Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:04:45 GMT

بهمنِ بی توجهی مردم، عامل آغاز پیک ششم کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۵۳۸۸

بهمنِ بی توجهی مردم، عامل آغاز پیک ششم کرونا

ایسنا/خراسان شمالی بهمن ماه سال گذشته بود که نخستین دُز از واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

به گزارش ایسنا، اولین دز واکسن کرونا در خراسان شمالی نیز سال گذشته همزمان با سالروز چهل و دومین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد برای کادر درمان استان تزریق شد.

اوایل امسال بود که تزریق واکسن این بیماری برای عموم مردم با ثبت نام سالمندان آغاز شد تا بتواند سبب کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از کرونا بین مردم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی جزو نخستین و مؤثرترین راهکارهایی بود که از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر دنیا مورد تاکید قرار گرفت تا منجر به کاهش سرایت این بیماری شود.

در ابتدای این موضوع، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دنیا به ویژه توسط مردم در ایران بسیار مطلوب بود و آمارها حکایت از رعایت این موارد تا نزدیک ۹۰ درصد داشت اما با آغاز واکسیناسیون عمومی مردم در کشور، این آمار رفته رفته کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به حدود ۴۰ درصد در سطح کشور رسید.

هرچند درصد رعایت این موارد در خراسان شمالی از میانگین کشوری بیشتر است اما اختلاف این آمار چندان چشمگیر نیست و چنگی به دل نمی‌زند. این موضوع سبب شده تا نگرانی هایی از آغاز پیک ششم کرونا شکل بگیرد.

در این خصوص گفت و گویی با دکتر دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام دادیم تا از ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دلیل این موضوع برایمان بگوید که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان چگونه است؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای تصمیم گیری در این خصوص در خراسان شمالی وضعیت مطلوبی داشت. به حدی که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به ۹۰ درصد هم رسید و گاها جزو استان‌های برتر در این زمینه بودیم.

اکنون چطور؟

اما درحال حاضر متاسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم کاهش چشم گیری پیدا کرده و به نوعی با عادی انگاری از سوی جامعه روبه رو هستیم. اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان از میانگین کشوری بالاتر است اما این مقدار که در حدود ۴۰ درصد است، اصلاً مناسب نیست. شاید عده‌ای بگویند بالاتر بودن از میانگین کشوری خوب است اما نکته مهم این است که اختلاف ما با میانگین کشوری از یک یا دو درصد تجاوز نمی‌کند که نشان می‌دهد وضعیت اصلاً مناسب نیست.

چرا جامعه دچار عادی انگاری شده است؟

این موضوع دلایل متعددی دارد. یکی از آن‌ها برداشت اشتباه مردم از واکسیناسیون است. در موارد بعدی نیز اتفاقاتی که در حوزه آموزش‌های حضوری و ادامه فعالیت کارمندان و صنوف رخ داد که البته مورد نیاز جامعه بود تا آسیب‌های ناشی از کرونا در موضوعات مختلف را کنترل کند اما سبب افزایش برخورد و ارتباط مردم با یکدیگر شد و کم کم رعایت پروتکل‌ها را کمرنگ کرد. البته این موضوعات، تنها دلایل عادی انگاری نیست.

واکسیناسیون، چه تصور غلطی بین مردم ایجاد کرد؟

واکسیناسیون کادر درمان از سال گذشته آغاز شد و به دنبال آن نیز با وقفه‌ای کوتاه، واکسیناسیون عمومی از سالمندان آغاز شد و اکنون تمامی گروه‌های جامعه در حال واکسیناسیون هستند اما این موضوع از آن حیث بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأثیر گذاشت که بسیاری از افراد جامعه به اشتباه تصور کردند با تزریق واکسن، دیگر نیازی به استفاده از ماسک یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست. به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند واکسن می‌تواند ابتلا به کرونا یا مرگ و میر ناشی از آن را به صفر برساند.

واقعاً تأثیر واکسن‌های کرونا تا چه حد است؟

واکسن‌های مختلف کرونا در سراسر دنیا با هدف کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی بیماری کووید ۱۹ تزریق می‌شود.

پس ایمنی کامل برای عدم ابتلا ایجاد نمی‌کند؟

خیر. هیچ واکسنی در دنیا برای هیچ بیماری نمی‌تواند به صورت صد درصدی از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. واکسن‌ها صرفاً درصد ابتلا به بیماری، عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می‌دهند.

با این شرایط واکسیناسیون عمومی چه تاثیری دارد؟

واکسیناسیون عمومی و تزریق واکسن به تمام مردم سبب می‌شود ایمنی در کل جامعه شکل بگیرد. اکنون نیز ۸۰ درصد مردم در استان و کشور واکسن خود را تزریق کرده‌اند اما ۲۰ درصد باقی مانده است. استقبال از واکسن کرونا در بعضی از شهرهای خراسان شمالی از روستاها بیشتر است و در بعضی مناطق نیز استقبال روستائیان بیشتر است. نهایتاً تزریق واکسن سبب می‌شود سرایت این بیماری کاهش یابد که در نتیجه آن کاهش ابتلا به کرونا را خواهیم داشت.

پس امکان سرایت این بیماری در آینده نیز وجود دارد؟

بله.

این ویروس چگونه عمل می‌کند؟

ویروس کرونا پس از ورود به دهان و مجرای تنفسی انسان به دو شکل عمل می‌کند. ویروس پس از ورود به مجاری تنفسی فوقانی در سلول‌های مخاطی جایگزین و تکثیر می‌شود. سپس در اثر سرفه، عطسه و صحبت کردن پخش می‌شود.

در خصوص راه دوم هم، سلول‌های دستگاه تنفس تحتانی (ریه) را مورد حمله قرار می‌دهد و موجب ایجاد بیماری کووید یا پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) می‌شود.

واکسن‌ها چطور عمل می‌کنند؟

واکسن‌هایی که تا کنون در دنیا ساخته شده سبب ایجاد آنتی بادی‌های خونی شده و صرفاً از پیشرفت بیماری در بدن جلوگیری می‌کند.

اگر قرار باشد از تکثیر ویروس در حلق جلوگیری شود به چه واکسنی نیاز است؟

این موضوع نیازمند تولید واکسن‌های با آنتی بادی سطحی یا همان مخاطی است که تا کنون تولید نشده است. به همین دلیل واکسن‌های موجود از جایگزینی و تکثیر ویروس در حلق جلوگیری نمی‌کند و در افرادی که به صورت خفیف هم مبتلا به این بیماری شوند، احتمال سرایت آن به دیگران و ابتلا افراد واکسن نزده وجود دارد.

صحبت پایانی؟

از همه مردم درخواست داریم تا به پروتکل‌های بهداشتی و در رأس آن‌ها استفاده از ماسک توجه بیشتری داشته باشند تا از احتمال سرایت این بیماری کاسته شود. همچنین از افرادی که هنوز واکسن خود را دریافت نکرده‌اند تقاضا داریم بدین منظور اقدام کنند تا ایمنی شکل گرفته در سطح جامعه تکمیل و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا بیش از پیش کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی اجتماعی کروناویروس واکسیناسیون رعایت پروتکل های بهداشتی واکسیناسیون عمومی سرایت این بیماری رعایت پروتکل ها میانگین کشوری خراسان شمالی تزریق واکسن مرگ و میر واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۵۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی