ نوع خدمت در آن گنجانده شده و خدمات مختلفی را ارائه می‌کند.

او با بیان اینکه به این آئین‌نامه نیز خدمات تخصصی اضافه شد، افزود: خادم‌یاران می‌توانند بخشی از وقت خود را در حوزه‌ای که در آن تخصص دارند خدمت کنند و یکی از حوزه‌های تحول که نگاه ویژه‌ای به آن داریم و حدود یک سال و ۹ ماه پیرامون آن مطالعه و پژوهش صورت گرفته است، تحول در نوع خدمتی است که خدام به زائران انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین‌نامه جدید خدمت پس از چند نوبت بازبینی در ۱۷ ربیع‌الاول توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: آئین‌نامه خدمت یکی از قدیمی‌ترین، آئینی‌ترین و با ثبات‌ترین آئین‌نامه‌ها در سراسر کشور است که به لحاظ پیشینه و تاریخی بودنش نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم. حوزه خدمات بیش از ۵۰۰ سال روال دیوانی دارد که برخی آن را به دوره شیخ بهایی منتسب می‌کنند. همچنین مستنداتی وجود دارد که حوزه خدمت به پیش از دوره شیخ بهایی بازمی‌گردد.

برادران  بیان کرد: مطابق اسنادی که در اختیار داریم از ۲۵۰ سال گذشته در تمام نقاط حرم مطهر خدمت وجود داشته است. حتی مشخص است که چه افرادی در چه پست‌هایی خدمت می‌کردند. آئین‌نامه خدمت پیش از انقلاب در سال‌های ۱۳۳۲ و ۱۳۳۸ و همچنین پس از انقلاب نیز در چندین نوبت اصلاح شد که آخرین اصلاح آن مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

او تصریح کرد: یکی از دلایل تغییر آئین‌نامه مسکوت ماندن برخی از مفاد آن بود. در حالی که تلاش کردیم به متن و مفاد آئین‌نامه قبلی وفادار باشیم و کمترین تغییر را در آن ایجاد کنیم، اما نیاز بود با مشورت پیشکسوتان خدمه، سرکشیک‌ها، خدامی که در عرصه‌های حقوقی صاحب نظر هستند، شورای سرکشیک‌های هشت‌گانه حرم، معاونین کشیک‌ها و تولیت حرم تغییرات در آئین‌نامه را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی تاکید کرد: خدمت خادم‌یاری از سال ۱۳۶۸ در حرم رضوی آغاز شده بود و از سال ۱۳۷۳ در حرم رسمیت پیدا کرده بود، اما امسال جزئیات آن در آئین‌نامه خدمت ذکر شده است. در آئین‌نامه پنج نوع خدمت داریم. خدمت روضه منوره که مردم آنان را به عنوان خدام می‌شناسند. حفاظ، فراشان، کفش‌داران و دربانان چهار نوع دیگر خدمت در حرم هستند که به دلیل پیشینه تاریخی و موقوفه بودن آنان نمی‌توانستیم آنان را تغییر داده و یا حذف کنیم.

برادران اظهار کرد: خدمت خادم‌یاری در آیین‌نامه ۱۴۰۰ به تازگی اضافه شده که ۴۴ نوع خدمت در آن گنجانده شده و خدمات مختلفی را ارائه می‌کند. به این آئین‌نامه نیز خدمات تخصصی اضافه شد. خادم‌یاران می‌توانند بخشی از وقت خود را در حوزه‌ای که در آن تخصص دارند خدمت کنند. به عنوان مثال یک پزشک بخشی از وقت خود را در کفشداری می‌گذارند و بخش دیگری از وقت خود را در دارالشفا و مراکز طبی حرم مطهر خدمت می‌کند.

بیشتر بخوانید

نوجوانان مشهدی، مکبران افتخاری حرم امام هشتم(ع)+ فیلم

او افزود: تلاش شد این آئین‌نامه به گونه‌ای نوشته شود که ماندگاری آن حفظ شود و اگر تغییراتی در برخی موارد آن صورت بگیرد منوط به دستورالمل‌های الحاقی باشد که شامل نحوه جذب، نحوه ارزیابی، البسه خدام، آیین‌نامه خادم‌یاری، انضباطی، خواهران خدمه، خدمات تخصصی، ساعات خدمت و امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به یکی از ویژگی‌های جدید آئین‌نامه خدمت ادامه داد: در این آئین‌نامه نواب به خادم تغییر ویژگی داده‌اند. برخی از افراد در حرم رضوی نائب خادم محسوب می‌شدند و خدمتی در حرم نداشتند. این افراد بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال در حرم مطهر خدمت می‌کردند که هزار نفر از این افراد ظرف ماه آینده با نظر آئین‌نامه جدید به خدمه تبدیل خواهند شد.

کاهش سن خدمت در حرم رضوی به ۲۰ سال
برادران بیان کرد: کشیک‌های آئینی حرم رضوی ۸ روزه هستند و هر ۸ روز کشیک‌ها تغییر می‌کند. با این وجود توفیق خدمت و درک تمام روز‌های هفته برای اعضاء خدمه در حرم رضوی وجود دارد. همچنین تحولی در گروه‌های سنی به وجود آمده و خدمت در حرم رضوی به سن ۲۰ سال تقلیل پیدا کرده است. از این پس شاهد خادمانی در حرم رضوی با سن ۲۰ سال خواهیم بود.

او تصریح کرد: خدمه‌ای که به عنوان پیشکسوت امکان خدمت در برخی پست‌ها را ندارند، جایگاهشان به عنوان خدمه پیشکسوت لحاظ شده است. در مراسم خطبه و سفره حضور خواهند داشت و شئونات آنان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی تاکیدکرد: در این آئین‌نامه شفاف‌سازی در جذب خادمان مورد توجه قرار گرفته است. در آئین‌نامه شفاف شده که شورای جذب مطابق چه مشخصاتی افراد را جذب خواهد کرد. مبحث خدمت خواهران نیز در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است. ساعات خدمت و مرخصی خدمه خواهران مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارگروهی تحت عنوان صیانت وجود دارد که اگر تخلف و نارضایتی از یک خدمه گزارش شود در این کارگروه مطرح و بررسی می‌شود. همچنین تاکیدات ویژه‌ای در بحث آموزش صورت گرفته است. از ابتداء سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار کرده‌ایم.

برادران اظهارکرد: به زودی آئین‌نامه منشور حقوق زائر توسط تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ خواهد شد که به آیین‌نامه نحوه خدمت کمک خواهد کرد. برای آیین‌نامه خدمت دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده که جزئیات آن را به خدام آموزش دهیم. در این آئین‌نامه مراسم آئینی حرم مانند مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) و شب عاشورا توجه شده است که با رفع شرایط کرونایی مجددا شاهد حضور تمام خدام در این مراسم آئینی خواهیم بود.

او افزود: علاوه بر این سامانه جامع آمار و خدمات خدام حرم آماده و رونمایی شده است. این سامانه از ۱۵ سال قبل در حرم وجود داشته، اما به لحاظ فنی به‌روزرسانی شده و متناسب با تغییرات آیین‌نامه بارگذاری شده است. این سامانه کار مدیریت خدام که شامل حضور و غیاب خدام، مهمان‌سرا، پارکینگ و سایر مواردی که در حرم باید دنبال شود را نظارت می‌کند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: به غیر از سامانه جامع، اپلیکیشنی به عنوان نسیم رضوان در دسترس خدام قرار گرفته است. هر خادم در این نرم‌افزار یک صفحه شخصی دارد که در آن نوع خدمت، سوابق خدمت، اطلاع‌رسانی‌های روزانه، نکات مهم خدمت و برنامه‌های روزانه حرم به او اطلاع داده می‌شود.

برادران بیان کرد: در یک نظرسنجی مقایسه‌ای میان شرایط زیارت در روضه منوره با قبل از دوران کرونا، صورت گرفته و مطابق آن زائران اذعان کرده‌اند که در شرایط فعلی ویژگی‌های آسان‌بودن زیارت، برقراری آرامش در زیارت، سرعت زیارت، برقراری نظم در زیارت، راحت‌تر بودن برای ادای نظم، امکان برقراری ارتباط با خدام و تردد برای افراد ناتوان و سالمند برقرار است، زائران همچنین اذعان کرده‌اند که احتمال آسیب‌دیدگی جسمانی، خستگی، گم شدن وسایل و همراهان به مراتب کاهش پیدا کرده است.

خدمت ۶۲ هزار خادم در حرم رضوی

او در خصوص آمار خادمان حرم رضوی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۲ هزار خادم در حرم رضوی داریم که حدود ۸۰۰۰ نفر از آنان خادم کفشدار، فراش و حفاظ هستند و مابقی آنان خادم‌یارانی هستند که در سایر حوزه‌ها فعالیت دارند. خادم‌یاران در ۱۰ سال اول خدمت به مقام خدمت تشرفی و در ۱۰ سال دوم به خدمت افتخاری ارتقا پیدا می‌کنند. از این تعداد ۳۰ درصد خادمان را خواهران تشکیل می‌دهند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی تاکید کرد: در ابتداء کرونا در شرایطی که بسیاری از مراکز تعطیل شدند کماکان بحث خدمت در حرم ادامه داشت. برخی از موقوفات مانند روضه‌خوانی و قرائت قرآن در بالاسر حضرت باید انجام می‌شد. با توجه به طولانی شدن دوران کرونا خدمات حرم را در رنگ‌بندی‌های کرونایی دسته‌بندی کردیم. در حال حاضر شرایط خوبی در مشهد داریم.

شرایط مساعد مشهد نشان می‌دهد که می‌توان زیارت و سلامت را در کنار یکدیگر دنبال کرد

برادران اظهارکرد: با وجود ورود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر به مشهد در دهه پایانی صفر، حدود ۳۰۰ هزار نفر ظرف ۲۴ ساعت به روضه منوره مشرف شدند. همچنین نماز مغرب و عشا در شب شهادت امام رضا (ع) به ۳۵۰ هزار نفر رسید و یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر به حرم رضوی مشرف شدند، اما کماکان پس از ۲۰ روز، مشهد نسبت به سایر شهر‌های کشور شرایط مساعدی دارد که این موضوع نشان می‌دهد می‌توان زیارت و سلامت را در کنار یکدیگر دنبال کرد.

 

منبع؛ ایسنا

انتهای پیام//س.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خادم یاری حرم امام رضا کشیک حرم مدیر عالی حرم مطهر رضوی وقت خود آئین نامه خدمت آئین نامه آئین نامه خدمت در حرم حرم رضوی آیین نامه خادم یاری هزار نفر نوع خدمت اضافه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب

آئین بیل‌گردانی از جشن‌های باستانی و پهلوانی منطقه نیم‌ور محلات است که قدمتی ۲‌ هزارساله دارد، این آئین ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد.

دریافت 19 MB

تصویربردار: هادی صفدری  / تدوینگر: مریم غلامی

دیگر خبرها

  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • اجرای ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت در گیلان
  • فعالیت ۴۱۶سفیر دانش‌آموز رضوی در آران و بیدگل