Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا شهبازی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مباحث مطرح شده درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: مجلس شورای اسلامی در دولت قبل پیگیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما با هجمه‌هایی که علیه نمایندگان انجام دادند، مانع تحقق این موضوع شدند. نظر مجلس شورای اسلامی این بود که اختصاص این ارز ارزان قیمت، کمکی به کاهش قیمت کالاهای اساسی نکرده و تنها عده‌ای را که به این ارز دسترسی دارند، ثروتمند کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، گفت: دولت و مجلس باید تدابیری اتخاذ کنند که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اقشار متوسط و آسیب‌پذیر، کارمندان و کارگران و در کل دهک‌های‌ پایین بتوانند به شکل غیرمستقیم از حمایت‌های لازم برخوردار شوند. در این راستا کارگروه‌هایی برای بررسی پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تشکیل شده تا اجرایی شدن آن به اقشار ضعیف فشار نیاورد.

شهبازی با بیان اینکه در گذشته، راه برای سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ باز بود، تصریح کرد: دستگیری و محاکمه سوءاستفاده کنندگان سودی به حال مردم نداشت و باید اختصاص منابع موجود به اقشار محروم با برنامه ریزی و نظارت دقیق تری انجام شود تا محرومان جامعه هم بتوانند از امکانات قشر بهره‌مند شوند.

وی، اصلاح ساختار بودجه و واقعی کردن آن را ضرورت امروز کشور عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار بودجه در حقیقت تحقق سند چشم انداز و دیگر اسناد بالادستی نظام و در عین حال عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است و این اقدام می‌تواند مانع از تحمیل مالیات تورمی و گرانی روزافزون به مردم شود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اصلاح یارانه انرژی و یارانه های دیگری که به کالاهای اساسی داده می شود را خواستار شد و افزود: امروز کسانی که از بیشترین یارانه در حوزه انرژی استفاده می کنند، از بقیه مردم ثروتمندتر هستند در حالی که هدف از دادن یارانه، کمک به اقشار محروم بوده است. یارانه‌ها باید به شکل صحیح، برنامه‌ریزی و کارشناسی شده هدفمند شوند و باید مراقبت کرد که قطع آنها به اقشار آسیب پذیر صدمه نزند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی به اعتراضات و اتفاقات بعد از گرانی قیمت بنزین در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: اگر مردم را در مورد مسائل کشور محرم بدانیم و مسائل را با آنها در میان بگذاریم، آنها نهایت همکاری را با دولت و نظام خواهند داشت زیرا این مردم در هشت سال جنگ تحمیلی در کنار نظام بودند و بعد از آن هم شرایط تحریم و فشار خارجی را تحمل و از نظام حمایت کردند.

شهبازی، یارانه های پنهان را فراتر از حوزه انرژی یا اختصاص ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: ما کماکان به کالایی مثل نان یارانه می‌دهیم و این موضوع باعث افزایش دور ریز نان و پایین ماندن کیفیت آن شده است. اگر یارانه نان کم یا حذف شود، فضای رقابتی ایجاد شده و کیفیت نان افزایش می یابد و در عین حال، این نعمت الهی به خاطر ارزان بودن هدر نمی رود و دور ریخته نمی شود.

وی نبود همدلی و همکاری برای اصلاح ساختار بودجه در دولت گذشته را یادآور شد و گفت: اکنون با همدلی موجود بین قوای مختلف، شرایط برای اصلاح ساختار بودجه فراهم است. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی ناشی ازتحریم‌ها، حتماً باید وضعیت یارانه ها سامان داده شود. همین کارهای کوچک مثل حذف یارانه های حوزه انرژی یا نان یا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند به اصلاح ساختار بودجه و کم کردن کسری آن منجر شود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فرار مالیاتی و فرار تعرفه های گمرکی را موضوع دیگری دانست که باید در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گیرد و گفت: اجناس قاچاق زیادی بدون دادن تعرفه گمرکی وارد کشور می شود و شاهد فرار مالیاتی گسترده هستیم. بستن راه ورود کالای قاچاق برای حمایت از کالای داخلی و در عین حال بستن شکاف های فرار مالیاتی از مسائلی است که باید مورد توجه همه قوا قرار گیرد.

شهبازی، اصلاح ساختار بودجه را نیازمند همت مدیران کشور و در عین حال کمک مردم دانست و افزود: تجربه نشان داده که دادن یارانه خیلی در ارزان شدن کالاها تاثیر ندارد و حذف آن نیز اگر با برنامه ریزی صورت گیرد موجب تورم افسار گسیخته نخواهد شد. دادن یارانه ها آن هم به صورت غیرهدفمند فقط به اتلاف منابع کشور منجر شده و تنها به فساد و رانت دامن خواهد زد. در سال های گذشته، همواره انواع یارانه ها به مردم داده شد ولی در عین حال، شاهد تورم‌های بالای ۳۰ درصد در کشور هم بودیم.

وی خواستار ورود و جدیت دستگاه های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی برای نظارت بر طرح های مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها و دیگر طرح ها شد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازی برای تحقق هدفمندی هستند و می توانند مانع سوءاستفاده سیاسی از این اقدامات شوند.

برچسب‌ها مجلس یازدهم اقتصاد مقاومتی کمیته امداد امام خمینی قیمت ارز دولت سیزدهم هدفمندی یارانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم اقتصاد مقاومتی کمیته امداد امام خمینی مجلس یازدهم اقتصاد مقاومتی کمیته امداد امام خمینی قیمت ارز دولت سیزدهم هدفمندی یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی عین حال یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۱۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان

آفتاب‌‌نیوز :

حمید امانی همدانی در مورد یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ یک رقم ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان قرار داده‌اند و همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی در جدول تبصره ۸ در نظر گرفته شده که مجموع این دو رقم ۱۶۱ هزار میلیارد تومان خواهد شد که برای یارانه نان در سال جاری اختصاص می‌یابد.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای یارانه نان در تبصره ۱۴ در بخش هدفمندی یارانه‌ها، در بند ۱ـ۴ـ مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد (۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بابت یارانه نان در نظر گرفته شد.

نیز در بند ۶ تبصره ۱۴ آمده است، ۶ ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده موضوع جزء (۱ـ ۶) این بند را با تخصیص سازمان صرفاً برای تأمین یارانه نان و بابت مستمری خانوار‌های پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور (مبلغ هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال) هزینه نماید.

 قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی ۱۵ هزار تومان پارسال به رقم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سال جاری افزایش یافته است. 

پیش‌بینی شده امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • مجلس از فردا وارد بررسی جداول بودجه می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان