Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه فنی و حرفه‌ای با راه‌اندازی طرح و قراردادی جدید در راستای ارتباط با صنعت سعی کرده است ضمن تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، زمینه اشتغال دانشجویانش را فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی – نه صنعت زیر بار می‌رود و نه دانشگاه! هرکدام برای ارتباط با یکدیگر ساز خودشان را می‌زنند و تقصیر‌ها را مثل یک توپ در زمین دیگری می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌‍‌هایی که در این عرصه توان و حرف بیشتری برای گفتن دارند کم و بیش با صنعت رابطه بهتری دارند؛ اما در کل کشور سهم دانشگاه‌های مختلف از این ارتباط بسیار ناچیز است. اما هرچه پیش‌تر می‌رویم و صحبت از نسل جدید دانشگاه‌ها می‌شود، شرایط فرق می‌کند به گونه‌ای که امروزه دانشگاه‌ها دغدغه بیشتری برای ارتباط گرفتن با صنایع دارند تا دانشجویان‌شان آینده بهتری داشته باشند.

 

البته که تاکنون در مسیر اشتغالزایی و فراهم‌سازی بستری برای آینده شغلی دانشجویان، دانشگاه‌ها خودشان را آنچنان دخیل نمی‌دانستند و معتقد بودند آن‌ها فقط باید آموزش دهند؛ اما حال شرایط به‌روزتر شده و آن‌ها می‌دانند که باید مهارت‌آموزی کنند.

 

ظرفیت‌هایی که خالی می‌ماند و آموزش‌هایی که باید به روز شود

مهارت آموزی دانشگاه‌ها یک تیر و چند نشان است. رشد دانشجویان مطابق با نیاز‌های روز جامعه و آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازارکار، پیوند بیشتر دانشگاه‌ها با صنایع به جهت پرورش نیرو‌های انسانی مورد نیاز آن‌ها و از طرفی ترغیب جوانان بیشتر برای تحصیل در دانشگاه‌ها و رونق دادن فضا‌های دانشگاه‌های مهارتی که این روزها متاسفانه ظرفیت‌های پذیرش بسیاری از آن‌ها خالی می‌ماند.

 

یکی از این دانشگاه‌های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که با وجود ۳ هزار و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های مهارتی در کشور محسوب می‌شود. دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی‌شان به انجام کار در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها می‌پردازند. بر همین اساس به‌روزرسانی برنامه‌های درسی با توجه به نیاز‌های جامعه و تجهیز کامل این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در جهت رفع نیاز‌ها و آموزش دانشجویان به صورت مهارتی برای داشتن آینده‌ای روشن بسیار اهمیت دارد.

 

دانشگاه فنی وحرفه‌ای به سمت صنعت گام برداشت

اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جای آنکه برای ارتباط گرفتن با صنعت دست روی دست بگذارد و بخواهد تنها ارائه کننده مشکلات و پیشنهاد دهنده ایرادات و راهکار‌ها باشد، دست به کار شده و از چندماه گذشته با طرحی به نام برند ملی قراردادی را با تعدادی از شرکت‌ها منعقد کرده است که به واسطه آن دانشجویان فرصتی برای اشتغالزایی و آمادگی ورود به بازارکار خواهند داشت. در این خصوص با ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به گفتگو پرداختیم.

 

 

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می‌تواند نقش تعیین کننده در رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه آن داشته باشد. در این خصوص آموزش دانشجویان با تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به روز و متناسب با نیاز صنعت و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار و شناخت و برطرف کردن نیاز‌های تحقیقاتی بخش صنعت از برنامه‌های اصلی خواهد بود.

 

۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای در شغل مرتبط با رشته‌شان جذب می‌شوند

وی با بیان اینکه ماهیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی است و حدود ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به دلیل برخورداری از مهارت و تخصص لازم بلافاصله جذب بازار کار در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی می‌شوند، درباره طرح برند ملی که طی دو سال اخیر در این دانشگاه به جریان افتاده است، عنوان کرد: در طرح برند ملی تاکید روی تولید داخلی است و از این طریق می‌خواهیم ارتباطی بین تولید، آموزشی، بازاریابی و اشتغال ایجاد کنیم.


