Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@00:52:17 GMT

علائم رایج کمبود مواد معدنی در بدن چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۷۳۱۲

علائم رایج کمبود مواد معدنی در بدن شامل خستگی و ضعف شدید، گرفتگی عضلات و درد مفاصل، ضربان قلب نامنظم، بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن و مشکلات گوارشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد معدنی و مواد مغذی به بهبود عملکرد بدن کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین زمانی که میزان مواد معدنی موجود در بدن کاهش پیدا کند، فرد قادر نخواهد بود فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدن انسان به مواد معدنی متنوعی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم نیاز دارد هر کدام از این مواد معدنی نقش خاصی در بدن دارند. با این حال، کمبود هر کدام از مواد معدنی در بدن باعث بروز علائم خاص می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

خستگی و ضعف شدید

کمبود هر نوع ماده معدنی باعث می‌شود افراد احساس خستگی، ضعف و بی حالی شدید داشته باشند. در صورتی که افراد دچار کمبود منیزیم یا کمبود آهن شوند احساس خستگی شدید خواهند داشت و نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند. آهن نقش بسیار مهم و اساسی را در بدن به عهده دارد، این ماده معدنی به تولید هموگلوبین و میوگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به همه اعضای بدن انتقال می‌دهد. میوگلوبین نیز پروتئینی است که اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌ها را فراهم می‌کند؛ بنابراین کاهش میزان آهن موجود در بدن باعث کاهش سطح هموگلوبین می‌شود، این بدان معنا است که اکسیژن کمتری به بافت‌ها و عضلات بدن می‌رسد و فرد انرژی لازم را دریافت نمی‌کند.

گرفتگی عضلات و درد مفاصل

کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها به عهده دارد و از آن‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این به کنترل رگ‌های خونی، اعصاب و هورمون‌ها کمک می‌کند. کاهش سطح کلسیم بدن باعث بروز مشکلات سلامتی مانند ضعف عضلانی، گرفتگی و درد مفاصل می‌شود. در صورتی که کمبود کلسیم موجود در بدن درمان نشود باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود و خطر ابتلاء به استئوپنی افزایش پیدا می‌کند.

ضربان قلب نامنظم

مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و کلسیم نقش مهمی در بدن به عهده دارند و کمبود هر کدام از آن‌ها در بدن باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم می‌شوند. زمانی که بدن دچار کمبود آهن می‌شود و با سطح پایین هموگلوبین رو به رو می‌شود، قلب مجبور است برای پمپاژ اکسیژن به اعضای بدن با شدت بیشتری نتپد، بنابراین فرد دچار ضربان قلب نامنظم می‌شود. کمبود منیزیم نیز باعث بروز خطر مشابهی می‌شود. با توجه به این که افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب نامنظم می‌تواند نشانه بروز بسیاری از بیماری‌ها باشد، افراد باید هنگام بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

بی حسی و سوزن‌سوزن شدن بدن

بی حسی و سوزن‌سوزن شدن بدن نشان دهنده کمبود مواد معدنی است. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) اعلام کرده است که سوزن‌سوزن شدن بدن می‌تواند نشانه احتمالی کمبود منیزیم باشد. علاوه بر این، کمبود کلسیم در بدن نیز می‌تواند باعث بروز بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان دست شود.

مشکلات گوارشی

کمبود مواد معدنی در بدن باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و استفراغ می‌شود. کمبود کلسیم ممکن است منجر به نفخ و دل درد شود، کمبود روی نیز باعث از دست دادن اشتها و استفراغ می‌شود. علاوه بر این، کمبود دیگر مواد معدنی باعث مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 534232

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مواد معدنی کمبود کلسیم در بدن مصرف کلسیم ویتامین ها ضربان قلب درد مفاصل احساس ضعف شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بی حسی و سوزن سوزن شدن مواد معدنی در بدن سوزن سوزن شدن بدن کمبود مواد معدنی ضربان قلب نامنظم بدن باعث باعث بروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۷۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، در عصری زندگی می‌کنیم که همگان به دنبال راه‌حل‌های فوری و ساده برای دستیابی به اهداف خود هستند، و این نگرش در زمینه‌های پخت‌وپز، درمان و بهداشت نیز قابل مشاهده است. به ادعای برخی، استفاده از چربی‌سوزها می‌تواند ظرف مدت یک هفته به آب کردن چربی‌های شکمی و بهبود تناسب اندام کمک کند. بسیاری از افراد چاق، به ویژه زنان، از نگاه دیگران به خود به عنوان فردی چاق دچار ناراحتی و نگرانی می‌شوند. این چربی‌سوزها به عنوان یک راه حل مؤثر و طبیعی برای کاهش وزن تبلیغ می‌شوند و علاوه بر این، برخی از خواص استثنایی دیگر این محصولات شامل بهبود عملکرد مغز و حافظه، بینایی و شنوایی نیز است.

بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه‌ مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند.

لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون‌ چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما به راحتی به هدف چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن تان می رسید.

۱۰ ماده غذایی چربی‌سوز که با خوردن آنها به‌آسانی وزن کم می‌کنید

خواص چربی سوزی پنیر پارمیزان

کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید.

کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید کد خبر 847437 برچسب‌ها رژیم غذایی لبنیات - پنیر

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن