Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:51:47 GMT

جهش تولید مسکن، روزنه امید جوانان اردبیلی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۲۴۹۱

جهش تولید مسکن، روزنه امید جوانان اردبیلی

بسیاری از افراد فاقد مسکن در این شرایط اقتصادی امکان خرید خانه را نداشته و حتی برخی از آنها در تامین هزینه اجاره‌خانه و رهن نیز  مشکل دارند.

جابر درگاهی یک شهروند اردبیلی که ۷ سال پیش ازدواج کرده  در یک کار گاه تولیدی کار می‌کند و با وجود تلاش شبانه‌روزی هنوز موفق به خرید خانه نشده است، وی به ایرنا می‌گوید: خانه دار شدن یک آرزوی دست نیافتنی برای من بوده و امکان تامین و تهیه خانه با این حقوق اندک برای من مقدور نیست مگر اینکه دولت در این زمینه کمک حال ما جوانان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قیمت مسکن در تمام نقاط اعم از مرکز و حاشیه شهر بسیار افزایش یافته و به خاطر همین نه تنها امیدی برای خانه‌دار شدن ندارم بلکه هر روز تامین اجاره‌خانه نیز برایم مشکل می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود دولت برنامه‌ و اقدام اساسی برای کاهش قیمت مسکن تدارک ببیند تا ما هم بتوانیم صاحب خانه بشویم، البته شنیده ام برای طرح جهش تولید مسکن ثبت نام می‌کنند و  امیدوارم بتوانم با ثبت نام در این طرح صاحب مسکن بشوم.

زهرا اسلامی‌فر دانشجوی رشته حقوق نیز در این باره می‌گوید: سه سال از عقدم می‌گذرد ولی به خاطر نبود مسکن هنوز اقدام به تشکیل خانواده نداده‌ام،  دنبال خرید مسکن هستیم ولی به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها تا به حال موفق به خرید خانه نشدیم.

وی افزود: قیمت مسکن به اندازه‌ای بالا رفته که امکان خرید برای قشر ضعیف و جوانان مقدور نیست، برای طرح جدید جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌ایم و امیدوارم از این طریق بتوانیم صاحب مسکن شویم.

اسلامی فر ادامه داد: طرح جهش تولید مسکن طرح خوبی است ولی امید است مسئولان مربوطه در اجرای این طرح تسریع کنند تا افراد فاقد مسکن بتوانند صاحب خانه شوند.

به گزارش ایرنا، طرح جهش تولید مسکن،از سوی دولت و با هدف خانه دار کردن اقشار جامعه در سال جاری ارائه گردیده و هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال آینده در کشور می‌باشد.

نرخ سود بازپرداخت ، از ۵ تا ۱۲ درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت اقساط  ۱۸ تا ۲۰ سال می باشد.

سقف تسهیلات مسکن براساس مناطق مختلف شهری و روستایی  اعلام شده است و قرار بر این است که تسهیلات این پروژه بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود.

سقف وام جهش تولید مسکن در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده همچنین سقف وام در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است .

در استان اردبیل در قالب جهش تولید مسکن ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود که در مرحله اول ساخت چهار هزار واحد آغاز شده بطوریکه ۲۸۰۰ واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود.

 در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، واحدها در ۱۱ سایت احداث خواهد شد.

برای تسریع روند ساخت، ۴۶۰ واحد به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ۸۵۰ واحد به  تعاونی‌ها، ۸۹۰ واحد به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۶۰۰ واحد به راه و شهرسازی واگذار شده است.

این واحدهای مسکونی در بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع زمین و در ۵ طبقه ساخته می‌شوند. متوسط زیربنای مفید هر واحد ۹۰ متر و متوسط زیربنای کل هر واحد ۱۲۰ متر خواهد بود.

هزینه کل پروژه ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده و به میزان ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

همچنین ۱۲۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در ۶۸ هزار و ۱۸۶ متر مربع زمین و به تفکیک ۷۰۰ واحد بنیاد ساخت و ۵۰۰ واحد گروه ساخت، احداث خواهد شد.

 کل هزینه این پروژه ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده و هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای آن در نظر گرفته شده است.

۸۰ هزار واحد مسکونی در اردبیل احداث می‌‍شود

قرار است در قالب طرح جهش تولید سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی و تا چهار سال آینده ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان اردبیل ساخته شود که در ابتدای کار ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده است.

رستم قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل گفت: در این استان در گام اول ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده و اگر متقاضی بیشتر شود به میزان متقاضی اقدام به ساخت مسکن خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت مسکن مورد نیاز مردم را تامین می کند، اظهار کرد: براساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن اقدامات لازم انجام شده است.

قاسمی افزود:  برای آغاز کار ساخت  ۲ میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تفاهمنامه تعدادی از آنها  با بنیاد مسکن، صندوق تعاون، وزارت راه و تعاون و بسیج امضا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات آغاز شده در تولید چهار میلیون مسکن در طول چهار سال دولت سیزدهم اظهار کرد: در همه استان‌ها ادارات راه و شهرسازی در حال آماده‌باش هستند تا مسکن احداثی با کیفی‌ترین شکل تحویل مردم شود.

قاسمی افزود: به تناسب نیاز استان‌ها تولید مسکن انجام می‌شود و در کنار آن تأمین زمین، مصالح و پرداخت تسهیلات نیز با تدبیر مناسب انجام و زمینه ساخت مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه به ویژه دهک‌های پایین فراهم می‌آید.

وی گفت: به دور از نگاه سیاسی دولت سیزدهم بنا دارد تا تولید مسکن را به تناسب نیازمندی اقشار جامعه انجام داده و به هیچ وجه در این بخش حاشیه و سیاسی‌کاری را در دستور کار قرار ندهد.


محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز سهمیه استان اردبیل را در طرح جهش تولید مسکن ۸۰ هزار واحد اعلام کرد و افزود: در سال اول قرار است ۲۰ هزار واحد و در مابقی سال‌ها نیز به همین تعداد مسکن تولید و تحویل شود.

وی به احداث ۵۴۰ واحد با پیشرفت ۵۵ درصد در استان اشاره کرد و گفت: امروز چهار هزار واحد احداث مسکن کلنگ‌زنی می‌شود که در مرکز استان ۲ هزار و ۸۰۰ واحد احداث و در سایت‌های شهرک اندیشه، نیایش و الهیه تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی فرآیند تولید مسکن را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: قرار شد کمبود زمین با الحاق مناطقی جدیدی به شهرهای جدید انجام شده و در کنار آن پرداخت تسهیلات تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکن احداث خواهد شد که برای احداث آنها ۸۶ هزار متر مربع زمین در نظر گرفته شده است.

شهرام باباخانی معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت: ۵۴۰ واحد مسکن احداثی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در استان اردبیل در طرح جهش تولید مسکن ادغام شده و در این قالب تحویل داده می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چند در طرح جهش تولید مسکن سهمیه استان اردبیل در چهار سال ۸۰ هزار واحد پیش‌بینی شده اما ما مصمم به تکمیل ۵۴۰ واحد مسکن طرح اقدام ملی هستیم که در قالب این طرح ادغام شده و متقاضیان می‌توانند از تسهیلات مناسب طرح جهش تولید مسکن استفاده کنند.

باباخانی از افزایش پرداخت تسهیلات در قالب این طرح بین ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه متقاضیان در تأمین مبالغ آورده با مشکلاتی روبه‌رو بودند، قرار شد در قالب طرح جهش تولید مسکن به جای آورده تسهیلات بیشتری از سوی بانک‌ها پرداخت شود تا امکان جبران مبالغ اولیه به نوعی فراهم آید.

معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: پروژه‌های نیمه‌کاره در این بخش به سرعت در حال تکمیل شدن است و هیچ‌گونه رکود و تأخیر و تعللی را در تکمیل و تحویل این واحدها شاهد نیستیم.

باباخانی افزود: طرح اقدام ملی مسکن که با احداث ۵۴۰ واحد شروع شده در قالب شهرک اندیشه یک و ۲ اردبیل با پیشرفت ۵۰ درصد در حال اجراست و هیچ تأخیر و تعللی در این زمینه وجود ندارد.

وی نگرانی برخی از متقاضیان مسکن را در قالب طرح اقدام ملی یادآور شد و گفت: متقاضیان نباید نگرانی از بابت تأمین آورده و پرداخت تسهیلات داشته باشند چرا که قرار شد از طریق بانک‌های عامل مبالغ بیشتری در این زمینه پرداخت شده و با تأمین زمین رایگان و سایر زیرساخت‌ها به سرعت عملیات اجرایی را در این حوزه شاهد باشیم.

باباخانی اضافه کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر به استان اردبیل قرار شد سالانه ۲۰ هزار واحد احداث شود که در سال اول با تاکید وزیر مقرر شده ۴۰ هزار واحد مسکن شروع شود تا در مدت ۲ سال زمینه تکمیل و بهره‌برداری این واحدها فراهم آید.

معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: در شهرک اندیشه فاز سه و چهار عملیات اجرایی با تلاش پیمانکاران شروع شده و ما با واگذاری زمین در حال حاضر زیرساخت‌های اولیه را تأمین کرده و به سرعت شاهد تکمیل و راه‌اندازی این واحدها خواهیم بود.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل درباره اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان اردبیل افزود:این طرح که از سال گذشته مراحل اجرایی آن با ثبت‌نام ۱۱ هزار نفر متقاضی آغاز شد ه و در مرحله اول احداث واحدهای مسکونی برای پنج هزار نفر شروع شده است.

وی اظهار کرد: تا پایان امسال ۲۵۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر اردبیل تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

باباخانی گفت: براساس برنامه یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در شهرستان‌های استان و سه هزار و ۵۰۰ واحد در شهر اردبیل احداث شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: این ادراه کل تمامی زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح را به صورت رایگان در اختیار پیمانکاران قرار داده و در شهرهای به غیر از اردبیل نیز این زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار شده تا اجرای طرح را با سرعت بیشتری انجام دهند.

باباخانی افزود: با همکاری شهرداری برای یک‌هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن صدور پروانه انجام شده و مراحل قانونی در این زمینه طی می‌شود.

وی درباره  تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن برای این طرح بیان کرد: میزان  تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

باباخانی با بیان اینکه زمین مسکن ملی در اردبیل تامین شده است افزود:از سال ۹۷ آماده‌سازی زمین برای احداث واحدهای مسکونی مورد نیاز متقاضیان شروع شده و مقرر شده  بنیاد مسکن اجرای زیرسازی، جدول‌گذاری و کارهای آماده‌سازی را به غیر از آسفالت‌ریزی به موقع انجام دهد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: از شهرک الهیه ۳۰۰ واحد به بنیاد مسکن اردبیل واگذار شده تا مراحل آماده‌سازی را انجام دهند و ساخت واحدهای مسکونی نیز شروع شود.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز هزار واحد  در اردبیل احداث می کند افزود: ۳۵۰ واحد نیز در شهرک الهیه توسط بنیاد مسکن در مرحله طراحی و تهیه نقشه است.

باباخانی زنان سرپرست خانوار و زوجین را در اولویت بهره‌مندی از طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد و گفت: متقاضیان باید پنج سال سکونت شهرهای اعلام شده را داشته باشند.


مین احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در اردبیل تأمین شده است

یکی از اقدامات ارزشمندی که برای خانه دار شدن جوانان و قشر ضعیف در طرح اقدام ملی و جهش تولید مسکن انجام می شود ارایه زمین رایگان برای ساخت مسکن به کار گزاری ها است که منجر به استقبال مردم برای ثبت نام مسکن شده است.

فرهاد سبحانی مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل هم در این باره گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در استان اردبیل برای ساخت یک‌هزار و ۵۰۰ واحد زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که به غیر از اردبیل سایر شهرها را شامل می‌شود، در استان اردبیل ساخت مسکن بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده که در همه ۱۱ شهرستان استان تأمین زمین از سوی راه و شهرسازی انجام شده است.

سبحانی بیان کرد: امیدواریم با تأمین زمین برای ساخت یک‌هزار و ۵۰۰ واحد عملیات احداث واحدهای مسکونی شروع شود که البته متقاضیان با ثبت‌نام در سامانه مورد نظر و با تشکیل پرونده امکان بهره‌مندی از این واحدها را خواهند داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت:‌ در پارس‌آباد ۱۲۰ واحد، خلخال ۶۰ واحد و مشگین‌شهر نیز ۱۶۰ واحد برای احداث طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی شده و مراحل اجرایی آنها اعم از صدور پروانه و توافق با شهرداری به انجام رسیده است.

سبحانی یکی از مشکلات پیش روی احداث این واحدها را کمبود زمین در مشگین‌شهر برای ساخت ۱۶۰ واحد اعلام کرد و افزود: ساخت ۸۰ واحد در مرحله اولیه و با توافق راه و شهرسازی و بنیاد مسکن آغاز شده و امیدواریم با تأمین زمین در ماه‌های آینده ساخت سایر واحدها نیز آغاز شود.وی افزود: در شهرستان‌های نمین، نیر، گرمی و سرعین مصمم به ساخت این واحدها به شکل ساخت گروهی هستیم تا با واگذاری یک قطعه زمین به چهار نفر بتوان به احداث مشارکتی واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اقدام کرد.

سبحانی اضافه کرد: در کنار رایگان بودن زمین در صدور پروانه شهرداری ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌کند و نظام مهندسی نیز در کارهای فنی با تخفیف ۵۰ درصد به کمک متقاضیان آمده است.

وی بیان کرد: قرار بود برای کمک به ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود که این رقم تسهیلات به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته تا شرایط سهلی را در ساخت واحدهای مسکونی شاهد باشیم.

سبحانی ادامه داد: در شهر اردبیل نیز بنیاد مسکن نسبت به آماده‌سازی شهرک اندیشه و ساخت ۹۰۰ واحد مسکن ورود پیدا کرده که امیدواریم هر چه سریعتر ساخت این واحدها را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در بهره‌مندی از تسهیلات بانکی طرح اقدام ملی نیاز به ضامن برای متقاضیان وجود ندارد و زمین واگذار شده برای تضمین بانکی محاسبه شده و در نظر گرفته می‌شود.

سبحانی در مورد مسکن محرومان نیز گفت: برای دهک‌های پایین جامعه که عمدتا تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن در اولویت بنیاد مسکن قرار گرفته که سهمیه استان در این زمینه سه هزار واحد بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد از مسکن محرومان در سال جاری واگذار شده و قرار است با تکمیل ۵۰۰ واحد این مجموعه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عمده این واحدها در مساحت ۶۰ متر احداث و واگذار می‌شود که امیدواریم با همکاری مجموعه‌های خیرین بتوان در ساخت و تکمیل این واحدها تلاش بیشتری را انجام داد.

شهروندان اردبیلی امیدوارند که با اجرای طرح جهش تولید مسکن جوانانی که با انتظار تامین مسکن نشسته‌اند صاحب خانه شده و از این طریق بخشی از مشکلات خود از جمله تشکیل خانواده را  رفع کنند.

گزارش :یعقوب شاددل

برچسب‌ها قیمت مسکن تسهیلات مسکن اردبیل مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیمت مسکن تسهیلات مسکن اردبیل قیمت مسکن تسهیلات مسکن اردبیل مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر طرح جهش تولید مسکن طرح اقدام ملی مسکن استان اردبیل گفت ۲۵۰ میلیون تومان هزار واحد مسکونی نظر گرفته شده استان اردبیل استان اردبیل پرداخت تسهیلات هزار و ۵۰۰ واحد واحدهای مسکونی واحد مسکونی پیش بینی شده میلیارد ریال ۸۰ هزار واحد شهرک اندیشه قالب طرح تأمین زمین بنیاد مسکن آماده سازی واگذار شده قیمت مسکن انجام شده برای ساخت ساخت مسکن واحد مسکن یک هزار شروع شده چهار سال آغاز شده خانه دار خواهد شد ۵۴۰ واحد ثبت نام آغاز شد قرار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۲۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل میزبان مسابقات بین‌المللی تکواندوی جام صفوی شد

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از برگزاری مسابقات تکواندوی جام صفوی به میزبانی اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی پهناور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در نشست با رئیس فدراسیون تکواندو مقرر شد تا جام صفوی در رشته تکواندو و با حضور تیم های منتخب کشور و ورزشکاران کشوری به میزبانی اردبیل برگزار شود که به احتمال زیاد در این رویداد تکواندوکاران کشورهای دیگر نیز حضور خواهند داشت.

وی برگزاری آبرومند جام صفوی در رشته کشتی در هفته های اخیر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی فدراسیون تکواندو استان اردبیل که در رشته های رزمی همواره جزو افتخارآفرینان کشور است سربلند از این میزبانی بیرون آید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: قرار شد در سفر رییس فدراسیون به استان اردبیل در ماه آینده تفاهمنامه برگزاری جام صفوی در رشته تکواندو منعقد شده و ما در تابستان شاهد برگزاری این رویداد در دیار سبلان باشیم.

پهناور افزود: رشته تکواندو از رشته های مدال آور استان اردبیل محسوب می شود و قرار است با تلاش هیات تکواندوی استان و برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت بتوانیم اردبیل را به پایگاه قهرمانی تکواندوی کشور تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: زیرساخت های لازم برای این رشته ورزشی هم به همت ورزش و جوانان و هم تلاش بخش خصوصی مهیا شده و انتظار می رود رویداد جام صفوی به میزبانی های دیگر این استان در رویدادهای ملی و بین المللی کمک کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اردبیل میزبان مسابقات بین‌المللی تکواندوی جام صفوی شد
  • همایش بین المللی مدیریت ورزشی در اردبیل برگزار شد
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • تامین اعتبار مطالعات چهار پروژه شیلات استان اردبیل
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی
  • گلبالیست های اردبیلی فاتح لیگ یک کشور