صالحی عمران با بیان اینکه در طرح برند ملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سراغ بخش‌های خصوصی رفته است، ادامه داد: در این دانشگاه بیش از ۳۴۰۰ کارگاه وجود دارد و می‌توان گفت که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درس‌های دانشجویان فنی به صورت عملی است لذا اصرار داریم که دانشجویان بخشی از دروس عملی خود را در محیط‌های بیرون از دانشگاه بگذرانند. در این خصوص با بخش‌های متعددی صنعتی کوچک و بزرگ صحبت کردیم تا کارگاه‌های ما را تجهیز کنند تا هم نیروی انسانی مورد نیاز خودشان را آموزش دهیم و هم دانشجویان با کار بیرون از دانشگاه به صورت کاملا مهارتی و عملی آشنا شوند.

 

تجهیز کارگاه‌ها به شرط تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع

به گفته وی، بنگاه‌های اقتصادی، صاحبان صنایع، تولیدکنندگان، واحد‌های خدماتی و حامیان فناوری با انتخاب خود مسئولیت تجهیز یک یا چند کارگاه داخلی با نام تجاری خود را بر عهده می‌گیرند. این شرکت‌ها می‌توانند محصول خود را در داخل کارگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تولید کنند و تبلیغ خود را در پایگاه خبری دانشگاه و فضای فیزیکی دانشکده‌ها داشته باشند. امکان استفاده از فضای آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی، اجرای پروژه مشترک تحقیق و توسعه در راستای ارتقای محصولات خود و معافیت‌های قانونی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: براین اساس طی ۴ ماه اخیر با گروه صنعتی انتخاب وارد صحبت شدیم که محصولات ایرانی تولید می‌کنند. این گروه صنعتی کارگاه‌های ما را تجهیز کردند تا دانشجویان بتوانند با محصولات ملی آشنا شوند. با به جریان افتادن طرح بند ملی، فرصت‌های شغلی برای دانشجویان فراهم می‌شود چرا که بعضی از این بخش‌ها و صنایع طی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی و حرفه‌ای متعهد شدند که فارغ‌التحصیلان ما را جذب کنند.

 

طرح برند ملی، حرکتی که در آینده نتیجه‌بخش است

صالحی عمران بیان کرد: صنایع و بخش‌های متعدد دریافتند که دانشگاه فنی و حرفه‌ای تکنسین‌های مهارتی را تربیت می‌کند که در آینده برای سیستم‌های مختلف بسیار کارآمد هستند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این اقدام وارد بحث اشتغال دانشجویان شده است و در قبال آینده کاری دانشجویانش مسئولیت پذیرفته است لذا این حرکت در آینده نتیجه خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: تا زمانی که دانشجویان شناختی از کارفرما و صنعت نداشته باشند ارتباط و آینده کاری شکل نمی‎گیرد. از تمامی اساتید حتی حق‌التدریسی‌های دانشگاه درخواست کردم که ملاک تدریس خود را این بدانند که دانشجو محیط کار بیرون را بشناسد.

 

وی عنوان کرد: طرح برند ملی می‌تواند حرکت خوبی به سمت شکل‌گیری بهتر ارتباط دو جانبه بین دانشگاه و صنعت باشد و نتایج خوبی را برای دانشجویان و رشد اقتصادی کشور به همراه بیاورد. اینگونه است که می‌توانیم حتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی کارآفرین و اشتغالزا خواهد بود.

فیلم این گفتگو را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای ارتباط صنعت و دانشگاه طرح برند ملی مهارت آموزی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای طرح برند ملی صالحی عمران دانشگاه ها کارگاه ها نیاز ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید


جلیل شهریاری  ، در خصوص شعار سال بیان کرد: عمده مسئله کشور و نقطهٔ ضعف اساسی کشور مسئله اقتصاد است؛ کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی تولید داخلی و تولید ملی است و این مهم محقق نمی‌شود مگر با رشد تولید و حرکت روبه‌جلو در تولید ملی و مشارکت همه‌جانبه مردمی در به ثمر رساندن تولیدات داخلی لذا جهش تولید با مشارکت مردمی راهی برای رونق‌دادن به اقتصاد کشور است.

وی در پاسخ به سؤال اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال افزود: لازمه جهش تولید ارتقای سطح مهارت و توانمندی‌های اقشار مختلف جامعه است و تحقق این امر بدون درنظرگرفتن نقش آموزش‌های مهارتی بعید و دورازذهن به نظر می‌رسد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: البته به‌روز بودن و تناسب آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار و تولید غیرقابل‌انکار است که در این راستا آموزش‌های مهارتی لازم در ۲۵ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان ویژه گروه‌های هدف ۱۹ گانه «کارجویان، دانشجویان، دانش‌آموزان، سربازان، زندانیان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، شاغلین، روستاییان، عشایر، معتادان بهبودیافته، زنان سرپرست خانوار، مشمولین بیمه بیکاری و...» و ۳۲۵ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی به‌منظور توانمندسازی جوانان و تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیاز بازار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه‌ها، اصناف و صنایع به‌منظور توسعه آموزش‌های مهارتی در قالب آموزش‌های محیط کار واقعی و به‌منظور تکمیل آموزش‌های بخش دولتی در اولویت قرار دارد.

شهریاری اذعان کرد: به‌منظور برقراری تعامل مؤثر در حل مشکلات اشتغال جامعه هدف، تشکیل جلسات شورای مهارت باهدف استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های مرتبط در دستور کار قرار دارد در این زمینه می‌توان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزش‌وپرورش، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کارگروه امداد امام خمینی (ره)، پارک علم و فناوری، شرکت شهرک‌های صنعتی، قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، ورزش و جوانان، بسیج سازندگی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف اشاره داشت.

وی در پاسخ به سؤال شناسایی شغل‌های باتوجه‌به اقلیم استان افزود: در راستای انطباق بیش‌ازپیش آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار، اقدام به راه‌اندازی رشته‌های بازار محور در شهرستان‌ها گردیده است از جمله آموزش‌های مرتبط با تأمین نیروی ماهر معدن، صنعت ساختمان، لوله‌کشی گاز در زابل، زهک، خاش و ایرانشهر باتوجه‌به اتصال به شبکه گاز سراسری تعمیر ECU خودرو، دیتیلینگ خودرو، جوشکار تخصصی چابهار و... و تربیت نیروی ماهر موردنیاز شرکت پتروشیمی نگین مکران جهت افراد بومی در دست‌کار است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در خصوص برنامه‌ریزی برای صدور گواهی‌های مهارتی برای ایجاد نهضتی در تولید تشریح کرد: توسعه آزمون‌های آنلاین و الکترونیکی در شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر و چابهار باهدف تسریع در زمان اعلام نتایج آزمون‌های برگزار شده و صدور گواهینامه‌های مهارت و تجهیز و پیگیری راه‌اندازی آن در شهرستان‌های زابل و سراوان انجام می‌شود.

شهریاری تأثیرگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق شعار سال را این‌گونه بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز هر نظام اقتصادی درهم‌تنیدگی ساختارها آموزش مهارتی و اشتغال است؛ ارتباط تنگاتنگ کار و آموزش‌های مهارتی همواره در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی هم‌زمان با یکدیگر انکارناپذیر است؛ مردمی‌کردن اقتصاد و تصدی‌نکردن دولت، برون‌گرایی، افزایش مشارکت مردمی با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی ماهر نقش بارزی در تحقق رشد تولید دارد.

وی ادامه داد: بدون شک یکی از تأثیرگذارترین عوامل جهش تولید آحاد مردم هستند که در این زمینه هر چه میزان مهارت و توانایی‌های فردی افراد بیشتر باشد منجر به تولید و ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت بالاتر و در مدت‌زمان کمتری خواهد بود که در نهایت منجر به ارتقای بهره‌وری خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان نقش تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی را در جهش تولید خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش‌های مهارتی بخش غیردولتی با استفاده از ظرفیت مردم در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری و اجرایی نمودن شعار سال، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تسریع و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ویژه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی را باهدف گسترش ظرفیت‌های نوین آموزش‌های مهارتی در تمامی حوزه‌های خدماتی، صنعتی، فرهنگ و هنر، صنوف و آموزش‌های مورد نیاز روز بازار کار توسط بخش خصوص در اولویت برنامه‌های سال جاری  قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند